Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af DanielPT
Hej alle

Den gamle har fået købt et LG G4 OLED.
Alt er godt

Men jeg kom til at tænke på at han bruger jo sin Nvidia shield til at se igennem via Plex.

Han har en ældre Denon forstærker som kun er 1080p. Så ønsker at køre Shielden uden om forstærker og dirkete i tvet.
Men så skal vi vel bruge eARC HDMI porten mod forstærker.

Så vil lyden gå
Nvidia Shield -> LG G4
Lg G4 -> Denon forstærker (Lyd)
Men her kan vi vel ikke flytte HD lyd formater? Mener ikke Nvidia shield har eARC nemlig :)

Håber det giver mening. Mange tak!
Nvidia Shield behøver ikke eARC. Den sender bare lyden via 'HDMI downstream' (eARC er returvejen), der klarer det hele. Det er kun TV'et og receivere, der skal have eARC. Her er der nok en sandsynlighed for, at receiveren ikke har eARC, men kun almindelig ARC, og så løber I ind i udfordringerne med HD-lydformater.

Lyden kan godt komme igennem, men afspilles så som 'core' – kernen – altså DD 5.1 eller DTS.

Kører man tingene igennem receiveren først, så mister man på videosignalet alt hvad der hedder 4K, 120Hz, HDR, Dolby Vision og lign.
Af DanielPT
Rasmus Larsen skrev: 25 nov 2024, 08:37 Nvidia Shield behøver ikke eARC. Den sender bare lyden via 'HDMI downstream' (eARC er returvejen), der klarer det hele. Det er kun TV'et og receivere, der skal have eARC. Her er der nok en sandsynlighed for, at receiveren ikke har eARC, men kun almindelig ARC, og så løber I ind i udfordringerne med HD-lydformater.

Lyden kan godt komme igennem, men afspilles så som 'core' – kernen – altså DD 5.1 eller DTS.

Kører man tingene igennem receiveren først, så mister man på videosignalet alt hvad der hedder 4K, 120Hz, HDR, Dolby Vision og lign.
Yes så fint :)
Mange tak for det Rasmus! :)
Brugeravatar
Af TBC
Løsningen kan være en HDMI switch med separat Audiooutput til din 1080p surroundforstærker.

Jeg har selv HDMI 2.0 forgængeren til den her HDMI 2.1 opgradering https://www.amazon.de/dp/B0CLRVBHQN?ref ... title&th=1 til at løse netop et lignende problem, med en 1080p surround forstærker med HD-lyd kompatibilitet jeg endnu ikke har gode grunde til at udskifte og et samtidigt behov for 4K HDR signal på billedsiden.

Med switchens OUTA audio-only output behøver du slet ikke bekymre dig om nogle som helst [e]ARC funktionalitet overhovedet, der skal bare være EDID fra det TV der er tilsluttet der sætter dine afspilningsenheder i stand til, via EDID passthrough funktionen, at vide at de kan/må outputte det/de format[er] du nu måtte ønske at bruge.

Måske indeholder switchens propriætære/indbyggede 5.1 EDID alternativ til EDID-passthrough mode også HD lyd formaterne i denne model = ?

Men er det kun via passthrough OG er dit TV mod min umiddelbare forventning et problem i den forbindelse (som min projektor f.eks. er, da den slet ikke afspiller nogen som helst lyd) kan man loope sådan en EDID-editor ind for fuld kontrol over den sag også: https://www.amazon.de/dp/B07L12DZP4?ref ... asin_title
eller
https://www.amazon.de/-/da/dp/B09WYWTNL ... C84&sr=1-3

...Men svjh skulle LG G4 acceptere DTS-MA og Dolby True HD via HDMI og så burde det være smooth sailing.