Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Holger-P
Jeg kan lige så godt sige det som det er, jeg er ikke alt for skarp, og bliver hurtig usikker på det TV halløj her..Jeg håber jeg kan blive oplyst her..

Jeg har købt en LG G4 her Black Friday, og har fået den stillet op nu.. Jeg er usikker på indstilling, jeg har læst testen..
Jeg har en Google Cromecast 4 K, den hvide med fjernbetjening. Vi ser egentlig lige meget flow TV og streamingtjenester. Vi streamer vælg 8 kanaler hos Norlys og bruger deres app i vores Google cromecast.

Jeg har sat dongle fra cromecasten i HDMI 1 og valgt den profil der hedder Filmmaker mode, der var også mulighed for profiler der hedder Livagtig, standard, biograf hjem og spiloptimering ( vi spiller dog aldrig ) er det optimalt? Længere nede i billedindstilling er der filmmaker mode automatik man kan vælge, jeg kan heller ikke regne ud om det er godt?

Jeg har aldrig set HDR, hvis noget sendes i det på en af streamingtjenesterne, finder tv’et så selv den indstilling den skal bruge?

Er der noget med at man skal fjerne en strømspare mulighed?

Jeg synes det er lidt svært, håber i vil bære over med min manglende viden her.. :)
Brugeravatar
Af Radiomanden
Den profil der er valgt er et fint udgangspunkt for den korrekte indstilling af TVet, der findes flere videoer på You Tube til det formål, der er nogen der både er i 1080 og UHD.
Med dem kan der indstilles de korrekte forhold mellem lys, kontrast, farve med mere.
Hvad angår HDR, så skiftes der til det anvendte format automatisk (HDR, HDR 10, HLG og Dolby Vision). Det er forskelligt hvad der anvendes.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja Filmmaker Mode er et rigtig godt udgangspunkt, både til film, serier og tv-kanaler.

Strømspare tilstand hedder vist 'Energy Saving Step' i LG G4. Jeg kan ikke huske det danske menupunkt, men du skal ind under Generelt-menuen i stedet for billedmenuen for at slå det fra.

Når du ser HDR indhold, så skal du indstille TV'et igen. Her kan du så igen med fordel vælge Filmmaker Mode. Det samme når du en dag ser indhold i Dolby Vision-format. Altså du skal først starte indholdet, så slår TV'et over i henholdsvis HDR10 eller Dolby Vision tilstand, og nu kan du sætte billedindstillingerne for disse.

Hvis du vil gøre det med det samme i stedet for sidde og fedte med det en dag, hvor du skal se en god film i HDR, så kan du søge på "HDR" i YouTube appen og afspille en video i HDR10. Derefter kan du åbne Apple TV appen og afspille en trailer for en titel i Dolby Vision, f.eks. Silo, og så skulle TV'et slå over i Dolby Vision.
Af Holger-P
Jeg skal prøve når jeg kommer hjem, synes dog det lyder lidt underligt at jeg skal starte noget HDR op og igen vælge Filmmaker Mode, når den står der i forvejen. Men det kan være det giver sig selv når jeg prøver.

Jeg kommer fra et ældre LG OLED fra 2015. Den nye her synes jeg der er meget pang på, jeg har dog kun set en håndboldkamp i aftes. Der er meget pang på gult og rødt, jeg synes også at der virkelig er meget pang på hvidt, jeg så skiftede i pausen over på noget fodbold, hvor det ene hold var i hvide trøjer. Det gamle var mere mat, hvor det nye tv ser markant anderledes ud , især med farvemætning.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Der er intet TV der har et perfekt billede ud af kassen uanset hvilken billedprofil de vælges, der skal bruges tid på at få det indstillet rigtigt så farver er korrekte, farve temperatur spiller også ind, hvid er hvidt og sort er sort, og lys, kontrast, baglys er korrekt forhold.
Der er som både Jeg og Rasmus har skrevet videoer på You Tube til det.
Af henrik.yde
Det er så ikke korrekt, LG G4s Filmmaker Mode er yderst tæt på det optimale, som testen også beskriver. Og det samme kan (næsten) siges om mit nye Philips 809, dog skulle der her justeres lidt mere. Til gengæld er Tvets standard billedprofil ikke særlig præcis.