VILLAFOREVER skrev: ↑14 mar 2025, 11:03Står i VIVId mode og pixel shift er slået til. Logo beskyttelse står til lav.
Hvad siger i?
At du skal regne med at få en særdeles gyselig og unuturlig oplevelse - I hvert fald en oplevelse jeg ville opfatte sådan og ikke selv ville kunne holde ud at se på - Og jeg ELSKER især QD-OLED for hvad det netop kan, når det er indstillet korrekt.
VILLAFOREVER skrev: ↑15 mar 2025, 18:53Hvorfor skal man købe en lækker skærm, for at skrue ned for farver og etc? Giver ingen mening. Jeg ved godt at man ikke skal have et statisk billede stående med fuld peak i timehvis, men at skrue ned for lysstyrken giver ingen mening for mig..
Meningen er ellers nem nok at forstå: At bruge Vivid-mode kan sammenlignes med overkomprimering i musik, hvor dynamikken dermed også går tabt. Vivid-mode forstærker farver og lysstyrke til unaturlige niveauer, og får billedet til at se overmættet og urealistisk ud. Dette er på en måde det svarer lidt til "loudness war" i musik, hvor alt lyder højt, men nuancerne og dynamikken og nuanceringerne dernmed også komprimerres ud.
En højkvalitetsskærm som et OLED er designet til at kunne vise billeder med høj dynamik og høj detaljeringsgrad, som man altså KUN får optimalt formidlet med præcis farvegengivelse og korrekt referencestræbende dynamik. Ved at bruge Vivid-mode udnytter man således slet ikke skærmens fulde potentiale og kunne lige så godt have købt et billigere tv - evt. et endnu lysere TV, da den naturlige billedkvalitet, dens dynamik og detaljeringer ødelægges.
Derfor giver det mening at bruge billedindstillinger, der bevarer den oprindelige dynamik og farvepræcision, så man får den bedste visuelle oplevelse, som skærmen er designet til at kunne levere. For SDR's vedkommende udnytter man sålede aldrig skærmens krafter fuldt ud (de kræfter er skabt til HDR), men man får så i stedet - også med SDR - et mere naturlig, homogent og nuanceret billede end med en vivid-modes ødelæggende crushinger. Og det er absolut kun med gode referenceindstillinger man kommer til at kunne udnytte HDR signalernes iboende dynamik fuldere ud og mere optimalt, selv om det til tider (afhængigt af colorgradingen) fortsat vil kunne overgå selv et QD-OLED tv's formåen, men i det mindst ville man udnytte TVets fulde potentialer med en referenceindstilling til HDR i forhold til med brugen af Vivid-modes.
[/quote]Jeg spørger om forskel på image retention og burn in?[/quote]
Naturligvis er der større chance for burn-in i en gyselig chrushende vivid-mode end der er i en referenceindstilling.
Selv har jeg logo-beskyttelse på høj og mit SDR signal indstillet til mere referenceduelige ca 100 nits, så der eksiterer burn-in risikoen praktisk talt ikke. Andre benytter i mere lyse rum en kompromis-indstilling over reference på måske 125-150 nits eller 200 nits hvis der er ekstrem lysforurening, men bruger man vivid-mode risikerer man hurtigt både 400 og 500 nits eller mere til SDR, hvor reference i et mørkt rum er 100 nits (man behøver ikke f.eks. ikke at gå op i et QD-OLED for SDR, men for HDR, selv flere år ældre WOLED Tv er mere end glimrende til reference SDR) og det er altså noget møg, for når et SDR-signal vises med for høje nits, som det kan ske i Vivid-mode fører det til flere forskellige problemer, der forringer billedkvaliteten; Høj lysstyrke fremhæver billedstøjen, overdreven lysstyrke flader billedet ud, og detaljer i lyse områder går tabt. Disse problemer gør, at SDR-indhold ser markent ringere ud i Vivid-mode end det ville gøre med en mere referencenær indstilling.
Hvis det er den slags billeder (sammen med et par svejsebriller) du er ude efter, ville du i realiteten havde været bedre tjent med en af de bagbelyste LCD-skærmr der kan nå endnu højere lysstyrker, TV som i forvejen har sværere ved at formidle dynamikken, men gerne kan være gode til at forstærke farver og lysstyrke til helt unaturlige niveauer og få billedet til at se overmættet og urealistisk ud - Sådan et TV ville kunne have en endnu mere ekstremiseret vivid-mode hvis det er det man er ude efter. Når du sætter dit OLED til vivid mode, så får du det i realiteten til at minde mere om den slags TV i stedet for at udnytte fordelene og styrkerne, som dynamikken og nuanceringerne du kan opnå med et OLED, i særdeleshed når du ser HDR.