Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Snoopy/Nuser pauseskærmene er et kæmpe hit herhjemme og jeg kan ikke undgå at bemærke, at de skifter i forhold til sæsonen, vejret og tiden på dagen.

I december så vi julescener og nu er vi begyndt at se forårsscener med blomster, regn mv. Det er vel nok disse adaptive egenskaber der gør, at Snoopy kun virker på Apple TV 4K 2nd Gen og 3rd Gen?
Rasmus Larsen skrev: 21. mar 2025, 08:33 Snoopy/Nuser pauseskærmene er et kæmpe hit herhjemme og jeg kan ikke undgå at bemærke, at de skifter i forhold til sæsonen, vejret og tiden på dagen.

I december så vi julescener og nu er ved begyndt at se forårsscener med blomster, regn mv. Det er vel nok disse adaptive egenskaber der gør, at Snoopy kun virker på Apple TV 4K 2nd Gen og 3rd Gen?
Jeg syntes først det var noget pjat, med de screensavere, men jeg må indrømme at jeg faktisk syntes de er ret fede og tager mig selv i en gang imellem at se en færdig O-O
Apple har bekræftet, at AirPods Max (USB-C udgaven) får lossless og ultra‑low latency lyd. Det virker dog kun over USB-C kabel, så intet at hente fra tvOS: https://www.apple.com/newsroom/2025/03/ ... rpods-max/

Tidslinjen i forhold til Apple TV 4K har omdrejningspunkt i Bluetooth ULL (Ultra-Low Latency). LG bliver den første TV-producent med Bluetooth ULL i 2025-modeller, så det kommer så småt nu. Vi må se, om Apples nye WiFi+Bluetooth chip understøtter det.

Trådløs lossless lyd i Apple-regi virker mellem AirPods Pro 2 og Apple Vision Pro, men der bruges ikke Bluetooth. Der bruges i stedet 5GHz båndet, muliggjort af H2 chippen i begge enheder. Det er heller ikke "fuld" highres lossless idet det er 20-bit / 48Khz i stedet for 24-bit / 192KHz. Der skal ny hardware til, før det kan virke på Apple TV 4K.
Jeg har forsøgt at danne mig overblik vedr. M3 Ultra. Den kommer naturligvis ikke i Apple TV 4K, men i og med, at Apple nu er en seriøs spiller på design af både CPU og GPU (og NPU), så er det interessant at følge udviklingen ift. Intel, AMD og Nvidia, der jo har drevet markedet i mange år.

CPU
M3 Ultra har den hurtigste CPU på markedet. (ikke på single-core – det er M4). Geekbench målinger siger +3200 i single-core og +26700 i multicore. De nyeste kommercielle processorer fra Intel eller AMD kan ikke matche den.

GPU
På GPU estimeres M3 Ultra til ca. 21 TFlops, men som altid er der jo andre parametre, der er relevante for grafikydelse. I Geekbenchs Metal-benchmark opnår den en score på niveau med AMD Radeon RX 6900XT, der har 23 TFlops. Alt sammen er FP32 spec.

Op til 512GB RAM
Det vilde ved M3 Ultra er dog, at den kan konfigureres med helt op 512GB unified RAM. I og med at det er unified er en meget stor mængde RAM tilgængelig til brug i GPU'en, såfremt det er påkrævet. Et typisk grafikkort, f.eks. fra Nvidia, har jo egen RAM, såkaldt VRAM /typisk 16GB eller 32GB), og så er der særskilt RAM på motherboardet til resten af systemet.

Afvikler man spil med så meget RAM, så vil den samlede grafikydelse fra M3 Ultra (og andre Apple-chips med meget RAM) givetvis præstere bedre end hvad TFLops-tallet indikerer, men igen er der mange faktorer. Jeg har ikke set en god sammenligning ift. spilydelse på M3 Ultra kontra Nvidia. Det kræver også, at spillene er optimeret til Metal 3 på Apple, hvilket ikke særlig mange er.

AI sammenligninger: M3 Ultra langt overgår Nvidia RTX 5090
Vi har dog fået første AI-sammenligning mellem M3 Ultra og Nvidia RTX 5090 (parret med en Intel 13900K). M3 Ultra (både med 256 og 512GB RAM) er langt foran Nvidia ift. at afvikle LLM-modeller lokalt. Det vil nok overraske mange i branchen, idet Nvidia RTX 5090 er hurtigere på papiret. At M3 Ultra efterlader RTX 5090 i støvet skyldes mængden af RAM. Som det kan ses på vedhæftede screenshot har M3 Ultra mere end 2x AI-ydelse ift. Nvidia RTX 5090 på disse store AI-modeller. Den kan for første gang køre DeepSeek R1 4-bit modellen lokalt.

Konklusionen fra Max Weinbach, Creative Strategies:

"The theoretical performance of an optimized RTX 5090 using the proper Nvidia optimization is far greater than what you see above on Windows, but this again comes down to memory. RTX 5090 has 32GB, M3 Ultra has a minimum of 96GB and a maximum of 512GB."

"There really is no competition for an AI workstation today. The reality is, the only option is a Mac Studio."
Link: https://creativestrategies.com/mac-stud ... on-review/

Fremtiden?
Med tiden vil AI-ydeevnen få større betydning for generelt brug af en computer, inkl. grafik.

M3 Ultra er bygget på sidste generations M3 chip fra Apple. De har ikke en M4 Ultra. Der går stadig rygter om en dobbelt-op Mx Extreme chip fra Apple. Apple er nu foran på real-life ydeevne ift. Nvidia på flere punkter – med sidste generations chip – så med mindre Nvidia begynder at designe komplette chiplets, så ser vi måske i de kommende år, hvordan Apple for alvor trækker fra. Det var ikke uden grund at Nvidia forsøgte at opkøbe ARM.
Vedhæftede filer
screenshot 1.png
screenshot 1.png (342.63 KiB) Vist 878 gange
  • 1
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 80