Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvor om alt er, så har de fleste TV seperate indstillinger for hhv. SDR, HDR og DV. Tonemappingen er gerne forskellig indstillet fra DV og HDR, hvor mange tv-producenter tendenserer at overstyre og oversaturere lys og farver for at overstråle TVet ved siden af i butikken i deres egen HDR tonemapping. Så løsningen er gerne at indstille TV'ets HDR profil som ofte er langt mere skæv end DV profilen er out-of-the-box. Man kan gerne finde fornutige indstillinger til sit TV's SDR, HDR og DV profiler ifbm forskellige reviews eller hos kalibratorer med hjemmesider eller en YouTube kanal.
Radiomand, jeg synes efterhånden, du svarer alt og alle, men umiddelbart har jeg ikke indtrykket af, du egentlig har den store erfaring med nyere grej?

Dit LCD-TV er til nød kun i stand til at vise HDR middelmådigt, og du vil sikkert i langt de fleste tilfælde få mere ud af, at holde dig til SDR...
Alt hvad andre har er efter din mening åbenbart middelmådigt eller under.
I mit setup (ATV og LG G3) synes jeg nærmest, at det er omvendt.

Det, jeg har set i "almindeligt" HDR har været kedeligt.

Har du noget i stil med Dynamic Tone Mapping slået til ved HDR? For det vil på mit tv netop gøre det, du oplever.

Men derudover er der jo også forskel på hvordan HDR er håndteret i den enkelte serie/film.

F.eks. er The Killer på Netflix (i DV) lavet, så alt, hvad der er tilnærmelsesvist hvidt, kører med fuldt blus. Det virker til at de har kørt en eller anden autofunktion i stedet for rent faktisk at lave det ordentligt.
nej jeg har "alle" settings til OFF.
men ja jeg kunne også godt blive i tvivl om det nogle gange er filmene der ligger disse filtre på for "stemningens skyld" fordi nogle gange er farver også men lidt naturlige.
Bla ser jeg Landman på skyshowtime.. her er lyset og himlen generelt tonet helt ned..
på solkinsdage er himlen grå og belysningen som en overskyet dag..
Supergris skrev: 12. dec 2024, 20:50 Radiomand, jeg synes efterhånden, du svarer alt og alle, men umiddelbart har jeg ikke indtrykket af, du egentlig har den store erfaring med nyere grej?

Dit LCD-TV er til nød kun i stand til at vise HDR middelmådigt, og du vil sikkert i langt de fleste tilfælde få mere ud af, at holde dig til SDR...
Men der tales jo om billedprofiler så hvad har det med sagen at gøre om man har “nyt grej” til sin rådighed. Det er da fint indspark der kommer så synes du går mere efter manden end bolden uden jeg kan gennemskue hvorfor.
Jeg er enig i din SDR tilgang men derfor kan der jo godt “rådgives” uden vi alle har samme udstyr i boligen.
mbm skrev: 13. dec 2024, 07:46 nej jeg har "alle" settings til OFF.
men ja jeg kunne også godt blive i tvivl om det nogle gange er filmene der ligger disse filtre på for "stemningens skyld" fordi nogle gange er farver også men lidt naturlige.
Bla ser jeg Landman på skyshowtime.. her er lyset og himlen generelt tonet helt ned..
Jeg synes du skulle få lavet en professionel kalibrering (Thomas fra Tv kalibrering). Det koster ikke ret meget men udbyttet er meget stort - især i dit tilfælde som du beskriver de scenarier du kæmper med. Både Sdr, hdr og DV vil jo blive SÅ meget bedre i dit tilfælde.
Dusty skrev: 13. dec 2024, 08:09
mbm skrev: 13. dec 2024, 07:46 nej jeg har "alle" settings til OFF.
Jeg synes du skulle få lavet en professionel kalibrering (Thomas fra Tv kalibrering). Det koster ikke ret meget men udbyttet er meget stort - især i dit tilfælde som du beskriver de scenarier du kæmper med. Både Sdr, hdr og DV vil jo blive SÅ meget bedre i dit tilfælde.
Nej en kalibrering kunne jeg ikke drømme om at smide penge efter.. Det er vidst lidt for entusiaster..
Nu er mit "problem" jo ikke et kalibreringsproblem heller.
Dusty skrev: 13. dec 2024, 08:06 Men der tales jo om billedprofiler så hvad har det med sagen at gøre om man har “nyt grej” til sin rådighed. Det er da fint indspark der kommer så synes du går mere efter manden end bolden uden jeg kan gennemskue hvorfor.
Jeg er enig i din SDR tilgang men derfor kan der jo godt “rådgives” uden vi alle har samme udstyr i boligen.
HDR er et nyere format, der relaterer til nyere grej, derfor jeg stiller spørgsmålet, da det lader til, han næsten svarer på samtlige indlæg, også selv om det for mig ikke umiddelbart lyder som om, han altid har den nødvendige viden, der kunne forventes, når man tager sig tid til at svare.
Det er almindelig kendt, at et middelmådigt LCD-TV ikke har den nødvendige "hardware" til at kunne gengive HDR-materiale tilfredsstillende, og så er det egentlig underordnet hvilken billedprofil, der er tale om.
Jeg er da bankende ligelad med din middelmådighed, det skal åbenbart være ganske specielt og dyrt for at det ikke er middelmådigt, du har tilsyneladende en utømmelig økonomi, det er ikke alle der har det. Hvad gør du når der kommer den tid hvor pengene ikke rækker så langt som de har gjort.
Hvis du har været hvor jeg har været, så ville du se anderledes på det. Det tog lang tid at komme økonomisk til overfladen igen.
Du misforstår fuldstændig, hvad det drejer sig om!
Det middelmådige har egentlig ikke noget med dit udstyr at gøre, andet end dit TV simpelthen ikke opfylder kravene til at yde HDR retfærdighed (intet med hvad man ejer eller ikke ejer!), derfor vil SDR højst sandsynligt være at anbefale i stedet, så i stedet for at se det som kritik, så se det som et godt råd.
Dét, at du åbenbart ikke forstår dette, er netop grunden til, jeg spørger ind til, hvorfor du føler behov for at svare i en tråd, hvor det for mig ikke føles, som om du ligger inde med essentiel viden, der kan hjælpe trådstarter, hvilket vel er rimeligt at forvente, nu du har taget dig tid til at svare, ellers svarer du jo bare for at svare.
Jeg undrer mig over, nogle overhovedet bliver kørt op i det røde felt, blot fordi man stiller et simpelt spørgsmål uden hverken brug af grimt sprog eller vendinger, som jeg synes er relevant...

Hvordan min økonomi er, eller hvordan jeg ser tingene, ved du forresten intet om, men hvis du var nysgerrig og spurgte, ville jeg gerne give dig et ærligt svar, så længe det havde relevans, og der blev spurgt pænt, hvilket faktisk var det, jeg troede, jeg gjorde, netop for at få min nysgerrighed stillet, hvor du naturligvis kunne vælge ikke at svare, men i stedet valgte at blive tøsefornærmet og en anden misforstod min hensigt, som jeg så prøvede at forklare...

Som jeg har skrevet før, synes jeg, det er positivt at stille sig skeptisk over for nogle ting, og hvis man undrer sig over noget, er det vel i orden at spørge pænt?
Det er det i hvert fald den anden vej rundt!