Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Peak A Boo
Ohøj!

Tiderne skifter, og jeg står og skal til at flytte i en størrere lejlighed. Jeg har levet med mit 32" Sony CRT i det der ligner en menneskealder, efterhånden, så tænkte om det ikke var på sin plads at skifte goliath ud med noget mindre.

Jeg har hørt ualmindelig meget godt om Panasonics plasma TV, hvilket har givet mig blod på tanden til at prøve sådan et. Jeg har kastet min kærlighed på et Panasonic TH-42PZ80. Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber I kunne være behjælpelige med.

Skærmen skal bruges til film, spil(xbox, ps3) og almindeligt TV - intet andet. Er der noget jeg skal være opmærksom på, når dette er de primære brugsårsager?

Jeg har søgt på skærmen, inde på Hifipriser, og der fandt jeg frem til denne - PZ80E. Er der forskel på denne og den uden "E"-bogstavet? Den er jo væsentligt billigere end fx inde på CRTV.

Jeg håber I kan hjælpe, eftersom det jo er en stor investering.

På forhånd tak,

Joachim
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvorfor vil du have fuld HD når du ikke afspiller nogen HD kilder? Du kan fået PX80 væsentligt billigere og så længe du ikke har nogen HD kilder, så er PZ80 overkill (og du betaler jo stadig for strømforbruget af de mange pixels selvom du ikke har noget at bruge dem til).
Af NoNameDesigndk
lige et sidespørgsmål: hvorfor er pz80 ikke på panasonics hjemmeside ? udgået, eller helt ny og endnu ikke kommet til dk ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den findes ikke en en officiel dansk version endnu.
Af NoNameDesigndk
yakken skrev:Den findes ikke en en officiel dansk version endnu.
kommer der sådan en ? (undskyld jeg lige har brugt/bruger din tråd på det her, Peak A Boo)
Af Peak A Boo
yakken skrev:Hvorfor vil du have fuld HD når du ikke afspiller nogen HD kilder? Du kan fået PX80 væsentligt billigere og så længe du ikke har nogen HD kilder, så er PZ80 overkill (og du betaler jo stadig for strømforbruget af de mange pixels selvom du ikke har noget at bruge dem til).
Jeg vil da mene at både min Xbox og PS3 er ganske habile HD-kompatible kilder. :)
Af Nick_S
Sidder du så tæt nok på til at udnytte at det er full hd?
(her taler vi noget der ligner 1,5 meter max)
Af Peak A Boo
Nick_S skrev:Sidder du så tæt nok på til at udnytte at det er full hd?
Jeg kommer max til at sidde 2m. fra skærmen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De billige versioner af PZ80 modellerne er sandsynligvis parallelimporterede. Der er ikke forskel på skærmene, men garantien vil være anderledes - det er diskuteret i flere andre tråde herinde. Søg på "parallelimport".
Af NoNameDesigndk
Peak A Boo skrev:
Har du set en plasma fra 2 meters afstand med billede på ? Jeg kommer til at sidde på samme afstand fra den jeg køber, og før var jeg overbevist om at fordi jeg var så tæt på, var det nødvendigt med fuld hd, men hvis du prøver at stille dig med den afstand, eller tættere på en 42" PX80'er, kan man ikke se pixelsne .. prøv selv at gøre det, hvis du har mulighed for det..

og yakken, ja jeg havde ikke lige set pz80'eren i pressemeddelsen, men når den er der, kommer den vel også til dk.. men det mærkelige er bare at den endnu ikke er på den danske side, selvom der vist stod april eller maj i pressemeddelelsen.. hmm
Af Peak A Boo
NoNameDesigndk skrev:
Peak A Boo skrev:
Har du set en plasma fra 2 meters afstand med billede på ? Jeg kommer til at sidde på samme afstand fra den jeg køber, og før var jeg overbevist om at fordi jeg var så tæt på, var det nødvendigt med fuld hd, men hvis du prøver at stille dig med den afstand, eller tættere på en 42" PX80'er, kan man ikke se pixelsne .. prøv selv at gøre det, hvis du har mulighed for det..

og yakken, ja jeg havde ikke lige set pz80'eren i pressemeddelsen, men når den er der, kommer den vel også til dk.. men det mærkelige er bare at den endnu ikke er på den danske side, selvom der vist stod april eller maj i pressemeddelelsen.. hmm
Tillad mig, på forhånd, at undskylde hvis jeg roder rundt i det tekniske.

PX80 har en opløsning på 1024x768, samt er HD Ready.

PZ80 har en større opløsning og er full HD.

Vil jeg kunne drage fordel af HDMI kabler på den billigere PX80 og opleve bedre kvalitet i mine spil? Det samme angår PS3 - vil Blueray se ordentlig ud?

Er det godt nok overkill at købe PZ80?
Af NoNameDesigndk
px80 kan godt modtage 1080p (fuld hd signaler) men den skalerer det så bare ned til sin egen opløsning.. men billedet ser stadig rigtigt godt ud, da du alligevel kommer ud på en afstand hvor du ikke kan se forskel.. eller så skal du vist have gode øjne.. (det kan godt være du kan se forskel, men så må du jo gå efter fuld hd.. ;) ) men prøv at se om du ikke kan komme til at se en px80'er live..
Af Peak A Boo
NoNameDesigndk skrev:px80 kan godt modtage 1080p (fuld hd signaler) men den skalerer det så bare ned til sin egen opløsning.. men billedet ser stadig rigtigt godt ud, da du alligevel kommer ud på en afstand hvor du ikke kan se forskel.. eller så skal du vist have gode øjne.. (det kan godt være du kan se forskel, men så må du jo gå efter fuld hd.. ;) ) men prøv at se om du ikke kan komme til at se en px80'er live..
Så for søren, det er jo fantastisk.

Tusind tak for de informative svar. Det må blive et PX80!