Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Firefox
Hejsa.

Jeg har en Surround forstærker NAD T758
Jeg har et par B&W CM5 højt. Tilsluttet.
Cd Afspiller : NAD C538

Mit spørgsmål er :

Hvor meget kan jeg presse højtalerene, før de evt tager skade ?

Der er vist nok soft clipping i forstærkeren.

Det højeste jeg har presset lyden er - 20 DB.
Men er i tvivl hvor meget de vil kunne klare uden de bliver overbelastet :)
Brugeravatar
Af Radiomanden
Hvis højttalerne har en højere effekt end det forstærkeren kan levere, så kan den ikke skade dem, hvor meget lyden vil blive forvrænget kommer an på hvor god forstærkeren er, hvor lille THD er. (Total Harmonic Distortion).
Brugeravatar
Af Radiomanden
Så kan højttalerne jo tåle 70W mere end forstærkeren kan yde. Det hele lander så på hvor mange af de 50W der kan udnyttes til en ren lyd. Altså hvor stor er THD.
Det er så lidt akademisk, for når det lyder forvrænget, så skruer man ned.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Som jeg skrev, det er sekundært, for når det forvrænget så skruer man jo med, det primære er at højttalerne kan tage 70W mere effekt end forstærker kan yde.
Af Firefox
Ah okay.
Så vil det vil så sige, at jeg kan spille så højt jeg vil uden at højttalerene kan "dø af det" :-)

Er ikke så teknisk intelligent:-)
Brugeravatar
Af Radiomanden
Som jeg skrev, når det ikke længe lyder rent så har man nået det sted hvor forstærkeren ikke længer kan levere uden at forvrænge hvilket jo ikke er godt.
Det er jo langt bedre at lytte til en god lyd på en rimelig styrke, end det er at lytte til noget der er tordene højt og dårligt.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Når det ikke længere lyder rent.