Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af madsl
Jeg overvejer at udskifte mit gamle LG-tv med et nyt Philips OLED.
Jeg vakler mellem OLED708 og OLED809 i 55" eller 65", men mere væsentlig, så har jeg den udfordring, at mit nuværende og kommende TV står foran et stort vinduesparti.
Afstanden til vinduerne er 30-60cm og jeg er derfor bekymret for om ambilight-effekten vil være fuldstændig håbløs.
Det er ikke fordi ambilight er den primære årsag til, at jeg vil vælge et Philips-TV, men når nu det er der, så vil jeg jo gerne have lidt glæde af det, og jeg er ikke interesseret i konstant at have gardiner trukket for.

Jeg overvejer, eventuelt at montere en plade bag TV'et (enten monteret direkte på TV'et via VESA-hullerne, hvis det er muligt, eller monteret på det TV-møbel jeg har TV'et stående på.
Jeg tænker en hvidmalet træfiberplade e.lign. som har samme størrelse som TV'et, således at den ikke kan ses, når man ser TV'et direkte forfra.
Har nogen erfaring med dette eller er min bekymring mht at have ambilight foran et vinduesparti helt ubegrundet?
Det vi næppe når nu du vil bruge det, den store effekt der vil være, når det kun kan reflektere fra en plade der ikke er større end TVet, meningen er jo at det bruger den væg som det står foran til at give den effekt som det bruges til.
Af madsl
Radiomanden skrev: 27 nov 2024, 11:24 Det vi næppe når nu du vil bruge det, den store effekt der vil være, når det kun kan reflektere fra en plade der ikke er større end TVet, meningen er jo at det bruger den væg som det står foran til at give den effekt som det bruges til.
Jeg er med på at det ikke vil være optimalt, men tanken/håbet er at der fortsat vil være lidt ambilight-effekt.
Jeg formoder,at uden en plade mellem TV og vindue, så vil jeg fra vinduet få genskær af alle de enkelte LED-dioder fremfor den mere bløde lyseffekt ambilight har mod en væg... :-/
Med det du vil, så er det der kan ses være lige i kanten af TVet, så tvivler på at det vil være den store effekt.
madsl skrev: 27 nov 2024, 11:16 Jeg overvejer at udskifte mit gamle LG-tv med et nyt Philips OLED.
Jeg vakler mellem OLED708 og OLED809 i 55" eller 65", men mere væsentlig, så har jeg den udfordring, at mit nuværende og kommende TV står foran et stort vinduesparti.
Afstanden til vinduerne er 30-60cm og jeg er derfor bekymret for om ambilight-effekten vil være fuldstændig håbløs.
Det er ikke fordi ambilight er den primære årsag til, at jeg vil vælge et Philips-TV, men når nu det er der, så vil jeg jo gerne have lidt glæde af det, og jeg er ikke interesseret i konstant at have gardiner trukket for.

Jeg overvejer, eventuelt at montere en plade bag TV'et (enten monteret direkte på TV'et via VESA-hullerne, hvis det er muligt, eller monteret på det TV-møbel jeg har TV'et stående på.
Jeg tænker en hvidmalet træfiberplade e.lign. som har samme størrelse som TV'et, således at den ikke kan ses, når man ser TV'et direkte forfra.
Har nogen erfaring med dette eller er min bekymring mht at have ambilight foran et vinduesparti helt ubegrundet?
Ambilight fungerer bedste ved en hvid bagvæg, afstanden er vigtig, afhængig af om det vægmonteres, eller står på et TV bord. Vægmontering, 7 til 10 cm fra væg. TV bord, 10 til 20 cm fra væg.
ja, når nu det ønskes brugt, så giver det ikke meget mening at gøre som det er tiltænkt. Det vil da lyse lidt ud i rummet, men det vil være svagt, da der ikke er noget at lyse imod.
Af madsl
Radiomanden skrev: 27 nov 2024, 11:56 ja, når nu det ønskes brugt, så giver det ikke meget mening at gøre som det er tiltænkt. Det vil da lyse lidt ud i rummet, men det vil være svagt, da der ikke er noget at lyse imod.
Det er desværre også det jeg formoder.
Jeg havde et Ambilight-TV for 10-15 år siden (i et andet hus) men husker ikke lige hvor meget det egentlig lyste ud til siden, og hvor meget af lyset der blev reflekteret via væggen bag TV'et (og Ambilight er jo nok også udviklet lidt siden den gang).

Jeg må nok indstille mig på, at jeg som udgangspunkt ikke vil få så meget ud af Philips lysshow. :-)
Det er jo beregnet til at lyse bagud på en væg, så det du har gang i det duer ikke, i bedste fald en ringe effekt.
Af torbenan
Jeg er ny med Ambilight på et 809, som hænger på en lysegrå væg. Lige nu ved jeg ikke om jeg bliver den store fan af Ambilight, men husk der er masser af muligheder for at juster intesiteten, så det bedste du kan gøre at prøve dig frem når det er endeligt sat op
Tvivler en del på at det ville være godt på den måde det vil bruges. Det lys der kommer som ikke er direkte på den plade der vil monteres vil ikke være videre synligt.
Af madsl
Oh well. Nu må vi se om jeg besinder mig, så det slet ikke bliver aktuelt.,
Ellers så skal jeg nok prøve lidt forskellige Storm P løsninger... Tænker også om det kunne lade sig gøre at lave noget med noget alu/spejl som reflektor af lyset bagpå TV'et...

Jeg skal nok give besked hvis jeg finder på noget brugbart, og er også stadig interesseret hvis andre har fundet på en løsning mht at have et Ambilight-TV stående foran et vindue...
Af LarsCJ
Hvis du køber et plissegardin af den type, man kan trække både op og ned, så kan du bare trække det op bag TV'et permanent (du kan jo alligevel ikke se ud, når der står et TV i vejen) og længere op, når du vil trække helt for.
Jo lysere, jo bedre reflektion - og som Henrik Yde skriver, jo tættere på gardinet jo bedre.
Ja det er da en løsning der burde kunne bruges.
Ja, det er da værd at give det en chance. Nu kender jeg ikke boligens indretning, men et TV bord med hjul på, så kunne TVet måske flyttes lidt rundt efter behov.