Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af dumata
Har et LG G2 77" som trænger til en soundbar.

Er kæmpe fan af BeoSound Stage, men ikke så meget prisen. Er nysgerrig på at høre om det er mærket/designet man køber, eller om de billigere alternativer på markedet er et bedre køb?

Hvad tænker I? :)
Af dumata
Fra ChatGPT:
Hvis vi udelukkende fokuserer på lydkvalitet og ydeevne, vil jeg anbefale Sonos Arc Ultra.

Ser vi bort fra pris og design og kigger kun på lydkvalitet, er Sonos Arc Ultra sandsynligvis den bedste mulighed for at tilbyde en rigere, mere omsluttende lytteoplevelse, især hvis du er interesseret i et hjemmebiograf- eller multi-rum lydsystem. Det er et mere fremtidssikret valg, hvis du værdsætter fleksibilitet og problemfri integration.
Ret overraskende, synes jeg selv ift. prisen på B&O.

Jeg har hverken Sonos eller B&O lige nu, har intet :p
Hej dumata

Er du kun interesseret i en soundbar, eller måske også et system?

Spørger kun fordi, at hvis du er oppe i Beosound prisklasse, kan du eventuelt kigge på noget som Sony Theatre Quad. Det er maginalt dyrere (på tilbud), men her får du et system og et HELT andet soundfield end en soundbar kan tilbyde. Sammenlignet med mange systemer, er det et relativt elegant og diskret design - og det fungerer lydmæssigt vildt imponerende, i BÅDE kvalitet og surround. (Ville iøvrigt selv ønske jeg havde dette system…hehe).

Er du kun interesseret i én ‘højtaler’ i form af en soundbar, er Sonos eller eksempelvis Bluesound Pulse og Sennheiser langt mere prisvenlige og gode alternativer til Beosound Stage. Ps…ender du med Sonos, så gå efter Arc Ultra. Du vil savne bass uanset, med soundbar som ene højtaler, men Ultra er bedre end den ældre Arc-model på det punkt.

Er du interesseret i et system, men som ikke bevæger sig op i højderne af Beosound eller Theatre Quad, kan du kigge mod Samsung Q995D (eller Q995F som kommer senere i år). På tilbud koster det system - som består af soundbar, to baghøjtalere og en subwoofer - ikke meget mere end den nye Sonos soundbar.

Med Beosound Stage er det mit indtryk, at man betaler ret meget alene for design - ligesom med alle andre B&O produkter :)
Senest rettet af Tabula Rasa 04 apr 2025, 15:45, rettet i alt 3 gange.
Af Ddur
Jeg har selv en Beosound Stage, som jeg er rigtig glad for. Tidligere havde jeg et fuldt 5.1 surround-anlæg, men det kunne jeg ikke rigtig udnytte, hvis jeg også skulle tage hensyn til mine nye naboer.

Lyden fra Beosound Stage er efter min mening rigtig god, og den fungerer fint uden særskilt subwoofer (kan heller ikke tilsluttes).

B&O tog en strategisk beslutning for et par år siden om, at de nu skulle være placeret i luksussegmentet. Det betød, at de satte alle priser op med 50%. Det er derfor svært at argumentere for, at B&O i dag leverer value for money (hvis de nogensinde har gjort det). Man får i hvert fald mere lydkvalitet for pengene andre steder. Er derfor enig i betragtningerne i indlæggene ovenfor.

Jeg købte selv min Beosound Stage for to år siden som en refurbished model til 11.000 kr. Den virkede som helt ny. Jeg har udgaven i bronze, som jeg synes fungerer godt designmæssigt sammen med min 77” LG G4.

Vær opmærksom på, at selvom Beosound Stage er en Atmos-certificeret soundbar, er der – selvfølgelig - ikke meget rumlig lyd over det. Men derfor er lydkvaliteten stadig god.
Senest rettet af Ddur 04 apr 2025, 15:46, rettet i alt 1 gang.
Af sd2100
Tabula Rasa skrev: 04 apr 2025, 10:49 Hej dumata

Er du kun interesseret i en soundbar, eller måske også et system?

Spørger kun fordi, at hvis du er oppe i Beosound prisklasse, kan du eventuelt kigge på noget som Sony Theatre Quad. Det er maginalt dyrere (på tilbud), men her får du et system og et HELT andet soundfield end en soundbar kan tilbyde. Sammenlignet med mange systemer, er det et relativt elegant og diskret design - og det fungerer ret lydmæssigt ret så imponerende.

Er du kun interesseret i én ‘højtaler’ i form af en soundbar, er Sonos eller eksempelvis Bluesound Pulse og Sennheiser langt mere prisvenlige og gode alternativer til Beosound Stage.

Er du interesseret i et system, men som ikke bevæger sig op i højderne af Beosound eller Theatre Quad, kan du kigge mod Samsung Q995D (eller Q995F som kommer senere i år). På tilbud koster det system - som består af soundbar, to baghøjtalere og en subwoofer - ikke meget mere end den nye Sonos soundbar.

Med Beosound Stage er det mit indtryk, at man betaler ret meget alene for design - ligesom med alle andre B&O produkter :)
Det er nogle rigtig gode alternativer til Beosound Stage og Sonos Arc, du kommer med. Jeg har hørt Sonos Beam (som jeg selv har med Sub Mini), Sonos Arc (uden ultra) og Beosound Stage.

Din indledende betragtning/spørgsmål er det centrale. Vil man kun have én soundbar og intet andet, ville jeg ikke tøve med at vælge Beosound Stage! Den lyder bedre til musik og OK til film, men den oplevede kvalitet er MILEVIDT over de andre plastik-soundbars.

Men, trådstarter skal helt klart finde ud af, hvad han vil.
Hej Ddur og sd2100

Som Beosound Stage brugere, hvordan synes i bass’en fungerer i/med den? Det er jo altid et ‘svært’ (læs skuffende…hehe) punkt med soundbars, så er bare nysgerrig, da jeg ikke har læst op på det eller oplevet den selv.
Af dumata
Jeg får aldrig damen overtalt til mere end én soundbar, så alt andet er udelukket :)

Sonos Beam har jeg tjekket ud, synes ikke den kunne noget, især ikke som standalone soundbar. Sonos Arc er i en helt anden liga, for ikke at nævne B&O.

Beosound Stage ryger til 8k på dba, hvilket er tilsvarende Sonos Arc Ultra. Er virkelig splittet
dumata skrev: 04 apr 2025, 23:17 Beosound Stage ryger til 8k på dba, hvilket er tilsvarende Sonos Arc Ultra. Er virkelig splittet
Så er den måske også 4-5 år gammel. Hvis du kan finde en Stage med 1-2 år på bagen til 8K og evt med trælameller fremfor stof så er det vel en fin handel.

Personligt synes jeg Sonos er en kende overhyped...med B&O får du higend design og highend komponenter samt lidt pricy lyd, men til gengæld bedre gensalgsværdi og undgår som bonus Sonos' software udfordringer, som de vist ikke har fået helt styr på endnu.
Af dumata
IT-Bruger skrev: 05 apr 2025, 02:52
dumata skrev: 04 apr 2025, 23:17 Beosound Stage ryger til 8k på dba, hvilket er tilsvarende Sonos Arc Ultra. Er virkelig splittet
Så er den måske også 4-5 år gammel. Hvis du kan finde en Stage med 1-2 år på bagen til 8K og evt med trælameller fremfor stof så er det vel en fin handel.

Personligt synes jeg Sonos er en kende overhyped...med B&O får du higend design og highend komponenter samt lidt pricy lyd, men til gengæld bedre gensalgsværdi og undgår som bonus Sonos' software udfordringer, som de vist ikke har fået helt styr på endnu.
For mig virker det lidt mystisk at Sonos' software kan være en udfordring, når Stage er en model med flere år på bagen. Virker underligt at lige netop software på en helt ny model, er et minus kontra et produkt som er flere år gammelt.

Sonos må da være mere "future proof" når Ultra er så ny, som den nu er. Tænker jeg i hvert fald
Man behøver som sådan ikke bruge Sonos’ app hvis man blot bruger soundbar. Den skal bruges når den opsættes, men derefter vil det fungere uden. Arc Ultra er et væsentlig step up ift Arc, men jeg synes deres system primært vinder hvis man agter at udbygge med sub og især baghøjttalere. Stage er lækker og spiller godt alene, men kan ikke udbygges, hvilket er en skam.

Quad fra Sony kan bestemt også noget, men lider under manglende centerkanal. Det spiller til gengæld bedre når det kommer til musik, men det kræver at du køber en sub til. Det er ikke godt nok uden, hvilket de to andre er.
Torben Rasmussen skrev: 05 apr 2025, 17:34 Man behøver som sådan ikke bruge Sonos’ app hvis man blot bruger soundbar. Den skal bruges når den opsættes, men derefter vil det fungere uden. Arc Ultra er et væsentlig step up ift Arc, men jeg synes deres system primært vinder hvis man agter at udbygge med sub og især baghøjttalere. Stage er lækker og spiller godt alene, men kan ikke udbygges, hvilket er en skam.

Quad fra Sony kan bestemt også noget, men lider under manglende centerkanal. Det spiller til gengæld bedre når det kommer til musik, men det kræver at du køber en sub til. Det er ikke godt nok uden, hvilket de to andre er.
This!

Og ja, glemte at skrive Quad + sub. Det er et must! Var vist alt for implicit i mit hoved. Beklager, OP.

Dog synes jeg Quads ‘phantom center’ fungerer ret godt, så længe man ikke sidder super tæt på tv (men selvf. aldrig så god som dedikeret center, no doubt). Specielt når resten ad dets surround (og musik) fordele vejes op imod det. Men ja, desværre ikke relevant for OP alligevel..hehe..

Til OP: tag eventuelt ud og hør Arc Ultra et sted, og måske også Bluesound eller Sennheiser, hvis du stadig tænker i alternativer til Sonos og Beosound.

Happy hifi-hunting! :)