Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af dumata
Tabula Rasa skrev: 5. apr 2025, 19:43
Torben Rasmussen skrev: 5. apr 2025, 17:34 Man behøver som sådan ikke bruge Sonos’ app hvis man blot bruger soundbar. Den skal bruges når den opsættes, men derefter vil det fungere uden. Arc Ultra er et væsentlig step up ift Arc, men jeg synes deres system primært vinder hvis man agter at udbygge med sub og især baghøjttalere. Stage er lækker og spiller godt alene, men kan ikke udbygges, hvilket er en skam.

Quad fra Sony kan bestemt også noget, men lider under manglende centerkanal. Det spiller til gengæld bedre når det kommer til musik, men det kræver at du køber en sub til. Det er ikke godt nok uden, hvilket de to andre er.
This!

Og ja, glemte at skrive Quad + sub. Det er et must! Var vist alt for implicit i mit hoved. Beklager, OP.

Dog synes jeg Quads ‘phantom center’ fungerer ret godt, så længe man ikke sidder super tæt på tv (men selvf. aldrig så god som dedikeret center, no doubt). Specielt når resten ad dets surround (og musik) fordele vejes op imod det. Men ja, desværre ikke relevant for OP alligevel..hehe..

Til OP: tag eventuelt ud og hør Arc Ultra et sted, og måske også Bluesound eller Sennheiser, hvis du stadig tænker i alternativer til Sonos og Beosound.

Happy hifi-hunting! :)
Er der en bestemt model fra Sennheiser du har i tankerne? :)
Af Ddur
Nu må TR selvfølgelig selv svare, men tænker umiddelbart ikke, at Sennheiser løser udfordringen i denne sammenhæng. Ambeo Plus kræver næsten en separat subwoofer, og Ambeo Max kunne jeg forestille mig vil være problematisk ift. æstetikken.

Jeg overvejede faktisk selv kraftigt Sennheiser, inden det endelige valg faldt på Beosound Stage.
Ddur skrev: 5. apr 2025, 21:52 Ambeo Plus kræver næsten en separat subwoofer
Tror du Stage eller andre stand alone soundbars leverer bedre bas end Ambeo Plus?

Alle soundbars får et herligt bas-boost med subwoofer, men ikke alle har plads til en subwoofer - og (næsten) alle soundbars giver bedre lyd end den indbyggede lyd i tv'et.
Af Ddur
IT-Bruger skrev: 6. apr 2025, 03:56
Ddur skrev: 5. apr 2025, 21:52 Ambeo Plus kræver næsten en separat subwoofer
Tror du Stage eller andre stand alone soundbars leverer bedre bas end Ambeo Plus?

Alle soundbars får et herligt bas-boost med subwoofer, men ikke alle har plads til en subwoofer - og (næsten) alle soundbars giver bedre lyd end den indbyggede lyd i tv'et.
Ja, det er min opfattelse, at Ambeo Plus i højere grad kræver en Subwoofer end Beosound Stage. Beosound Stage er designet til at være en stand-alone soundbar, og en subwoofer kan slet ikke tilsluttes.

Hvis man vil have en Sennheiser soundbar uden subwoofer, bør man gå efter Ambeo Max.
dumata skrev: 5. apr 2025, 21:20
Tabula Rasa skrev: 5. apr 2025, 19:43
Torben Rasmussen skrev: 5. apr 2025, 17:34 Man behøver som sådan ikke bruge Sonos’ app hvis man blot bruger soundbar. Den skal bruges når den opsættes, men derefter vil det fungere uden. Arc Ultra er et væsentlig step up ift Arc, men jeg synes deres system primært vinder hvis man agter at udbygge med sub og især baghøjttalere. Stage er lækker og spiller godt alene, men kan ikke udbygges, hvilket er en skam.

Quad fra Sony kan bestemt også noget, men lider under manglende centerkanal. Det spiller til gengæld bedre når det kommer til musik, men det kræver at du køber en sub til. Det er ikke godt nok uden, hvilket de to andre er.
This!

Og ja, glemte at skrive Quad + sub. Det er et must! Var vist alt for implicit i mit hoved. Beklager, OP.

Dog synes jeg Quads ‘phantom center’ fungerer ret godt, så længe man ikke sidder super tæt på tv (men selvf. aldrig så god som dedikeret center, no doubt). Specielt når resten ad dets surround (og musik) fordele vejes op imod det. Men ja, desværre ikke relevant for OP alligevel..hehe..

Til OP: tag eventuelt ud og hør Arc Ultra et sted, og måske også Bluesound eller Sennheiser, hvis du stadig tænker i alternativer til Sonos og Beosound.

Happy hifi-hunting! :)
Er der en bestemt model fra Sennheiser du har i tankerne? :)
Jeg tænkte egentlig på Ambeo Plus - primært fordi Ambeo Max ryger op i en prisklasse, hvor du alligevel kan lege med Beousound (og Ambeo Max, som også påpeges, virkelig ikke er særlig pæn…haha)

Men som også korrekt påpeges af flere, der er en udfordring med bass. Det er der ganske enkelt med alle soundbars, omend nogle kompenserer langt bedre end andre! Og jeg kender desværre ikke Ambeo Plus’ bass-evner (eller mangel på samme). Også derfor jeg tænker, at hvis du vil lege i alternativer, så tag ud og hør dem et sted :) Sonos, Bluesound og Sennheiser kan alle høres i Hifiklubben ( men derfor behøves du ikke købe dem der ;) )

Beosound er en one-size-fits-all. Med Sonos eller Bluesound har du muligheden for at tilføje enheder senere hen, skulle det blive noget man gerne vil.

Jeg tror du var og er på rette spor med Beo eller Sonos som stand-alone soundbars. Men du spurgte også efter alternativer, blot derfor mine forslag - om de giver en tilfredsstillende lyd, er der kun en måde at finde ud af: ud og lyt til dem :)
Af dumata
Jeg hælder mere til Sonos, så det bliver en Ultra. Beosound Stage vil jeg kun købe brugt, og det virker unødvendigt at købe noget som er 4+ år gammelt når Ultra Arc er på markedet.

Nogen der kender til kampagner på Sonos, som jeg evt kan holde øje med? :)
Af P.With
Har selv Sonos og har haft det i ca. 15års tid. Kæmpe fan :)
Der har ikke været nogen kampagne på Ultra pt. da den er helt ny.
Dog har SONOS noget der hedder opgradering, hvis man har en ældre SONOS højtaler kan man få 15% rabat på en ny højtaler (ligegyldigt hvilken højtaler det er) så hvis du kender en der har SONOS kan du måske få vedkommende til at købe den til dig.

Har selv købt den med de 15% rabat samt deres Sub 4, Era300 fik jeg 20% på til BF.

Ultra er en fantastisk soundbar og har pænt med bas, den skal dog lige fin justeres lidt når den er indstillet for at få den bedste lyd efter dine ønsker.
Der går dog ikke længe før du køber deres Sub 4 ;)
Brugeravatar
Af bendix
Jeg har en Stage og var egentlig ved at sælge den da den skulle finansiere et større TV . Men jeg ombestemte mig da det gik op for mig at jeg nok havde vænnet mig til den gode lyd og ikke tænkte så meget over den mere.

Stage spiller super godt, både lavt og højt og så bliver den aldrig kedelig at se på. Du får med et LG TV også mulighed for at bruge B&O fjernbetjening som i min optik de bedste på markedet.
Af dumata
bendix skrev: 7. apr 2025, 09:12 Jeg har en Stage og var egentlig ved at sælge den da den skulle finansiere et større TV . Men jeg ombestemte mig da det gik op for mig at jeg nok havde vænnet mig til den gode lyd og ikke tænkte så meget over den mere.

Stage spiller super godt, både lavt og højt og så bliver den aldrig kedelig at se på. Du får med et LG TV også mulighed for at bruge B&O fjernbetjening som i min optik de bedste på markedet.
Har godt set det, en fjernbetjening som desværre ikke følger med. Vi er oppe på over 2x prisen af Sonos, og hvor der alligevel er en del der anbefaler Sonos over den.

Jeg har godt hørt Stage. Lyden er forrygende og der er virkelig intet at sætte en finger på, udover prisen :/
Af dumata
Jeg trækker det sidste tilbage. Har lige hørt de to op imod hinanden og Stage er i en helt anden liga! Der er så meget mere bund i.

Man skal få hørelsen tjekket hvis man foretrækker Sonos over Stage.

Så hvis nogen har en brugt Stage til en fair pris så hit me up
dumata skrev: 8. apr 2025, 18:36 Jeg trækker det sidste tilbage. Har lige hørt de to op imod hinanden og Stage er i en helt anden liga! Der er så meget mere bund i.

Man skal få hørelsen tjekket hvis man foretrækker Sonos over Stage.

Så hvis nogen har en brugt Stage til en fair pris så hit me up
Haha, fedt :) Og nice du lige giver en update på din lyttetur og oplevelse af dem.

Håber du finder en Stage til god pris!