Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle

Jeg har kig på enten Philips 55" OLED 708 eller Samsungs S85D. (Philips 708 er 1500 billigere og fører i klubhuset).

Jeg sammenlignede dem herinde og den eneste potentielle forskel af betydning (for mig) var at Philips 708 ikke har Apples AirPlay, hvor Samsung har det.

Jeg har tænkt mig at købe en Sonos Beam Gen2 - (har lige set Lomax' tilbud herinde), og der er AirPlay indbygget.

Vil det besværliggøre setuppet og koblingen mellem 708 og Sonos Beam, når nu 708 ikke har AirPlay, eller vil det være ligemeget - skal jeg under alle omstændigheder ind i Sonos-app'en for at tænde Beam'en?

Vil det være mere 'friktionsløst' med S85D ifht. at det har AirPlay?

Det er en prioritet, at det skal være nemt at starte op hver gang man tænder for det hele, men jeg kan ikke gennemskue om det er ligemeget, fordi jeg måske under alle omstændigheder skal ind i Sonos-app'en fx.

Pt. har jeg tudsegammelt Samsung og ingen Soundbar.
Jeg caster med en Chromecast-dongle hængende i siden, så alt vil være en opgradering.

Håber I kan hjælpe!
Manglen på AirPlay betyder ikke noget ift. tilslutning af Sonos Beam (Gen 2) til TV'et. Soundbaren tilsluttes bare til TV'ets HDMI ARC/eARC port og så aktiveres HDMI CEC (det er nok aktiveret fra start), så tænder og slukker soundbaren automatisk sammen med TV'et. Fjernbetjeningen vil også automatisk kunne styre lydstyrken.

Der hvor AirPlay spiller en rolle er, hvis du vil sende video, billeder og musik fra en iPhone/iPad trådløst over på TV'et. Men i og med, at Beam jo har AirPlay indbygget, så kan du bare sende musikken dertil. Et senere køb af Apple TV 4K boksen vil give dig AirPlay til video og billeder, og historien om fjernbetjening er den samme (alt kan styres med TV'ets fjernbetjening).

Ift. billedkvalitet, så har vi ikke testet hverken Philips OLED708 eller Samsung S85D, men umiddelbart vil de være på niveau, ja, så jeg synes bestemt det giver mening at spare de 1500 kroner og springe på Philips OLED708.

PS: Sonos selv og diverse forhandlere kommer senere på tilbud på diverse Sonos produkter. om det bliver dyrere eller billigere end tilbuddet hos Lomax aner jeg dog ikke.

Mht. Google Cast, altså det her med at caste fra en telefon til Chromecast, så er det også indbygget i Philips'en. Det er ikke indbygget hos Samsung.
Da Philips er Android (Google TV) så har det mange App's, og derved burde det ikke være nødvendigt at Caste, der installeres blot den ønskede App.