Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

55B6 fra 2016 levede 7 år før det slukkede og nægtede at tænde igen.
65B8 købt i 2019 blev fuldstændig ødelagt af burn-in efter 3 års brug. LG var fuldstændig kolde og skældte mig endda ud da jeg bad dem om at hjælpe. Jeg havde nemlig ikke købt skærmen af en af deres officielle forhandlere, men af en 'parallel importør', happii.dk

Igår døde min 77C1 skærm efter præcis 23 måneder...
Her var LG heldigvis ultra flinke og der kommer en mand i næste uge og laver det.

Hvis det var fejlet 32 dage senere, så havde jeg nok stået med mit 3. defekte LG OLED i løbet af 8 år.

8 år, 3 skærme, 50.000 kr.

Av!!!

P.S. Jeg køber nok et LG igen næste gang, men kun fordi jeg nu har udvidet elektronik dækning på min indboforsikring.
Jeg ejer privat to LG OLED TV. Vores LG E6 fra 2016 har burn-in, men det er ikke værre end at det sagtens kan bruges – ikke værre end aldringen af LED-baglyset på mange LCD TV, jeg har set.

Vores LG GX fra 2020 kører bare derudaf. Det kører mange timer dagligt pga. vores 3 små børn.

Mit næste TV privat kunne egentlig blive hvad som helst, da OLED-panelerne i dag er et fuldintegreret modul med TCON (skærmcontroller) osv. Selvfølgelig er der også power board mv. men det er min opfattelse, at branchen som helhed sparer på dette punkt. Jeg ved ikke om noget mærke er definitivt bedre end andre mht. holdbarhed efterhånden.
Har et LG B9 og et LG B8 begge er fra de kom på marked

Begge bruges mange timer hver dag,
B8 er i i rum med meget lidt lys så der er skruet en del ned for lys i det og måske derfor ingen tegn på BI

B9 kører i meget lyst lokale og heller ikke tegn på BI trods isf dag indstilling

så er meget tilfreds pt
Ved godt at det er en LG tråd, men kan ikke dy mig at fortælle at vores hus alter, et usmart og kun 42" Panasonic VT10 fra 2009, stadig bare cykler derud af uden nogenside at have været til service.
Det er lidt imponerende, at elektronikken kan holde så mange år. :)
Kunne være interessant hvis den have en timetæller for power ON indbygget.

Er Panasonic 2024 stadig en god kvalitet?
Findes der ligesom med biler, lister over hvor mange fejl de forskellige fabrikater har, som kan give et hint til bygge kvalitet?

For at holde LG temaet, så kan jeg godt tage mig selve i at stå Power og småsavle over et 65" G4 :p
rudib skrev: 5. dec 2024, 14:44
Er Panasonic 2024 stadig en god kvalitet?
Har selv et Panasonic som er en del år gammelt, det er der heller ikke problemer med, det er ikke så smart og har aldrig været det, men det er jo heller ikke det vigtigste.
Mit Panasonic ZT plasma tv fra 2013 køre stadig uden problemer.
Men man hører måske mere om problemer med LG og Samsung, fordi de er solgt mest.
Jeg har netop købt LG G4 i 77 tommer, og det er bare en lækker skærm ,så må vi se hvor længe det holder.
Ja Panasonic er ikke noget man køber hos nærmeste forhandler, der er langt mellem de steder de kan købes, så der er en grund til at de ikke er mere udbredte, de er en lidt exclusiv vare.
Jeg har igennem 16 år anvendt mit Pioneer 50" Kuro plasma tv som mit eneste tv. Det har kørt upåklageligt alle årene og uden pixelfejl eller nogen form for burn in.

Så det var med noget vemod, at jeg i sidste uge skiftede det ud med et nyt LG 77" G4. Men gæt, hvad så sker. Det nye tv har en pixel-fejl og skal ombyttes i næste uge. Så hvad kan man lære af det…
Jeg købte et Panasonic 42PX70 i 2007 (pris 13.999 kr.) - og som hos mange andre begyndte skærmen at svigte efter et par år (og udløb af garanti) med lodrette grønne striber.
Panasonic skiftede dog panelet per kulance, da det åbenbart var et temmelig udbredt problem.
TV'et kører stadig i sommerhuset med det "nye" panel. Og det varmer så godt, at det også supplerer elradiatorerne.
Der er en formodning om, at TV generelt i dag ikke længere har den kvalitet (holdbarhed), man kendte fra tidligere tider, og det gælder så at sige uanset mærket, derimod dukker der af og til nogle modeller frem, der af den ene eller anden grund, lider af en konstruktionsfejl...

Det med burn in er noget underligt noget, hvor det ikke lader til, der er meget logik i, med hensyn til om det opstår eller ej, selv hvis man har prøvet at passe på det, men med de modeller, der er på markedet i dag, ville jeg ikke skænke det en tanke.

Både min kammerat og jeg ejer et LG 65" B8 (første model der blev solgt til en pris under 10.000 kr. i 65"), som begge ikke har vist skyggen af unoder.
Mit bliver sparsomt brugt, men min kammerat og hans familie bruger det flittigt hver eneste dag...