Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af LineBennekovRosendahl
Hej 🙂
Jeg har besluttet mig for at købe et 48" LG C4, men bliver forvirret over de forskellige modelnumre..
Man kan fx få et LG oled48c41la for 7195 og et LG OLED48C44LA for 9472. Når jeg kigger på specs, synes jeg umiddelbart de ser ens ud.. Nogen, som ved, hvad forskellen er?
Venligst
Line
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hej Line. Det er samme skærm. De forskellige modelkoder angiver regionen, som produktet er solgt til oprindeligt, eller små detaljer såsom farvenuancen på ramme, fod eller bagsiden.

Køb den billigste af dem.
Brugeravatar
Af disqus_Cr1DFvT0xq
Det er godt at du er vågen :)
For i dette tilfælde er der ingen forskel.
For det nummer der er forskellen, bør efter min mening slet ikke være der. C= modelserie. 4=år og så bør der egentlig komme 2 bokstaver og ikke et tal. altså det bør hedde LG OLED48C4LA. Der er blevet indsat et ekstra tal efter 4 tallet som ikke bør være der.
Er det pricerunner du har brugt?
en ændring i et ubetydeligt profil bokstav gør at der bliver oprettet forskellige profiler på samme produkt.
Det kan være bevidst eller ubevidst. Jeg kunne godt have en mistanke om at det er bevidst fra butikkernes side for at omgå "konkurrencesamligningen" på pricerunner, i håb om at du så tror at det er billigst. De er sgu snedige :).
En god ide er som du har gjort at sikrer sig om der er flere profiler af samme produkt. Nogen gange er der selvfølgelig en forskel og andre gange ikke.

Det kunne godt være Rasmus skulle grave lidt mere i det for at se om der er noget systematisk omgåelse. En god sag for Sherlock Holmes journalisten.
det kan også være jeg tager fuldstændig fejl og ser spørgelsesmønster :).
Brugeravatar
Af KimKaos
Der er ikke så meget at grave i - det laver de samme nummer med køleskabe og alle andre hårde hvidevare osv. - hver kæde har deres egen lille kode og hvert land har en kode (nogle gange flere) de kan få smækket på så de kan bilde kunderne ind at deres dims eller ikke den samme som naboens og derfor kan du som kunde ikke direkte sammenligne priserne - eller det prøver de at bilde folk ind

Forskellen er som skrevet at den ene har en hvid bagside og den anden en sølvramme eller lign. ligegyldigt pjat

Et C4 er et C4 - punktum og så er det bedøvende om bagsiden har forskellige farver eller ....

En lidt for smart sælger prøver at finde ud af hvad en kunde potentiel ved og ikke ved og prøver så at bilde kunden ind at deres model koster mere fordi deres er en langt bedre variant end alle de andre og derfor er mere værd - en klog sælger indrømmer de er ens på nær farve/fod og at du kan få det til samme pris som den billigste variant

Og en klog kunde stikker snotten forbi Flatpanels og snakker lidt med nørderne eller kender en nabo der ved lidt om tingene og køber så den billige variant og kan så glæde sig over at de fik en topmodel til halv pris 3 mnd. efter den den kom på gaden ;)
Senest rettet af KimKaos 22. mar 2025, 10:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af LineBennekovRosendahl
1000 tak! Det virker ret åndssvagt - men kan fra en sælgers side måske være meget smart. Jeg blev i hvert fald meget i tvivl.
Der var ikke pricerunner, men bare på de forskellige sider, hvor jeg lagde mærke til, at tv'et havde forskellige numre og priser. Og når de på samme side sælger flere modeller med flere tusinde i prisforskel, så giver det ikke super meget mening, hvis det er samme tv 🤔 så tak for lige at opklare, at det er det.
Hurra for "nørder". Nu har jeg bestilt det billigste 👍😎✨
Brugeravatar
Af disqus_Cr1DFvT0xq
Jeg fejlede lidt i et aspekt i det her tilfælde. Det tal eksistere fra producenten.
Rasmus havde meget kort fuldstændig ret fra start :). Det tal skulle være regionskode.
Det blev lidt mere nørd end det behøvede at være, så jeg tier bare stille og håber at det er rigtigt denne gang :).

Svaret var jo kun at du skulle vide at der ikke er forskel og man skal købe det billigste.

OLED**C41LA = Hungary, Croatia
OLED**C44LA = France, Poland, Italy, UK
OLED**C45LA = Netherlands, Poland, UK
OLED**C46LA = France, Netherlands
OLED**C47LA = Germany, Switzerland
OLED**C48LA = Germany, Switzerland
OLED**C49LA = Germany, Switzerland