Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nexcin
Er disse to TV ikke stort set identiske, udover Ambilight hos Phillips? Jeg har tidligere haft kig på C4, men nu er 809'eren også på tilbud og jeg kan godt lide Ambilight.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg ved ikke om du allerede har læst det, men i min test af Philips OLED809 inkluderede jeg perspektivering til LG C4. Testen kan findes her: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1725351328

Som du selv nævner, så er de meget tæt på hinanden, og jeg synes det er direkte alternativer. En af LGs forcer er 4x HDMI porte. Philips' forcer er Ambilight,Google TV (bedre end webOS, efter vores mening) og DTS:X inkl. IMAX Enhanced (det får LG efter sigende også, men man skal ikke købe på rygter).

Til begge skærme synes jeg dog man med fordel kan tilslutte en Apple TV 4K, hvis man streamer meget. Tv'ets fjernbetjening kan fuldt ud styre Apple TV 4K, og Apples fjernbetjening kan tænde/slukke og styre lydstyrken på TV'et.

Der er jo også andre 2024 OLED-modeller såsom Samsung S85D, men vær opmærksom på, at den ikke har det mere lysstærke 2024 OLED-panel.
Af henrik.yde
Jeg har netop købt og installeret et 77 tommer Philips 809. En opgradering fra mit 65 tommer Philips OLED 855 fra 2020.
Jeg følger lige med ganske tæt, da jeg overvejer samme modeller. Jeg var i Hifi Klubben og så 809. Der blev vist Tv2 med Airport Security. Ved siden af stod Samsung 95D. Jeg er klar over forskellene mellem de 2 på papiret, men hvad der "skræmte" mig ved 809 var at billedet fremstod ret blåt. Er det en 809-ting, eller var det indholdets skyld? Jeg er kæmpe fan af ambilight, men billedkvalitet vejer tungere?
Brugeravatar
Af Radiomanden
Hvis billedet ikke var korrekt, så er det fordi det ikke er justeret korrekt, Kunne tyde på en forkert farvetemperatur. (Kold).
Af henrik.yde
kennet_iwersen skrev: 21. nov 2024, 12:30 Jeg følger lige med ganske tæt, da jeg overvejer samme modeller. Jeg var i Hifi Klubben og så 809. Der blev vist Tv2 med Airport Security. Ved siden af stod Samsung 95D. Jeg er klar over forskellene mellem de 2 på papiret, men hvad der "skræmte" mig ved 809 var at billedet fremstod ret blåt. Er det en 809-ting, eller var det indholdets skyld? Jeg er kæmpe fan af ambilight, men billedkvalitet vejer tungere?
Det er et velkendt tricks blandt forhandlerne at de indstiller billedet bedst på de TV de helst vil sælge.
Jeg har ikke oplevet problemer på mit 809 TV. Indtil videre er det det bedste TV jeg har haft.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det er meget sørgelig at det gøres, det er jo vildledning af kunderne at få dem til at tro at det er noget skrammel, forstår så heller ikke at de i det hele taget sælger et bestemt fabrikat når de tilsyneladende helst ikke vil.
Af SteffenH
Nu ved jeg ikke hvad størrelse du kigger efter, men i 65" koster Samsungs S90D det samme som C4 og 1000 kr. mindre end 809.

Jeg kender ikke så meget til S90D, men kan se, at den har QD-OLED skærm, hvilket måske betyder, at den er mere lysstærk? Er der nogen der ved om den skærm kan anbefales over f.eks S85D?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ja TV-skærme i butikstilstand, som det rent faktisk kaldes, er altid meget blå i udtrykket. Endnu mere blå, hvis man rejser til Asien. Det er bare et salgstrick, der så til tider også har den modsatte effekt.

Men jeg er da overrasket over, at HiFi Klubben ikke fremviser skærmene med ordentlige billedindstillinger.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
SteffenH skrev: 22. nov 2024, 08:26 Nu ved jeg ikke hvad størrelse du kigger efter, men i 65" koster Samsungs S90D det samme som C4 og 1000 kr. mindre end 809.

Jeg kender ikke så meget til S90D, men kan se, at den har QD-OLED skærm, hvilket måske betyder, at den er mere lysstærk? Er der nogen der ved om den skærm kan anbefales over f.eks S85D?
Ja i 65" er det værd også at overveje Samsung S90D. I de andre størrelser har S90D WOLED-panel. Det er højst sandsynligt 2023 QD-OLED panelet, der sidder i den (2024-panelet er forbeholdt S95D), men det plejer alligevel at være en tak mere lysstærkt end WOLED. Jeg kan se, at Rtings har målt 65" S90D med QD-OLED til 1200 nits peak.

QD-OLED har også lidt større farverum og mere præcis mætning i meget kraftige farver, hvilket kan være en fordel med HDR-indhold. Omvendt har QD-OLED den trekantede pixelstruktur, der giver farvekanter om bl.a. tekst, og tendensen til hævet sort, når lys falder på panelet.