Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
Efter en kombination af min søns slangebøsse og en dubloklods er jeg nu på udkig efter et nyt tv som planen er at købe i morgen til Black friday.

Jeg hælder klart mest til samsung da jeg er bekvemt med dette fra mit nuværende tv og da min soundbar også er derfra.
Men hvad giver bedst mening ifht model, pris osv?
Har et budget på ca 8000kr, loft på 9000ktør
Tænker QLED da jeg har ok meget lysindfald på tvet hvor det står nu.
Hvad giver bedst mening at vælge Q70D, Q85D, Q90D?

Hvis jeg går med 55" giver det så bedre mening at tage OLED over QLED? Eller skal jeg gå med 65" og så QLED?

Håber at få et par forslag fra jer garvede brugere så jeg er helt klar på i morgen🙏
På forhånd tak😀
Hej Daniel,

Med de aktuelle priser, så synes jeg bestemt du bør satse på OLED, om det så er fra Samsung eller andre. Det billigste OLED TV giver dig bedre billedkvalitet end alle tre modeller, du nævner, efter vores vurdering. "QLED" er et marketingord for klassisk LCD og spænder alt fra meget dårlig til rigtig god, så det er svært at sige noget konkret om det.

Det er en sælgerhistorie, at OLED TV ikke klarer oplyste stuer. Sådan bruger redaktionen vores OLED TV derhjemme – og mange andre rundt om i verden.

I 55-tommer kan du handle både Philips OLED708 (6.333 kr.), Samsung S85D (7777 kr.), LG C4 (8500 kr.) og Samsung S90D (8880 kr.). S90D og C4 har 2024-panelet (fra LG) som er mere lysstærkt. De to andre har et tidligere panel, der også sagtens kan bruge i en stue. Husk blot at slå lyssensor og Eco-tilstand fra efter opsætning.

I 65" vil jeg pege på 65" Philips OLED708 til 8.555 kroner. Samsung starter på 11.111 kroner med S85D, men det er mere eller mindre samme panel.

Forbindelse til soundbar er standardiseret i HDMI, så din soundbar vil virke med dem alle. Lad ikke producenterne fortælle dig noget andet – det er sælgergas :)
Jeg synes det er foruroligende at se så mange med opfattelse at qled er en skærmtype, virker fabrikanternes markedsføring virkeli så godt??

Jeg undrer mig over hvilke tricks jeg selv falder for når der købes bil og andre tekniske produkter...
Rasmus, mega taknemmelig for dit brugbare svar. Jeg endte med S85D i 65"
Sælger prøvede ihærdigt at sælge mig kalibrering med til en værdi af 1500 mod at jeg så fik en elkedel til 200kr gratis med. Det afslog jeg ret bestemt da jeg syntes at have hørt at det ikke er pengene værd. Jeg vil selvfølgelig gerne have mit nye tv kalibreret/indstillet korrekt. Findes der nogle guidelines el. Lign. Til dette?
Gå på You Tube, der findes der flere glimrende videoer til hvordan man får indstillet til det bedste billede.
Eller hvis du kan få fat i et exemplar af denne BD.
https://www.hifiklubben.dk/jkb-dvd-dve- ... ehdbasics/