Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af janne
Overvejer at købe LG G4 65 tommer til erstatning for mit Panasonic plasma.

Fik demonstreret det hos Power. Imponerende tv, bortset fra kvaliteten af flow tv. Fik vist DR, og det var ikke godt. Mit plasma er betydeligt bedre.

Er det rigtigt, at LG G4 har dårligere billedkvalitet på flow tv end plasma?

Vil jo nødigt købe noget, der på visse parametre er dårligere, end det jeg har.
Billedkvaliteten bliver ikke bedre end kilden, uanset skærm og mærke, så ved opgradering til større og bedre TV er det værd at overveje om man skal rotere lidt i kilderne. DRs streamingtjeneste, DRTV, streamer f.eks. i højere opløsning end DR-kanalerne på flow-tv.

Dog spiller størrelsen på skærmen også ind. Er det plasma-TV samme størrelse?
Af janne
Ja, mit Panasonic tv er 65 tommer.

Har udtrykt mig forkert. Jeg streamer DR m fl.

Betyder det, at jeg kun kan se et forbedret billede ved 4K og HDR?

Og at SDR kvaliteten er den samme på de to apparater?
Første Flade et PX80 fin billed kvalitet, næste flade er Samsung i 1080, bedre billede, nu et Panasonic TX-49FX623E UHD endnu bedre, har på det kun brugt Streaming, DR fin kvalitet, 1080p TV2 Play ligeledes fin kvalitet. 1080p
I butikkerne er det sjældent eller aldrig gjort noget ved billede indstillinger, så det kan se ganske rædsomt ud.
janne skrev: 20. nov 2024, 22:34 Ja, mit Panasonic tv er 65 tommer.

Har udtrykt mig forkert. Jeg streamer DR m fl.

Betyder det, at jeg kun kan se et forbedret billede ved 4K og HDR?

Og at SDR kvaliteten er den samme på de to apparater?
Ja som udgangspunkt bliver TV'ets billedkvalitet ikke bedre end kilden, ud over at OLED naturligvis har endnu bedre kontrast og højere lysstyrke end plasma TV.

Streamingsignalet tilpasser sig TV'ets opløsning, så f.eks. et 1080p TV får 1080p mens et 720p TV får 720p.

Men i sidste ende handler det om, hvad udbyderen tilbyder. DRTV streamer i op til 1080p, men de har ikke meget indhold i 4K og intet i HDR.
Af Beckham
Lyder næsten som at det var indstillet forkert\dårligt. G4 hører vel til blandt de ypperste modeller på OLED fronten, så burde da også kunne klare noget DR stream fornuftigt...
Af Viggo87
Der forskel Panasonic og Sony er kendt for og hæve bedre kvalitet på 720 og 1080 pga signalværdien. Da jeg købte mit Sony af8 oled havde jeg os lg c8 til test. Jeg beholdt Sony da flow tv delen var klasser bedre ved Panasonic os klar flow tv i verdensklasse.der var virkelig stor forskel på alt der ikke var hdr . Selv mit nye Samsung c90 oled er ringer ved flow tv dig klare den sig langt bedre end det lg c8. Sony og Panasonic viser klart flow tv bedst af alle mærker. Deres billedeproseccer er bare bedst selv i nyer visioner er der intet der stikker Sony og Panasonic på flow delen. I hdr er det anden sagde der gør og de andre det fremragende os
Brugeravatar
Af TBC
janne skrev: 20. nov 2024, 20:10Er det rigtigt, at LG G4 har dårligere billedkvalitet på flow tv end plasma?
Formentligt ja - og så alligevel nej.

LG G4 er et MLA udrustet WOLED-TV og er sammen med QD-OLED TV noget af det bedste du kan få på markedet anno 2024 til HDR, men det så er også at regne som direkte overkill til SDR, da dets panel der har lysdynamik, langt ud over hvad SDR signalet overhovedet er skabt til at vises med.

Problemet er på en måde at sammenligne med loudnesswar inden for musik, forstået på den måde at producenterne i deres fabriksindstillinger gerne indstiller skærmen til så høj en lysstyrke i SDR, til tider 300 nits eller højere, for at det i butikken ikke ser "mat" ud i forhold til TVet ved siden af (som f.eks. et SDR reference indstillet Plasma-tv også ville det). Det er af den grund det kommer til at ligne lort - SDR signalets dynamik kan slet ikke bære disse for SDR overdrevne lysstyrker, så lys, farver og signalet iboende støj mv fremstår fuldstændigt overeksponeret, det er grimt og ubehageligt at se på og i et mørkt rum direkte blændende - det liger LORT!

Sådan var det også på mit eget QD-OLED tv mht SDR (og til dels HDR) out-of-the-box, det var til at brække sig over out-of-the-box, men nu er det tæmmet, indstillet og en ren fornøjelse.

Sagen er at SDR's reference er 100 nits, så løsningen er meget nem: Find nogle indstillinger for din TV-model fra reviwere eller kalibreringsfolk med måleudstyr og en Youtube-kanal, der sigter efter og angiver mere referencenær SDR lysstyrke som 100 nits, hvis du har et lyskontrolleret rum og ellers op til max 125-150 nits, hvis du vil have lidt mere knald på til om dagen, uden fuldstændigt og totalt at sønderkneppe signalet til om aftenen. Men glem alt om at vurdere SDR kvaliteten out-of-the-box eller ude i en tilfældig butik.
Af jkn789
Har lige skiftet fra Panasonic HZ1000 til LG G4, har indstillet det efter flatpanels anbefalinger og brugt filmmarkermode billede profil..
og har set TV2 via Apple tv. Og det ser fint ud, ikke nogen stor forskel i måden billede ser ud
så som tidligere skrevet, kan du ikke bedømme noget ud fra hvad du ser i butikken. læs diverse test fra seriøse hjemmesider og stol på hvad de skriver.