Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af PerHansen
Kan nogen anbefale en installatør som kan montere projektor,surround og lærred. Har ikke budget til at benytte Csn og Cso.
Får en anden til at montere mørklægningsgardiner, tæpper og sofa, så er kun det tekniske opsætning så det spiller med surround-anlæg og højtalere. Er 18 kvm og i en lejlighed på Islands brygge.
Og hvad kan I anbefale af projektor,surround højtalere og lærred til et samlet budget på omkring 40.000. Man skal vel op på 12-14 højtalere og en god center højtaler for at få en god effekt.?
Af Tabula Rasa
Feeeedt med hjemmebio !

Jeg kan desværre ikke komme med konkrete købsanbefalinger eller forslag til montør.

Jeg vil bare til overvejelse indskyde, at når det drejer sig om 18 kvm, behøves du virkelig ikke 12-14 højtalere plus center, for at få et kanon soundfield - eller surround effekt, som du spørger til. Det er lidt overkill, imho, fordi de kommer til at være meget tæt placeret på hinanden. Læg dertil din budgetstørrelse, så kan du overveje et mindre antal højtalere, da du også får svært ved at få hele molevitten for 40 k, hvis det ikke skal være i den billige ende af skalaen :)

Med 18 kvm kommer det til at være drønfedt soundfield (læs en kæmpe inderdrivelse…hehe), selv hvis du ‘kun’ (!) har 1 center, 2 fronts, 2 sides, 2 back, og 2 (eller 4) top/loft, og en subwoofer. Igen, husk, det er altså kun 18 kvm du skal skabe et soundfield i - så selv med et 9.1 setup (dvs. med to top/loft) får du virkelig fed surround effekt. Og iøvrigt, hellere gå med bedre højtalere end flere - ikke mindst fordi færre gode højtalere klart kan/vil kompensere for flere, knap så gode.

Btw, har du overvejet et stort tv i stedet for projektor? Det er en smags sag, men fordi rummet ikke er større, og fordi du altid vil få et ‘bedre’ billede med tv, kan det være ‘quality of life’ overvejelse.

Anyhow, fedt projekt!!
Senest rettet af Tabula Rasa 04 apr 2025, 07:50, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af hans123
Og med et stort TV slipper du for at mørklægge hver gang

regn med de første 20K går til projektor og lærred alt efter ønsker og krav
og her starter priserne for 98'' TV
Af Dusty
TV eller projekter er vel de første 20K (går ud fra du har en reciever allerede). Du skal max have et 7.2.2 set-up. Men til det budget du her lister skal du virkelig se godt efter på brugtmarkedet ellers får du ufattelig ringe lyd.
Måske du ikke har råd til professionel indkøb/rådgivning, men med det du lister i dit indlæg har du lige smidt 40K ud af vinduet hvis du gik med det. Så hvad er dyrt?

Brug en del uger på nettet omkring surround lyd og find dig et TV, reciever og højttalere (altsammen brugt!). Og husk kabler etc.. Buff budgettet lidt.
Mit råd ville nok være et stort TV, en brugt Sennheiser soundbar, en god sub og Apple TV. Med dine start overvejelser lyder det som om du aldrig kommer i nærheden af til at kunne sætte en surround reciever op til at få bare nogenlunde ordentlig atmos lyd i din stue. No offence. Men opsætning af recieveren er bare vigtigste i sourround set-up (og den del er der altså ingen installere der kommer forbi bare og foretager).
Brugeravatar
Af Naiera
Af hensyn til projektorers manglende evne til at håndtere HDR vil det nok os' være en god idé at kigge på TV i stedet.

Min projektor alene koster næsten hele dit budget, og så er der lige scaleren oveni... Det er hvad det koster, hvis HDR skal være godt, på en projektor.
Af SUPER
Hej
Jeg anbefaler dig en Denon S990H og et samsung tv til ca 8000 for et 65 tommer. Dali højtalere og beslag som går til højtalere og tv . For det har jeg selv ! Find en elektriker som kan hjælpe dig med opsætning , jeg har opsat 5.2.2 dolbyatmos i mit rum på 15 m2
God aften
Af SUPER
SUPER skrev: 04 apr 2025, 21:03 Hej
Jeg anbefaler dig en Denon AVR S970H og et samsung tv til ca 8000 for et 65 tommer. Dali højtalere og beslag som kan vinkles ,går til højtalere og tv . For det har jeg selv ! Find en elektriker som kan hjælpe dig med opsætning , jeg har opsat 5.2.2 dolbyatmos i mit rum på 15 m2
God aften
Senest rettet af SUPER 16 apr 2025, 00:34, rettet i alt 1 gang.
Af Tabula Rasa
Naiera skrev: 04 apr 2025, 13:25 Af hensyn til projektorers manglende evne til at håndtere HDR vil det nok os' være en god idé at kigge på TV i stedet.

Min projektor alene koster næsten hele dit budget, og så er der lige scaleren oveni... Det er hvad det koster, hvis HDR skal være godt, på en projektor.
Præcis.

Ps…så lige din signatur…that’s some serious, bad-ass equipment man!
Af Tabula Rasa
Jeg anbefaler dig en Denon S990H og et samsung tv til ca 8000 for et 65 tommer. Dali højtalere og beslag som går til højtalere og tv . For det har jeg selv ! Find en elektriker som kan hjælpe dig med opsætning , jeg har opsat 5.2.2 dolbyatmos i mit rum på 15 m2
God aften
Nice med 5.2.2. Savner min gamle reciever og setup..suk :p Hvilke subs benytter du, og hvilke speakers bruger du til atmos?
Af Supergris
God aften
Jeg kan ikke google mig frem til en "Denon S990H"?

Jeg vil ikke mene et 65" TV har meget med en hjemmebio at gøre.

En elektriker har ikke nødvendigvis forstand på hifi!
Af Supergris
Tabula Rasa skrev: 04 apr 2025, 22:47
Naiera skrev: 04 apr 2025, 13:25 Af hensyn til projektorers manglende evne til at håndtere HDR vil det nok os' være en god idé at kigge på TV i stedet.

Præcis.

Ps…så lige din signatur…that’s some serious, bad-ass equipment man!
Det kan nu fås langt mere badass, men jeg er ikke i tvivl om, at billedet er godt!
Brugeravatar
Af Naiera
Der er altid noget dyrere :p På mit budget er det et ekstremt heldigt setup.