Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg købte et Philips 65 Oled809 i går. Fedt billede :)

Jeg har en udfordring med at få lyden ud gennem mit Surround anlæg - Onkyo TX-NR809. Jeg har forsøgt både TV'et optiske og HDMI udgang.

Optisk: Det er lykkes at får lyden ud gennem denne, men begrænsningen er, at når receiveren ikke er tændt, kan TV'et højtalere ikke bruges. Jeg vil ikke bruge receiveren, når jeg ser nyheder/sport, så dette dur ikke.
Findes, der et trick, så lyden går til TV'et interne højtere samtidig med den optiske udgang er aktiv - altså både og som mit tidligere Samsung TV havde???

HDMI:
Først prøvede jeg en ARC konfiguration ved at koble ATV til Onkyo og Onkyo til TV. Lyden kom igennem, men jeg mister 4K billedet. Ikke overraskende når HDMI signalet skal passere en 11 år gammel receiver.

Jeg har også forsøgt, at at forbindelse Recieveren via til TV'et HMDI 2 (eArc). Når jeg forsøger at skifte til lyd ud via HDMI afviser TV'et med "Kan ikke forbinde til lydstystem".

Har I nogle ideer til, hvad jeg kan forsøge?
Reciveren er forældet hvad angår 4K, så det kan du godt opgive. Hvis ikke den har ARC (HDMI Out), så vil det heller ikke virke at bruge ARC på TVet. Toslink på TV burde dog konstant være aktiv og sende signal til Reciver.
Det er bestemt ikke videre praktisk, er er f.eks en person der bruger høreapperat, hvor senderen tilsluttes med Toslink, så er der jo ingen andre der kan høre noget, finder det svært at det er lave så idiotisk at der kun er lyd når det aktiveres, Så skal jeg da aldrig have et Philips TV (det ville jeg dog aldrig alligevel) da TVet er tilsluttet forstærker med Toslink, som altid er aktiv, så TV lyd er som normalt og kan bruges.
Prøv at skifte mellem forskellige kabler. Og de skal selvfølgelig være af en god kvalitet + seneste HDMI version. Det virkede for mig, fik mit 809 i onsdags. Og receiver bør selvfølgelig sættes til "pass-through".
Lige en opfølgning fra trådstarter. Jeg opgav at får HDMI til at fungerer. Hvis jeg sender signalet gennem receiveren for at få lyd tilbage via ARC mister jeg 4K muligheden, og så er hele formålet med opgraderingen af skærmen væk.
Derfor er jeg tilbage til at bruge Toslink optisk udgang. Som jeg skrev, så er jeg tvunget til at ændre lydudgangen til optisk via indstillinger. Det er 15-18 klik hver gang og det samme for at komme tilbage til tv'ets indbyggede højtalere. For at gøre dette lettere har jeg lavet en automatisering vil et API https://philipstv.readthedocs.io/en/0.2.0/api.html, som Philips stiller til rådighed. API'et giver mulighed for at simulere tryk på fjernbetjeningen. Det fungerer nogenlunde, men jeg har ikke testet det 100% endnu.
Da jeg kører Home Assistant hjemme, kan jeg afvikle programmet herfra og har også kunnet lave et par knapper på en mobil app, så der er nemt at brage. Jeg kan også starte det via voice kommandoer til Google Home.
Det er da helt tosset at det er sådan, der skal da være lyd på Toslink konstant som der er på andre TVer, at skifte hele tiden er bestemt ikke godt nok. Det er et stort Minus.
Hvis ikke det hjælper, så er der måske en anden mulighed, En Soundbar, den behøver jo ikke være dyr, en med HDMI det er vel ikke så fjollet at den ikke vil kunne bruges når Toslink er aktiveret, brug den til TV generelt og Surround til film.
Bruger selv noget tilsvarende Soundbar er tilsluttet Analogt, og TV er til forstærker med Toslink, Så skal bare slukke Soundbar og tænde for forstærker når der skal ses film.