Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mr.V
Det er jeg med på, men de 2,5 års garanti kontra 2 års reklamationsret - er forskellen virkelig 1000 kr?
For jeg har kigget meget på at købe den herfra: http://cinemagic.dk/shop/panasonic-th-37px80-3838p.html
Inkl fragt er besparingen 1200 kr i forhold til Panasonic Center (hvor jeg så ville afhente den).
Og der står også "CineMagic yder dansk garanti og vi følger de danske importørers retningslinier", så den skulle være god nok?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, de følger retningslinierne. Der står ikke at det er Panasonic DK der yder garantien.
Af Mr.V
Eftersom jeg ser mange film/serier over pcen, så er jeg stødt ind i et mindre problem med PX80'eren.
Den har en opløsning på 4:3 på en dimension på 16:9, hvor LCD-skærme(bl.a. Samsungen jeg kiggede på) har 16:9 på 16:9. Det er vel et ret kraftigt argument for LCD i mit tilfælde?
Af Pejsen
Jeg er lige med på en lytter!
Brugeravatar
Af azrael
Mr.V skrev:Eftersom jeg ser mange film/serier over pcen, så er jeg stødt ind i et mindre problem med PX80'eren.
Den har en opløsning på 4:3 på en dimension på 16:9, hvor LCD-skærme(bl.a. Samsungen jeg kiggede på) har 16:9 på 16:9. Det er vel et ret kraftigt argument for LCD i mit tilfælde?
Hvis du ikke skal bruge tv'et som pc-monitor til f.eks. kontorbrug, så er der intet kraftigt argument til at foretrække LCD fremfor plasma. De 1024x768 pixels et 42" plasma-panel anvender er den fysiske opløsning.

Ingen siger, at du skal sætte opløsningen til dette i dine Windows (eller hvilket operativsystem du nu end anvender) indstillinger. Der vil du med fordel vælge en opløsning som f.eks. 1280x720 eller 1366x768.

Som jeg har skrevet adskillige gange tidligere her i forum, så har jeg en ven, der har et 42" plasma fra Panasonic fra "lo-def" æraen, dvs. den har en opløsning på 848x480 pixels. Alligevel står billedet helt og aldeles glimrende med hans pc koblet til. Sålænge du altså ikke har tænkt dig at skrive større afhandlinger o.l.
Af Mr.V
Så den ville sagtens kunne tage en 16:9 opløsning, men hvad er så forskellen til en 4:3 opløsning?
Fordi jeg har nu et gammelt gammelt (gammelt!) fjernsyn som er koblet til pcen og f.eks. er billedet forholdsvis ok, men al tekst, bl.a. ser underteksterne ret udtværede ud. Ville det også gøre det på en plasma pga. den native opløsning? Og hvad med spilbrug? Det virker da også uoptimalt hvis teksten er utydelig i diverse spil (hvis jeg nu fandt på, at jeg gerne ville spille over den en dag).

Jeg er lidt skeptisk fordi alle guides jeg har læst anbefaler en LCD hvis man skal bruge den til PC opkobling og at billeder på en LCD ikke er særlig meget dårligere end på en plasma.

Desuden, så virker plasma skærme usandsynligt skrøbelige, er det ikke noget med, at man ikke må vende dem på ryggen, hovedet, eller hvordan var det?
Af NoNameDesigndk
I går har jeg skrevet om dette "problem" med computer og px80'eren to steder eller sådan..
sidste post i denne:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... highlight=

og så har jeg også kommenteret det her i den officielle px80 tråd:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... highlight=

px80'eren og min bærbare fandt med det samme ud af at de skulle køre med 720p widescreen, så ingen stræk eller lign der ;)
Senest rettet af NoNameDesigndk 01 maj 2008, 11:19, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skrøbeligheden i plasma gælder kun under transport. Når du først har fået den hjem, så vil du opdage at den holder til noget mere end et LCD panel, idet LCD panelet oftest ikke har andet end en tynd plastic-kappe udenpå hvor plasma panelet har glas.

Dvs. rengøring af skærmen er noget mere venlig på en plasma-skærm, da du ikke skal være helt så forsigtig med hvor hårdt du trykker når du tørrer den af.
Af Mr.V
Så jeg skal op på en tands højere opløsning for fuldt ud kompatibelt pc brug.

Lige nu takker jeg meget for alle de gode råd, så vil jeg tage i en forretning og spille kloge åge med al den nye viden I har smidt i hovedet på mig :) Og så forhåbentlig beslutte mig om jeg vægter kontrastforholdet eller opløsningen højere for mit brug.

I skal have rigtig mange tak.

PS: Jeg vender sandsynligvis tilbage med mit resultat senere til dem der er interesserede.
Af NoNameDesigndk
Mr.V skrev:Så jeg skal op på en tands højere opløsning for fuldt ud kompatibelt pc brug.

Lige nu takker jeg meget for alle de gode råd, så vil jeg tage i en forretning og spille kloge åge med al den nye viden I har smidt i hovedet på mig :) Og så forhåbentlig beslutte mig om jeg vægter kontrastforholdet eller opløsningen højere for mit brug.

I skal have rigtig mange tak.

PS: Jeg vender sandsynligvis tilbage med mit resultat senere til dem der er interesserede.
Det med opløsningen er også det alle anbelafer herinde, altså , fuld hd hvis den skal bruges til pc-brug hvor du skal læse tekste m.m.. men hvis du ikke skal læse på den, men kun se billeder og film, så tror jeg nok px80'erens opløsning er nok.. glemte desværre at tjekke film/billeder, da jeg selv mest skal bruge den til læse og skrive, når jeg har pc'en sluttet til.. undskyld :S ;)
Af Mr.V
Det er jeg klar over, men jeg ville gå amok hvis f.eks. små undertekster (det plejer jeg at have) så tværede ud eller hvis jeg var ude af stand til f.eks. at spille på den (man skal jo som regel også læse en del i spil).

Forresten, hvad med vinklen på sådan en LCD? (den er jo lavere end plasma, right?) Mit fjernsyn er ca. en halv meter over mit hoved når jeg ser fjernsyn. Det gør vel ikke noget? Jeg ser den dog ellers ikke fra siden, men lige på.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
plasma-TV har reelt set ikke nogen begrænsninger mht. betragtningsvinkler. Det er jo hver enkelt pixel der udsender lyset i en homogen halvkugle, så i teorien ryger der lige meget lys til højre som der ryger fremad (det hedder også Lambertian emittere).

Med LCD har du et panel med flydende krystaller der er lavet til kun at slippe lys igennem på en bestemt måde. Selvom man forsøger at kompensere for det på forskellig måde, så kan det ikke blive det samme som hvis lyset genereres direkte i hver enkelt pixel.
Af NoNameDesigndk
hmm jeg ved ikke hvordan det vil se ud med undertekster.. den tekst der ved mig ikke stod helt skarpt, var sort tekst på hvid baggrund (en rapport jeg har skrevet, et word dokument)

en god ide ville måske være at aftale med en forhandler i nærheden af dig som har px80'eren eller hvilke du nu kigger på, om du må tage en bærbar med, og så prøve at se hvordan det du typisk vil komme til at se med din computer på den skærm, kommer til at se ud..
Af Mr.V
Efter at have kigget på diverse 37" plasma og LCD fjernsyn, så har jeg besluttet mig for LCD af en række årsager.
Nu er spørgsmålet, hvilket LCD fjernsyn? Ummidelbart hælder jeg meget til Samsungs M87BD. Kan I anbefale andet?