Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære TV-nørder, søger feedback fra ejere af Samsung S90D (eller andre modeller i samme QD-OLED 2024 serien fra Samsung).

Er ny ejer af Samsungs S90D med QD-OLED panel og vil høre om det virkelig kan passe det TV er så elendigt til at håndtere montion blur?
Jeg vil sige det er unwatchable at se sport på det TV. Der er så meget motion blur reduction processing at hurtigt bevægende billeder (en fodbold) er usynlig når den flyver gennem luften fordi den forsøger med dens Motion Clearity at smooth det ud så meget som muligt for at mindske motion blur. Det skaber bare en effekt at små objekter bliver usynlige og at personer der løber har en "ghosting" effekt rundt om sig og det giver en udvasket effekt.

Der er få andre på nettet der skriver om samme oplevelse, men ikke nævnt i anmeldelser nogen steder, så det undrer mig om det er mig der har en forkert kalibrering eller opsætning.
Film i 24 fps er næsten helt perfekte, men det er også noget helt andet end at se sport eller Youtube videro eller lignende.

I en artikel fra Samsung forklarer de lidt om deres Motion smoothing teknologi: https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00080741/
Blur Reduction og Judder Reduction er begge sat til max 10/10, og sætter man dem til 0/10 så giver det bare en masse motion blur og det er endnu dårligere en oplevelse.

Er det her specifikt noget Samsung er dårligt til? Vil en eventuel LG, Philips, Sony være bedre til håndtering af motion clearity?

Jeg overvejer kraftigt at sende lortet retur og skaffe noget andet.
Lad mig høre hvad i tænker.
Er det streaming eller via DVB-C.?
Radiomanden skrev: 6. jan 2025, 17:40 Er det streaming eller via DVB-C.?
Streaming. Jeg har ikke kabel TV eller andre enheder forbundet via HDMI.

Det får mig til at spørge - hvad vil en reel test være jeg kan udføre for at gennemteste dens Motion/Judder blur reduction funktionalitet? Lige nu ser jeg primært Youtube indhold og andre film streaming tjenester, men måske det er applikationen (Youtube) der har sine limiteringer med OLED? Jeg er vant til LCD, og det har altid være god kvalitet hvad angår streaming af sport. Så det kommer meget bag på mig at jeg nu med et nyere OLED panel oplever så stor en forringelse af kvalitet af motion blur.
En af problemerne ligger i at det er streaming. Det er bare ikke på niveau med normalt kabel tv når det kommer til live sport. Lyder dog som om at der også er andre ting som spiller ind her.
Hvad tv størrelse kommer du fra og hvad størrelse er dette Samsung?
Der skrives. Jeg har ikke kabel TV eller andre enheder forbundet via HDMI.
Så det må være en intern App.
Beckham skrev: 6. jan 2025, 20:01 En af problemerne ligger i at det er streaming. Det er bare ikke på niveau med normalt kabel tv når det kommer til live sport. Lyder dog som om at der også er andre ting som spiller ind her.
Samsung 65'' S90D.
Jeg kommer fra en Sony 55'' LCD (55xf8505). Syntes min Sony håndterede Streaming via in-app Youtube hæderligt og det var tydeligt at se forskel efter skiftet. Ikke lige det jeg havde forventet.
Spoxy skrev: 6. jan 2025, 20:18 Hvilken app bruger du til at streame sport?
In-app Youtube. Det skal lige siges det ikke kun er sport. Alle videoer med hurtigt bevægende billeder efterlader en ghosting/udtværet effekt som motion blur reduction effekten.
Udover det vil film i Netflix, Prime, Max osv. ikke have samme tydelig effekt, men det er jo nok forskel på fps og billedekvalitet.
Derfor spørger jeg hvordan jeg ellers kan teste om det blot er Youtube appen der er helt ringe kompatibel med skærmen. Jeg kan prøve at sætte en PC til via HDMI og streame for at se om det er det samme. Kan også prøve at køre en UFO test. Vender lige tilbage med flere resultater :)
Kør den her video på skærmen - hold især øje med, når han flyver tæt forbi bjergene. Hvis billedet er perfekt hele vejen igennem, så fejler Youtube app'en ikke noget. Alternativt kan du prøve at afspille videoen igen og igen, mens du ændrer på en indstilling, kører en sekvens hvor det hakker, og så spoler tilbage, ændrer noget osv osv
Der mangler da en oplysning om hvilken video der henvises til.
Midtjyden skrev: 7. jan 2025, 14:32
Beckham skrev: 6. jan 2025, 20:01 En af problemerne ligger i at det er streaming. Det er bare ikke på niveau med normalt kabel tv når det kommer til live sport. Lyder dog som om at der også er andre ting som spiller ind her.
Samsung 65'' S90D.
Jeg kommer fra en Sony 55'' LCD (55xf8505). Syntes min Sony håndterede Streaming via in-app Youtube hæderligt og det var tydeligt at se forskel efter skiftet. Ikke lige det jeg havde forventet.
Et større tv kan også være med til at afsløre svagheder i kilden....det har jeg i hvert fald selv oplevet.
Midtjyden skrev: 7. jan 2025, 14:32
Samsung 65'' S90D.
Ja, Sony kan åbenbart et eller andet på det punkt, hvor konkurrenterne ikke helt har fundet fidusen, lyder det til...selv efter 5-6 år..(!)

Det burde man fortælle sælgerne i elektronikbutikkerne
HrJensen1 skrev: 7. jan 2025, 16:34 Kør den her video på skærmen - hold især øje med, når han flyver tæt forbi bjergene. Hvis billedet er perfekt hele vejen igennem, så fejler Youtube app'en ikke noget. Alternativt kan du prøve at afspille videoen igen og igen, mens du ændrer på en indstilling, kører en sekvens hvor det hakker, og så spoler tilbage, ændrer noget osv osv
Så er linket forhåbentlig også med - det forsvandt sidste gang: