Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Rasmus Larsen skrev: 11 dec 2024, 19:24 tvOS 18.2 klar til Apple TV med Snoopy pauseskærme, 21:9 support

Billede
Apple oplyser, at ultrawide support kun virker på Apple TV 4K (3rd Gen). Ultrawide virker også på Facetime videoopkald.

Herudover virker de nye funktioner til dialogforbedring nu også på HomePod (2nd Gen) parret til Apple TV (2nd Gen) og senere.

Artiklen er blevet opdateret med Apples udgivelsesnoter i tabellen nederst.
Rasmus Larsen skrev: 05 dec 2024, 07:35
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 26 nov 2024, 14:06 Jeg følger lidt ham youtube gutten Techthusiasm når han kommer med noget om ATV. Han demonstrere at de ekstra bredformat funktioner i den kommende softwareopdatering 18.2 ikke er helt som mange tror. Det er KUN til anamorfisk linsesystemer.

Jeg er ikke helt sikker på, at det her er den fulde historie. Personen har ret hvad angår projektorer, men der er mange meldinger om, at det virker på ultrawide monitorer.

Brugerfladen er ikke i 21:9 eller hvad man vælger, som er bredere end 16:9, men videoafspilning er, ifølge brugere med betaen. Dog kun med Apple TV appen pt. Jeg har endnu ikke haft lejlighed til at teste selv.

- "It works for me! I have an LG ultra wide! UI will show in 16:9 only. But Apple TV app will show in ultra wide ratio if the movie is available in that ratio. Which is most movies, except for very old ones, or Justice league!"

- "It works for me on my AW3821DW. But the app and the content need to support the format. Most movies purchased from Apple will support it (including the UI and controls) but most app's like Netflix, Amazon, Hulu, Disney and so on do not have any support at this time. Also, in my case I not only had to set the aspect ratio like in your screen shot, but I also had to go in and change the resolution to be 3840x1600, and that only showed when I selected an advanced or custom option at the bottom of the resolutions list."

https://www.reddit.com/r/appletv/commen ... g_on_beta/
Bare lige for at følge denne her til dørs, så lancerer Apple funktionen i tvOS 18.2 med denne ordlyd: "Cinematic playback on compatible projectors and displays"

Så Apple har selv udvidet beskrivelsen til også at omfatte skærme – ikke kun projektorer.

At support er begrænset til Apple TV 4K (3rd Gen) kan jeg dog ikke umiddelbart finde en logisk forklaring på. Ingen udgave af Apple TV 4K har HDMI 2.1 båndbredde, men HDMI 2.1 specifikationen understøtter dog en masse ekstra videoformater. De skilter dog med "HDMI 2.1" på både 2nd og 3rd Gen. Så skal det handle om processorkraft, men jeg tror nu ikke det kræver det vilde ekstra at skyde 4K ud i bredere format. Måske det relaterer sig til noget hardware-dekodning, men jeg har ikke set konkrete ting i chippen, der bakker op om dette.
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65
  • 119