Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mine forældre har et ældre Sony Bravia XE85 med Android TV fra 2017. Navigation og afvikling af apps kører efterhånden så langsomt, at det ikke rigtig fungerer mere i dagligdagen. Tv’et er fuldt opdateret, og alle unødvendige features er slået fra. Nulstilling er også prøvet.

Jeg overvejer nu at sætte en Apple TV 4K til. Denne løsning vil dog kun kunne fungere, hvis man kan sikre, at tv’et altid starter på samme HDMI-indgang. Jeg har kigget i brugervejledningen, men synes ikke rigtig, at det er beskrevet.

Er der nogen der ved, om dette specifikke tv kan indstilles til altid at starte på samme HDMI-indgang og i så fald hvordan?
Det kan alle TVer, det styres via HDMI CEC. Så aktiver det på begge enheder, så kører det. Android (Google TV) er billigere og kan jo det samme.
Hvis det bare var tilfældet, ja så ville det være let. Det er det desværre ikke. Så jeg stiller lige spørgsmålet igen:

Er der nogen der ved, om dette specifikke tv kan indstilles til altid at starte på samme HDMI-indgang og i så fald hvordan?

(Har både en Chromecast med Google TV og en Apple TV 4K. Der er absolut intet, der taler til Chromecast med Google TV's fordel eller for den sags skyld Google TV Streamer).
Ja via CEC som Sony kalder BRAVIA link.
Jeg er med på, at tv'et har CEC. Udfordringen er, at CEC ikke i sig selv sikrer, at tv'et ALTID starter på samme HDMI-indgang. Jeg ved det af erfaring med selvsamme tv. Derfor efterspørger jeg indstillingen.
Der kan være tilfælde hvor det ikke virker helt korrekt mellem enhederne, men det gør det som udgangspunkt, det er en del af HDMI standarden.
Bruger selv kun Google TV Remoten til det hele, selv BD afspilleren skifter automatisk.
Det er også den simple ting at det måske husker det input det have da det blev slukket, og stater op igen på den.
Tvet kan ikke indstilles til at vælge en forudbestemt indgang når det startes op. At det så selv burde kunne regne det ud via HDMI er en anden historie. Tvet er født med Android 6.1, og fik så senere både 7.0, og 8.0.
https://www.displayspecifications.com/en/model/8c2caf0
Det er også testet her på Flatpanels:
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1495007390
Jeg har ikke lige en løsning, udover at det måske er tid til at skifte til noget nyere. På mit Philips 809 /Android11) kan man selv vælge indgang ved opstart + det starter selv op, ved den sidste benyttede indgang. Måske det er en Android ting, men jeg ved det ikke.
Det skulle virke uden problemer med CEC på det TV.