Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle,

Jeg købte til min store glæde et 55” S90D igår. Er super glad for der. Her kommer spørgsmålet.

Jeg skal se Xfactor på tv2 iaften. Skal jeg være bekymret for min nye skærm vedrørende TV2’s store røde Logo, som bliver vist en to timers tid itræk? Eller skal der mere til idag?

Står i VIVId mode og pixel shift er slået til. Logo beskyttelse står til lav.

Hader de logoer. Fjern dem dog.

Hvad siger i?
Der vil ikke ske noget, en bedre profil er Biograf (Cinema). den du bruger giver forkerte farver, det gør Biograf også indtil det kalibreres rigtigt, men den er bedre end den du bruger. TV-stationer skal bruge logoer.
Skal lige spørge om noget andet. Var på Disney plus idag og var inde på Simpsons serien ude i Disney menuen. Bare kort. Da jeg gik ud kunne jeg se et stort The Simpsons skygge efterfølgende. Er det midlertidigt fastfrysning eller? Var der ikke engang et minut..

Er det image retention, eller?

Hmm
Det besvare egentlig ikke mit spørgsmål!?

Det kan jo ikke være burn in efter 1 minut..

Købte egentlig OLED og S90D grundet de flotte kraftige farver. Gider da ikke billedprofiler, hvor farverne er fesne…

Derfor er den på vivid profilen.
Burn in kommer jo ikke efter 1-2 minutter
Senest rettet af VILLAFOREVER 15. mar 2025, 18:48, rettet i alt 1 gang.
VILLAFOREVER skrev: 15. mar 2025, 18:44 Det besvare egentlig ikke mit spørgsmål!?

Det kan jo ikke være burn in efter 1 minut..

Købte egentlig OLED og S90D grundet de flotte kraftige farver. Gider da ikke billedprofiler, hvor farverne er fesne…

Derfor er den på vivid profilen.
Burn in kommer jo ikke efter 1-2 minutter
Hvis du kender svaret, hvorfor spørger du så :(
Jeg siger. Det kan ikke være burn in.
Er jo ikke sikker…

Hvorfor skal man købe en lækker skærm, for at skrue ned for farver og etc? Giver ingen mening. Jeg ved godt at man ikke skal have et statisk billede stående med fuld peak i timehvis, men at skrue ned for lysstyrken giver ingen mening for mig..

Jeg spørger om forskel på image retention og burn in?
VILLAFOREVER skrev: 15. mar 2025, 18:44
Hvorfor vil du ikke have farver som farver skal være. Det skal jo se naturligt ud, andet duer ikke, det er jeg helt helt sikker på at alle andre er enig i.
Nu har jeg lige set en film på 1 time og 45 minutter med sjorte bjælker for oven og forneden.

Jeg ser allerede skygger fra bjælkerne. Det må være retention og ikke burn in…

I 2024 modeller burde det ihvertfald ikke forkomme..
Selvfølgelig kan du få burnin, når du insisterer på at bruge vivid profilen.
Men lige nu er det sandsynligvis bare retention.
Hvis du elsker pangfarver, skulle du have beholdt dit QLED.
Man køber OLED hvis man er interesseret i at se så korrekte farver som muligt.
Uanset om jeg brugner vivid profilen, skal der ihvertfald ikke komme burn in pga sorte bjælker efter 1 film på en time og 45 minutter…

Jeg elsker pang farver, samt perfekt sort…

Iøvrigt siger mange at burn in er blevet markandt mindre de seneste år…

Jeg tænker mig selvfølgelig om, når jeg bruger tvet, men 1:45 timer burde det kunne klare med sorte bjælker. Selve marterialet var jo ikke statisk.

Iøvrigt, hvis OLED ikke kan tåle VIVID profilen, skulle den ikke have været mulig at vælge, efter min mening.