Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Jeg har købt et Philips OLED 809 som bruges med et Apple TV. Men jeg har problemer med at få det til at fungerer sammen med en Marantz NR1509 surround receiver.

Helt grundlæggende vil jeg gerne have det hele konfigureret således, at jeg som udgangspunkt vil altid have lyden via TV'et. I enkelte tilfælde (film og serier) vil jeg kunne tænde for Marantz og få lyden via den. Men i øvrigt skal den bare være slukket. Det kunne jeg med vores gamle Sony tv. Når jeg manuelt tændte Marantz så slog lyden over på den. Når jeg slukkede Marantz så gik lyden tilbage på TV'et.

Nu så tænder Marantz HVER gang jeg tænder for TV/Apple TV uanset hvordan jeg har forsøgt at indstille fjernsynet eller ATV boksen.

Alle enheder er opdateret med seneste software. Marantz er tilsluttet HDMI ARC på HDMI2 og ATV er på HDMI1

Kan nogen hjælpe mig?
Af Supergris
Ikke et egentligt svar på dit spørgsmål, men måske mere for at tilfredsstille min egen nysgerrighed:
Hvorfor ikke bare køre gennem din Marantz altid?
Bange for at bruge for meget strøm?
Der er da ingen grund til at have anlæg tændt for at høre på noget hvor det ikke er nødvendigt, som f.eks Nyheder, You Tube.
CEC slå deaktiveres, så tænder Reciver kun når det gøres manuelt.
Jeg er lidt usikker på hvor jeg skal slå CEC fra. På Marantz?

Der er et menu punkt HDMI Setup, hvor indstillinger vedr. "HDMI control" med "ARC", "TV audio switching, "pow. off control", "power saving", "smart menu" som alle er en on/off toggle. Men ikke specifikt noget med CEC.

Både ATV og Philips har menupunkter med fjernbetjening.
ja, CEC er en fællesbetegnelse, de enkelte fabrikater har deres eget navn for funktionen. SONY, Bravialink, Panasonic Viaralink. o.s.v.
Jeg har allerede slået "EasyLink til automatisk tænding af ARC" fra. Tænker det må være den du tænker på. Der står noget om "HDMI-lydsystem"

Der er også mulighed for at slå EasyLink helt fra, men så kan jeg ikke længere tænde og slukke ATV og fjernsyn med den samme fjernbetjening. Så skal jeg have fat i begge devices fjernbetjeninger.
Af filmfreak
Nu ved jeg ikke hvordan det er med dit Philips TV, men på mit Sony TV deaktivees ARC når CEC slås fra. Dvs du skal benytte et optisk kabel mellem TV og reciever for at få lyd fra TV til receiveren.
Må sige at jeg er enig med Supergris om hvorfor ikke bare altid køre lyden gennem reciever ? Det har jeg altid gjort da jeg gerne vil ha den bedste lyd uanset hvad .
Godt spørgsmål. Mit setup er relativt kompliceret og derfor bruger jeg kun lejlighedsvis Marantz. Måden det fungerer på, er ved at jeg har center HT med forstærkning via Marantz'en. Højre og venstre kanal kører pre-out til mit almindelige stereo setup. Jeg har ikke bagkanaler sat til. Men i praksis skal jeg manuelt slå frem og tilbage på mit almindelige anlæg alt efter om jeg skal høre musik eller lyd fra TV'et.

Selv uden bagkanaler lyder det med film og serier meget bedre end via TV'et (som dog har ret god lyd for et tv at være). Men i det daglige er det ikke besværet værd. Og konen kan slet ikke finde ud af at skifte rundt på anlægget...
Af Spoxy
Hvis din Marantz har trigger ud og din stereo forstærker har trigger ind, vil jeg anbefale at gøre brug af det.
På den måde tænder stereo forstærkeren automatisk sammen med receiveren.
Det vil gøre livet lettere for både dig og fruen 😃
Af Supergris
Radiomanden skrev: 29. dec 2024, 14:52 Der er da ingen grund til at have anlæg tændt for at høre på noget hvor det ikke er nødvendigt, som f.eks Nyheder, You Tube.
Det må vel være op til folk selv, om de altid ønsker god og klar lyd eller ej.
Hos mig er recieveren tændt hele dagen, og alle kilder kører gennem den, så er det bare om at dreje input-vælgeren om jeg skal høre radio, pladespiller, se TV, film eller game lidt, men det viste sig jo, at ham jeg spurgte, havde en god grund til ikke at gøre det.
Er der ikke noget med, at nogle gange er det bedst at høre grunden direkte fra hestens mund?