Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Andreas_Baran
Hej.
Jeg er ikke det store tekniske geni, og har virkelig gjort alt for at søge og prøve at finde informationer selv, men kan stadig ikke helt finde ud af det selv, så for ikke at lave et fejl køb, vil jeg prøve at høre folk herinde ad.

Jeg søger en fladskærm til stuen, ca 32 - 37 tommer, vi kommer nok til at sidde 2 -3 meter væk fra den og vi kører cabel-tv.

Det vigtigste for mig er at det er flot, og at det kan overleve et par år, når boxer (tror jeg vist) går ind på markede og giver et andet tv signal. Det må koste omkring 5-8 tusinde eller deromkring. Igen er det vigtigste ikke at det er verdens bedste billede.

Når boxer kommer ind på markede er det så noget med at hvis man ikke har et dvb-c tv, så kan man købe en lille boks som laver signalet om så man kan se det??

og selvom jeg køber et tv med dvb-t tuner, så kan jeg vel godt se kabel tv??

Jeg er også i tvivl om hd, og full hd, hvor vigtig er det?? Skal man købe et tv med Full hd for at kunne se tv om fx 3 år??

Håber folk kan hjælp da det er mit første "store" fladskærms køb, og er meget i tvivl..

Mange hilsner,
Andreas
Af Zacho
Nu kender jeg ikke så meget til faldskærme, men fladskærme kan vi hjælpe dig med :-)

Det lyder som om du primært bruger den til at se Tv på, så bør du gå efter PX80'eren som også anbefales af så mange andre herinde. Den fåes i en 37" til lidt over 7000kr hvis du vælger en tyskmodel, dvs. samme som en DK men uden Panasonics 30mdr. garanti.

Fuld HD betyder ikke så meget, det er kun ved brug af f.eks. Blu Ray at du ville få glæde af fuld HD, men jeg tvivler på du ville kunne se forskellen. Du kan sagtens se kabel tv selv om det er en DVB-T tuner, men du kan ikke få digitalt Tv uden en ekstra boks så.

Men kort sagt, du burde nok tage et kig på Panasonic TH-37PX
Af Andreas_Baran
jeg må indrømme at jeg også har kigget den del på det panasonic i alle anbefaler herinde, men er bare bange for panasonic mærket, er det dumt??

Design mæssigt har jeg kigget på nogle som dem her:

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSH ... EOqw803xiY.

og

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSH ... EOqw803xiY

og

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSH ... EOqw803xiY

Er det overhovede noget værd, eller går jeg bare for meget efter desinget, syntes den LG er for fed, og syntes det er for smart med den harddisk optager integreret, men kan godt være jeg er helt væk :o
Af Zacho
Du forveksler vel ikke Panasonic med Prosonic som forhandles i Dansk Supermarked vel? :-)

Panasonic er høj kvalitet, specielt deres billede.

Jeg vil ikke umiddelbart anbefale hverken Philips eller Samsung af dem du har fundet dér. LG laver nogle udemærket Tv, men kender ikke det pågældende. De er jo også kun 32" og du får mere for pengene ved at smide lidt ekstra og få det Panasonic.
Af Andreas_Baran
tror faktisk at du har fuldstændig ret med at jeg forveksler dem:-)
Kan man købe panasonic i en butik?? da jeg er mest til at købe så dyre ting i en butik hvor man kan gå ned med det hvis det går i stykker..

Hvis jeg køber et tv med dvb-t tuner, så skal jeg have en boks om et par år ikke??
Af Peter VTEC
Helt klart som du er blevet anbefalet, så skal du tage et PX80 enten i 37" men fås også i 42". Der er ingen af de andre tre tv du har fundet du vil ende med at blive ligeså tilfreds med som med omtalte Panasonic :) .

Prøv at kigge på www.panasoniccenter.dk og find det der er tættest på dig.

Kan godt forstå du helst vil købe det i en fysisk butik og hos en aut. forhandler.

Vend endelig tilbage når du har fået købt og sat dit nye Panasonic Plasma op, du bliver absolut ikke skuffet! ;)
Af Andreas_Baran
men hvis vi nu siger jeg vil ned i en 32 tommer og lidt længere ned i pris, hvad kan i så anbefale. Det behøver ikke være super billede, men flot og kunne overleve når vi går over til HD tv..
Af TYBO
Lyder som om du skal have fat i Sony.
De gør det mest i DVB-C...desværre er de ret dyre og over dit budget.

Panasonic skal du holde dig fra hvis du søger DVB-C
Af Andreas_Baran
Ved ikke om jeg bare misforstår alt vedr. dvb-c og dvb-t tunere. Er faktisk ligeglad hvilken en mit tv har, det vigtige er bare at jeg ikke skal smide mit tv ud når boxer kommer på markedet, så hvis et tv med dvb-t tuner kan overleve det, er jeg godt tilfreds med sådan en tuner???

Hvis jeg nu køber en med dvb-c tuner, vil jeg så få bedre signal/billede når nu jeg har kabel-tv eller hvad er så egentlig forskellen??

Og hvad med HD ready og Full HD, er det ligemeget for mig?? Jeg spiller lidt play station men ikke det store og har heller ikke de store krav til det "perfekte" billede.. igen, jeg vil bare godt have det kan overleve mere end 1 år.. Så hvis det er godt nok med HD ready er det helt fint med mig..

Mange tak for hjælpen med det hele indtil videre, er ved at guide mig ind på hvad jeg vil have, er nemlig blevet mere og mere "forelsket" i det panasonic og det er kun pga. af hjælpen herinde fra, men håber stadig at der er nogle folk der kan svare mig på de sidste spørgsmål:-)

- igen mange tak..
Af NoNameDesigndk
her er en forklaring af DVB tunerne: http://www.flatpanels.dk/tvbegreber.php#4

Hvad HD ready / fuld HD angår, så vil du nok ikke rigtigt kunne se forskel på de 2-3 m du sidder.. det sys jeg i hvert fald ikke da jeg stod tæt på en PX80'er og derefter PZ85'er..
Brugeravatar
Af azrael
Det skulle nu være muligt at købe et Sony KDL-32D3000 til under 8000 kroner, men det gælder om at skynde sig, da modellen snart afløses (af noget der ikke ubetinget på alle punkter er bedre).

Ellers er et plasma-tv fra Panasonics PX80- eller PX70-serie et rigtigt godt bud. Helt klart bedste billede til prisen.
Af Andreas_Baran
Hej igen alle:-)
Har læst og læst på det afsnit med DVB-C Tuneren og DVB-T tuneren, men ved stadig ikke om jeg forstår det rigtig.. Hvis jeg køber en med DVB-T tuner, (jeg modtager bredbånds-tv fra danskbredbånd) så kan jeg stadig se tv ikke? bare ikke i hd kvalitet uden jeg køber en boks ved siden af?? Men hvis jeg køber det der sony med DVB-C tuner, så kan jeg modtage HD uden at købe en boks ved siden af?? Er det rigtig forstået, at den eneste forskel er om jeg vil have en boks ved siden af hvis jeg har brug for at se billedet i HD kvalitet??

Mvh, Andreas
Af Zacho
Hej Andreas.
Det er korrekt.
Går du efter en Sony med DVB-C så kan du få sådan et kort fra din udbyder (ligner et dankort eller lign.) som du kan sætte ind i et IrDeTo eller VIACCESS modul som sætte ind bag i Tv'et, så denne måde undgår du en ekstra boks.

Jeg ved dog ikke med Danskbredbånd om de svarer til Yousee eller Zaptor, for det er dem som bruger de to ovenstående moduler.

Jeg ville umiddelbart anbefale at du gik efter høj billedkvalitet i stedet, såsom et Panasonic PX80 som azrael også har anbefalet. Det giver et super billede.
Det med HD bokse osv. er stadig noget som er skifter hele tiden, nu har de f.eks. meldt ud at mpeg2 ikke bliver det signal som de skal køre men mpeg4 i stedet. Dvs dem som har købt bokse som kunne klare mpeg2, pludselig har købt noget værdiløst (mere eller mindre)..

Så min anbefaling: Gå efter en PX80, denne har et godt billede selv ved analogt signal. Så er du ikke helt galt i byen. Denne kan skaffes for under 8.000kr i 42" og 37".
Panasonic kan købes i en del butikker, måske ikke lige til nævnte pris, men det kommer an på hvem man finder. Nogle foretrækker f.eks. PBradio.dk som er autoriseret forhandler af Panasonic, andre snupper de billigere leverandører som måske har hentet Tv'et fra Tyskland. Disse er dog stadig underlagt dansk købelov så det gør ikke den store forskel efter min mening.
Senest rettet af Zacho 07 maj 2008, 15:01, rettet i alt 1 gang.
Af TYBO
Hvis du har bredbåndstv....regner med at du mener TV via fiber ?
Så er det lige meget hvad du køber så skal du alligevel have en box.