Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af cjoscar
Hej, Jeg har brug for lidt hjælp.
Jeg skal have nyt tv og er nået frem til at det nok skal være enten Phillips oled809 eller lg c4. Det skal være 55 tommer. Jeg har læst lidt test på forskellige sider og flere skriver at oled809 har noget med upscaling, se citeret tekst:

SDR upscaling a bit lacking

Don't buy it if...
You watch a lot of broadcast TV shows and movies
The OLED809's picture is great across the board except for its upscaling, which leaves standard-definition movies and TV shows looking quite fuzzy.

Alt hvad vi ser går igennem en Apple tv boks model 4k 1.generation.

Jeg har selvfølgelig også kigget lidt på lg g4 og samsung s95d, men jeg kan ikke rigtig se hvad de ekstra kr. vil gøre så meget bedre?
Af henrik.yde
Philips 809 og LG C4 bruger samme panel (OLED EX), så billedkvaliteten er meget ens. G4 bruger derimod en anden paneltype (OLED MLA). Og ved køb af Samsung er der stor chance for "panellotteri" + mangel på Dolby Vision.
Af cjoscar
Hej Henrik
Jeg kan se i en anden tråd at du har et oled809. Oplever du problemer med upscaling eller betyder det ikke noget når alt streames fra et Apple tv? Det er nok det de skriver om upscaling Der bekymrer mig mest og vil det så også betyde at det også vil kunne opleves på lg c4?
Af henrik.yde
Jeg har ingen problemer med upscaling, og som tidligere nævnt er 809 og C4 identiske hvad angår paneler. Jeg har ikke ATV, og bruger selvfølgelig TVets indbyggede Apps når der streames.
Af lunddal
"SDR upscaling a bit lacking"?

Mon ikke, der menes SD upscaling? Så er det jo spørgsmålet om hvor meget SD-indhold, du ser (vel primært fra DVD)?
Af cjoscar
lunddal skrev: 3. jan 2025, 08:31 "SDR upscaling a bit lacking"?

Mon ikke, der menes SD upscaling? Så er det jo spørgsmålet om hvor meget SD-indhold, du ser (vel primært fra DVD)?
Vi ser næsten aldrig dvd.
Vi ser live tv fra tv2 play og fra DR og streamer film / andet ikke live indhold fra samme steder samt fra Disney Channel.
Af Beckham
Når du ser TV2 Play og DR er det relevant med upscaling, da meget lidt af deres indhold er i 4K. Jeg har desværre ingen indsigt i C4 vs. Philips på den front.
Brugeravatar
Af Radiomanden
DRTV og TV2 Play har ikke længere noget i UHD, det de havde er nu kun i 1080, så alt hvad der ses fra de udbydere og de fleste andre bliver jo så opscaleret af TVet eller den tilsluttede enhed. (ATV/Google TV).
Af cjoscar
Beckham skrev: 3. jan 2025, 17:07 Når du ser TV2 Play og DR er det relevant med upscaling, da meget lidt af deres indhold er i 4K. Jeg har desværre ingen indsigt i C4 vs. Philips på den front.
Vil det være bedre med et andet tv, evt. Lg g4 hvis det skal være Oled eller vil et lcd af en god kvalitet være vejen frem?
Af cjoscar
Radiomanden skrev: 3. jan 2025, 17:20 DRTV og TV2 Play har ikke længere noget i UHD, det de havde er nu kun i 1080, så alt hvad der ses fra de udbydere og de fleste andre bliver jo så opscaleret af TVet eller den tilsluttede enhed. (ATV/Google TV).
Så er Oled måske ikke det rigtige til det forbrug?
Brugeravatar
Af Radiomanden
Der er mange OLED ude, hvad angår 4K/HDR/Dolby Vision så findes det kun på Streaming , Netflix, MAX, Disney+, Sky Showtime og andre tjenester.
Af henrik.yde
cjoscar skrev: 3. jan 2025, 19:05
Radiomanden skrev: 3. jan 2025, 17:20 DRTV og TV2 Play har ikke længere noget i UHD, det de havde er nu kun i 1080, så alt hvad der ses fra de udbydere og de fleste andre bliver jo så opscaleret af TVet eller den tilsluttede enhed. (ATV/Google TV).
Så er Oled måske ikke det rigtige til det forbrug?
OLED giver det bedste billede på alle parametre. Lidt groft sagt, så er det billigste OLED bedre end det dyreste LCD/LED, hvad angår billedkvalitet.
Vi har Philips'et i 48" og bruger det med Apple TV.

Har været virkelig begejstret for det. Har ikke oplevet skaleringsproblemer. Både fjernsyn og ATV er konfigureret som anbefalet her på Flatpanels.

Isoleret set, så har LG C4 måske en smugle bedre billede, men jeg endte med at tage Philips, da lyden er markant bedre end på LG. Det var næsten helt nødvendigt at købe soundbar af en art til LG mens Philips har super god lyd til størstedelen af daglig forbrug.
Af bullerfnis
Er spørgsmålet egentligt ikke bare om du vil have ambilight eller ej?

Jeg købte et Philips OLED tv, for nogle år siden. Udover ekstremt langsom android tv, så er kvaliteten af billede super fint, men har godt nok hoppet på en Nvidia shield boks dertil :)

Men grunden til jeg valgte philips, var ren og skær pga ambilight, hvis ikke du syntes det er fedt, så tag et LG eller andet, philips har det tit med at slacke lidt på softwaren. Der er LG (det LG OLED jeg havde inden, meget bedre og hurtigere, og fed magic remote) men ambilight er simpelthen bare så fedt at have, at man må ofre lidt af det andet :P