Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Yonzie
NoNameDesigndk skrev:er der så stor forskel på farverne at man nemt kan se det ?
Der er ikke som sådan forskel på farverne, TN paneler har bare større huller imellem de farver de kan vise end en *VA eller S-IPS paneler. Det er ligesom forskellen mellem GIF og PNG. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor skidt (eller ikke) det er for en i din situation, så længe du er opmærksom på de kompromiser der desværre er i alle LCD skærme uanset paneltype.
NoNameDesigndk skrev:1920x1200 virker måske mindre på en 24" end 1680x1050 (eller hvad opløsningerne nu hedder) på en 22" ?
Billedområdet på et 24" panel er ~52cm bredt. Altså må de 1920 pixels fylde ca. 0,27mm hver.
Billedområdet på et 22" panel er ~47,5cm bredt. Altså må de 1650 pixels fylde ca. 0,288mm hver.
Af NoNameDesigndk
Yonzie skrev:
NoNameDesigndk skrev:er der så stor forskel på farverne at man nemt kan se det ?
Der er ikke som sådan forskel på farverne, TN paneler har bare større huller imellem de farver de kan vise end en *VA eller S-IPS paneler. Det er ligesom forskellen mellem GIF og PNG. Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor skidt (eller ikke) det er for en i din situation, så længe du er opmærksom på de kompromiser der desværre er i alle LCD skærme uanset paneltype.
Hmm okay.. altså so far har jeg ikke lagt mærke til noget på fladskærme til computere, men jeg har heller så meget erfaring med dem, så derfor er jeg nok heller ikke så kræsen.. ;)
Yonzie skrev:
NoNameDesigndk skrev:1920x1200 virker måske mindre på en 24" end 1680x1050 (eller hvad opløsningerne nu hedder) på en 22" ?
Billedområdet på et 24" panel er ~52cm bredt. Altså må de 1920 pixels fylde ca. 0,27mm hver.
Billedområdet på et 22" panel er ~47,5cm bredt. Altså må de 1650 pixels fylde ca. 0,288mm hver.
det jeg skrev det der til, var til det med at hvis jeg kunne li opløsningen på 22"'eren så skulle jeg op i 27-28" for at få noget lign.. ;)

Jeg tror lige jeg skal høre i morgen om jeg ikke lige må sidde en lille smule ved den 24" min kollega har stående, så jeg lige kan prøve den af (str., betragningsvinkel, farver m.m. ;) ) så jeg ved om det er sådan noget jeg skal gå efter.. hvis jeg nu kan "nøjes" med TN panelerne, er der så bedre alternativer i 24" end den samsung til den pris +/- et par hundrede??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Når du sidder foran 245B, så kan du evt. cykle vores testprogram igennem. Det kan køres direkte fra nettet og har en hel række skærmbilleder du kan benytte til at vurdere hvordan skærmen tér sig.

Du finder programmet her: http://tft.vanity.dk

For at tjekke dét med betragtningsvinklerne fra top til bund, så benyt eksempelvis en helt rød baggrundsfarve, som også findes i testprogrammet. Hvis du kan se forskel på farven i toppen og i bunden, så har du fundet det fænomen jeg beskrev.
Af NoNameDesigndk
hmm det vil jeg da lige prøve ;)

tak for hjælpen alle tre :)

kender nogle af jer til alternativer til Samsung 245B ? til omkring de 3000 +/- nogle hundrede ? (24")
Af NoNameDesigndk
har du erfaringer med den skærm TYBO ? for det ser da ikke dumt ud at den også har HDMI indgang.. så skal jeg ikke til alt muligt med convertere/adaptere eller lign.. ;) svarer den til Samsungen ?
Af TYBO
kender den ikke men NEC betragter jeg kvalitetsmæssig lige under Eizo.
Da prisen er næsten den samme vil jeg klart tage den foran samsungen.
Den er også lige sat kraftigt ned i pris.
Af puggie
Apropos TN skærme så er de efter min mening ubrugelige til billedbehandling, det kan gøres, men er meget upraktisk i længden. Jeg har i en periode redigeret billeder på min laptop med TN-panel og her er det meget vigtigt at man positionerer hovedet på samme måde hvis du forstår... Det nytter ikke noget at skærmen er kalibreret hvis du ser en anden farvenuance end den "kalibrerede" under den givne betragtningsvinkel. Er du bare interesseret i at se to Office sider side om side osv er TN det perfekte valg.
Af TYBO
puggie: Ehhh helt ubrugligt er det næppe...grafikerne i det webfirma jeg arbejder for sidder med TN paneler og de har ingen problemer.
Af NoNameDesigndk
Nu er det så heller ikke professionel billedredigering jeg laver , men bare lidt når jeg skal bruge det og sådan.. og indtil videre har det eneste problem på min bærbar været, størrelsen af skærmen, og at min computer er lidt langsom hvis man har mange store billeder åbnet ;) :S hehe

Jeg har kigget lidt på NEC'en, men det ser da ikke ud som om der er de store forskelle, vil lige prøve at opsumere dem her:

Producenterne = forskellige funktioner, MagicBright har samsungen osv osv..
Ergonomisk er Samsungen bedst. NEC'en kan kun tiltes, hvorimod Samsungen kan højdereguleres, pivot, og drejes.
NEC'en har HDMI indgang m.m., hvorimod Samsun kun har DVI m.m. (jeg har kun en HDMI udgang) men hvis man ikke mister noget ved en konvertering, kan det vel være ligemeget.. ??
Samsungen har jeg set og prøvet, det har jeg ikke med NEC'en
Samsung synes jeg har lidt pænere design (men NEC'en har også et flot design..

Jeg tror det var de største forskelle.. Hvis min far skulle vælge, valgte han Samsungen, ene og alene på grund at højderegulering m.m. (ergonomien)

Hvad synes I ?
Af TYBO
Har lige modtaget samsungen på arbejdet i dag.
Det er første gang jeg arbejder på en 24" med TN panel.
Der er ingen problemer når man sidder lige foran skærmen men du skal ikke bevægge hovedet langt ud til siden før at farverne ændre sig.
Det er mere markant end på min 22" derhjemme.

Det er fedt at kunne sætte højden på den og den kan komme ret højt op.
Det er fedt.

Jeg vil ikke har problemer med at lave grafisk arbejde på den (Bruger den til at sætte hjemmesider op på).
Fantastisk så meget af ens kode man nu kan se :)
Af NoNameDesigndk
så nu er du sprunget over på samsung'en i stedet TYBO? :P

Jeg tror også det er den jeg vil have mig.. men er stadig ikke helt sikker..

Har Samsung pixelgarantier m.m. på disse skærme ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, ikke ud over den normale ISO garanti, som desværre tillader ret mange fejl. Det er kun Samsungs P-serie der er omfattet af pixelgaranti.

Mere om det her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Mht. betragtningsvinklerne, så er den dalende kvalitet af den film producenterne benytter yderst på deres billige skærme, omtalt flere gange herinde. TN paneler betegnes oftest som "TN + film" hvor "film" hentyder til den sidste diffuser-coating som skal sørge for at sprede lyset fra baggrundsbelysnigen så meget som muligt, så betragtningsvinklerne bliver højere. Denne film (som altså kun benyttes på TN paneler) har man observeret er af dalende kvalitet, hvilket gør at betragtningsvinklerne bliver endnu mere snævre end på ældre skærme.
Af samme grund fraråder vi ofte TN paneler i disse størrelser.
Af NoNameDesigndk
Nå okay, så det er ligegyldigt om den er parallelimporteret eller ej .. ?

okay det lyder da rimeligt surt, men jeg skal jo så kun sidde lige foran skærmen, og det er kun mig der skal følge med i hvad der sker på den ;) burde det så ikke være i orden ?