Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Jeg er ny på Flatpanelsforum, men har længe læst med og fundet god information og hjælp herinde. Håber således også der kan være hjælp at hente, med et nyligt opstået problem for mig - specifikt angående LG software-update.

LG C3 software update:
For nylig poppede LG C3 software update 23.20.64 op på mit tv (jeg har automatiske opdateringer slået fra), med tilhørende information om opdateringens MB størrelse. Jeg fik ikke klikket hverken ja eller nej, og den forsvandt igen, som vanligt er, når man ikke reagerer. Lige så vanligt er det, at forespørgsler om updates dukker op igen, når man næste gang tænder sit tv.

Men denne gang dukkede den ikke op. Jeg gik derfor ind i indstillinger;support;software, for at finde og installere opdateringen i stedet. Når jeg søger efter ny opdatering, er dens første besked i menuen at der ingen opdateringer er fundet - men sekundet efter, kommer pop-up vinduet med besked om, at “den nyeste version af softwaren er tilgængelig” (denne gang dog uden at angive opdateringen navm/nr. eller MB størrelse). Og nu opstår problemet:

Software update problem-beskrivelse:
Når jeg trykker ‘ja’ til at opdatere og installere nu via pop-up vindue, sker der intet. Pop-up vinduet forsvinder, men installationen/opdateringen går ikke igang. Jeg kan gøre præcis samme rutine igen med at søge efter opdatering, få et pop-up vindue med nyeste opdatering tilgængelig, trykke ja, vindue forsvinder, og intet sker.

Jeg har forsøgt at lave hukommelsesoptimering, frakoble strøm og aflade, slå automatiske opdateringer til, men det gør ingen forskel. Tv’et angives stadig til at køre med det, der er den forrige softwareversion: 23.20.61.

Kort sagt: Tv’et virker til ikke at igangsætte opdateringen af software - selvom tv’et altså registrerer, at der en ny og tilgængelig software, som jeg aktivt vælger ‘ja’ til at installere.

Nogen der oplever lignende, eller kan hjælpe? Eller alternativt kan fortælle, at softwareopdatering 23.20.64 med succes er installeret på jeres tv?

På forhånd tak!
Senest rettet af Tabula Rasa 31. mar 2025, 07:15, rettet i alt 2 gange.
Du kan prøve at vente et par dage, hvis det ikke løser sig selv, kan du prøve at reset til frabriksindstillingerne.
Hvis det ikke virker kan du fra Lg hjemmeside med vejledning på en computer og usb stick downloade og "manuelt" opdatere softwaren.
Hej Discus

Tak for input. :)

Jeg giver det gerne nogle flere dage (men der er faktisk allerede gået 2 dage siden første manuelle forsøg, og yderligere 4-5 stykker, siden det allerførste gang poppede up med navn og størrelse).

Jeg er selvfølgelig klar over, at reset er en mulighed. Men det betyder at jeg mister min Calman kalibrering af tv’et, så det er ikke rigtig en løsning - desværre. :(

Manuel via usb er naturligvis også en mulighed. Men udover selvfølgelig at mangle den nyeste opdatering (hvilket ikke altid er en katastrofe - LG’s historik viser, at det nogle gange kan betale sig at vente pga. fejl i updates…hehe), er min bekymring også den her mærkelige ‘glitch’ (i mangel af bedre ord) med at registrere en update men ikke igangsætte installationen af den. Tv’et skulle jo gerne fungere på det relativt centrale ‘område’ der gælder dets opdateringer - og det er måske egentlig det, snarere end den enkelte opdatering, der bekymrer mig. Skulle manuel opdatering via usb være nødvendig en enkelt gang, all good. Men synes ikke det er gangbart i længden, på et tv der ikke er ældre :)

Men ja, giver det noget tid og ser - og måske, hvis jeg er heldig, kommer der erfaringer med samme her på forum :)
Senest rettet af Tabula Rasa 30. mar 2025, 16:01, rettet i alt 3 gange.
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 30. mar 2025, 15:50 Ja det kan være der dukker flere op med samme problem.
Jeg tror måske det kan være et problem relateret til udrulningen af softwaren fra serverne, som med lidt håb og held løser sig selv. Det bliver maghogni med tiden :).
Håber du har ret i, at måske bare er et serverproblem. En bekymring er dog at to ting potentielt taler imod et serverproblem:
1. At jeg kan læse på diverse reddit fora, at andre har installeret opdateringen succesfuldt (hvilket selvfølgelig ikke udelukker, at der kan være serverproblemer nogle steder eller på nogle tidspunkter).
2. At opdateringen indledningsvist blev vist med navn og MB størrelse, men ikke gør det længere. Som om at opdateringen måske egentlig er hentet, men ikke installeret. Men punkt nr. 2 er dog ren spekulation fra min side.

Ps…”maghogni med tiden”…haha! :D
måske du er for ung ;-)

Nogle af jer husker måske Kansas-reklamerne fra en gang tilbage i nullerne. Det er dem, hvor han siger ”det bliver mahogni med tiden”. Men en laminatbordplade forvandler sig ikke til mahogni, uanset hvor meget du tror, håber eller venter.
PAL skrev: 31. mar 2025, 10:25 Hej Tabula. Prøv at bruge din telefon som hotspot, det virkede på mit TV.
Hej PAL

Tak for forslag. Bare lige for at tjekke:

1. Hvilket tv/model har du, og benyttede løsningen på?
2. Oplevede du samme problem med en opdatering, som jeg beskrev i starten af tråden? Eller var der anden årsag?

Vil helt klart forsøge løsningen, hvis mit problem fortsætter. Jeg har dog på intet tidspunkt haft problemer med netværk/forbindelse til internettet - streaming, opdatering af installerede apps, osv., kører fejlfrit uden problemer.

Min eneste grund til at give det mere tid - og at jeg er en smule tilbageholden med at benytte løsninger, der ikke gør brug af tv'ets egne/primære funktioner - er, at jeg frygter (måske helt grundløst), at problemet udgør en mere generel fejl, snarere end et en-gangs tilfælde. Det skulle jo gerne være sådan, at tv'et fremadrettet kan opdatere normalt :)

Either way, tak for input PAL - det er værdsat.
du har ikke bemærket andre netværksproblemer med andre apps på TV? det er kun den opdatering?
Du kan også prøve at starte forfra med internet forbindelsen til TV. hvis det er kabel, ud og ind med kabel, hvis det er wifi log af og på.
hvis det ikke hjælper kan du prøve at genstarte modem/router/ap.
Og nu skal du ikke sige at du ikke tror det har noget med modem at gøre fordi alt andet virker fint :) For selv om alt andet virker fint kan det godt være modem. For at en specifik enhed skal have problem med et eller andet specifikt med internetforbindelsen fra modem behøver ikke at det skal være alt i hele huset der fejler :). Det kan godt være lige præcis den kommunikation der fejler i dit modem. og derfor kan genstart løse mange små og "mærkelige" fejl.
Hvorfor købe LG TVs, er de billigere? Helt siden min tid i Yousee forum var der kun problemer med de TV…
Men kan være de er bedre nu…
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 1. apr 2025, 07:54 du har ikke bemærket andre netværksproblemer med andre apps på TV? det er kun den opdatering?
Du kan også prøve at starte forfra med internet forbindelsen til TV. hvis det er kabel, ud og ind med kabel, hvis det er wifi log af og på.
hvis det ikke hjælper kan du prøve at genstarte modem/router/ap.
Og nu skal du ikke sige at du ikke tror det har noget med modem at gøre fordi alt andet virker fint :) For selv om alt andet virker fint kan det godt være modem. For at en specifik enhed skal have problem med et eller andet specifikt med internetforbindelsen fra modem behøver ikke at det skal være alt i hele huset der fejler :). Det kan godt være lige præcis den kommunikation der fejler i dit modem. og derfor kan genstart løse mange små og "mærkelige" fejl.
Hej Discus

Nej, på intet tidspunkt oplevet netværksproblemer - med andre apps, tidligere firmware eller software, streaming, eller andet. Benytter trådløst wifi.

That said, du har helt ret - jeg burde faktisk have forsøgt en genstart af wifi-router. Routeren er, som du nævner, en af de her ting, som nogle gange skaber små eller store, mærkelige (kommunikations)problemer. Jeg havde vist bare ikke tænkt i de baner grundet den måde problemet fremstår på: dvs. at softwareopdateringen registreres (og forbindelse dermed fremstår funktionel) men ikke starter, hvorfor det virker som at selve tv’et er enheden der fejler, snarere end en ekstern enhed fra tv’et (dvs. routeren). Men du har ret: det udelukker ikke en kommunikationsfejl i netværket - bare fordi noget kommunikeres registreret korrekt, betyder det ikke, at den fortsatte kommunikation med det, der registreres, kører problemfrit.

Jeg forsøger helt klart genstart af router, når jeg er hjemme igen! Thanks Discus - jeg krydser fingre og giver ‘opdatering’ bagefter :)