Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har længe gået og kigget efter en efterfølger til min CRT skærm, og har nu fået en L220x.

Mit problem er, at hvis jeg bruger testen her fra siden og vælger 1:1 pixelmapping får jeg, i stedet for hver anden pixel i henholdsvis sort og hvid, et sløret billede der "hopper og danser"

Min PC har ikke en DVI udgang, så jeg kører analogt, og selvfølgelig i skærmens oplæsning på 1920x1200. Grafikkortet er et onboard med Intel 915G chipsæt hvis det hjælper noget.

Håber der er nogen der kan fortælle mig hvorfor...

Mvh.
Reimer
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pga. den analoge tilslutning. Som du kan se så kan dit grafikkort åbenbart ikke synkronisere data til dine pixels ordenligt, så der opstår en lille skævhed i billedet, hvilket bliver tydeligt på sådanne mønstre som vore 1:1 pixelmapping.

Det du ser minder lidt om moire-mønstre på en CRT skærm, men da der ikke er tale om lysbølger i samme forstand, så er det et lidt andet interferensproblem du oplever. Effekten er dog den samme.

Eksempel på hvordan moire tager sig ud i andre sammenhænge kan ses her:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... athers.jpg

Du kan desværre ikke gøre noget ved det ud over at rode med den manuelle justering af skærmen og se om du kan forbedre det lidt. Start med at lade skærmen autojustere sig selv og finjustér hefefter selv. Vær dog opmærksom på at denne indstilling godt kan skride med tiden, så næste gang du starter din PC, så kan tingene være anderledes.
Af Reimer
Tusind tak for svaret - Jeg var også bange for at det var det der var grunden - må vist kigge mig om efter et graffikkort med DVI...

Reimer