Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg havde lovet flere af jer en opdatering på TCL T8B. Vi har nu fået tingene bekræftet og T8B er en britisk model, der ligger meget tæt på C75B (også en udenlandsk model, lille forskel på højttalere). Den minder også om TCL C655, men den afgørende forskel er, at T8B har 120/144Hz panel og HDMI 2.1.

Vi har også fået bekræftet, at T8B ikke har LED-zonestyring, hvilket ellers nævnes nogle steder på internettet. Det betyder væsentlig forringet sortniveau/kontrast ift. f.eks. C805 (MQLED80). På dét punkt vil den også være en nedgradering fra TCL C745 (fra 2023) og TCL C655 Pro (fra 2024). C655 Pro har så til gengæld ikke 120/144Hz panel (ud over i 85").

Se også TV-databasen, hvor TCL T8B nu fremgår og hvor I kan sammenligne den side-om-side med andre modeller: https://www.flatpanels.dk/tcl_t8b_qled_2024.php
Af Søren Bøgh
Tak for svaret, Rasmus.

Jeg kigger lidt efter C655 i 85 tommer og hvis denne nu ikke kommer ned omkring de magiske 10-12.000 her til BF/jul kan C805 så være et reelt alternativ (nul gaming, ekstern lyd, masser af streaming fra ATV og lidt flow-TV)? Klarer de sig fornuftigt f.eks. til fodbold på flow-TV?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg ved ikke om du allerede har læst testen, men jeg testede 98" C805 i marts: https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1709276598

Jeg synes, at den var lige i underkanten mht. zoner, hvis HDR-billedet er en prioritet for dig. Jeg er nok mere kritisk end normalen, så det vil givetvis afhænge af øjet der ser. Jeg synes dog, at C855 er en større opgradering end specifikationerne lige i første omgang lægger op til.

Nu har jeg ikke set den endnu, men C765 kunne måske blive en joker. Det er reelt en 2025-model. Den ligger sig imellem C805 og C855 på antal zoner.
Af Søren Bøgh
Jo, jeg har med stor glæde læst testen både af C805 og C855 :) Og tak for at gøre de mange forskellige modeller lettere forståelige ved at teste dem så grundigt.

C765 (som må være det samme som MQLED85) så jeg forleden i udstilling i Elgiganten Viby og selvom mine øjne synes det er ganske svært at vurdere kvaliteten i sådan en udstilling, med maksimum på farvepaletten, så synes jeg billedet var flot.
Af purtsak
Jeg så lige en c855 side om side med lg c4 nu ved jeg godt det var en youtube video så det lige med om de stillet rigtig osv men det så satme godt ud billed på det c855 rasmus hvornår får vi mere og vide om 2025 modellerne fra tcl det da ikke ude endnu?
Brugeravatar
Af Radiomanden
De skal jo lige presenters på CES udstillingen i Las Vegas i Januar, og så kommer de ud til forbrugerne senere i 1. kvartal eller begyndelsen af 2. kvartal.
Brugeravatar
Af BusterLaursen
Argh; jeg venter på at min 98” T8B leveres indenfor de næste 2 dage - lidt træls at lære i peger på Hisense e7nq som “bedre” alternativ (med 256 zoner).

Men; forstår jeg dig ret at upsiden trods alt er 120hz panel ift e7nq og TCL 655? Altså potentielt bedre “framerate” pp bekostning af sortniveauer uden zonestyring?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hey Buster.

Det er altid svært at navigere i dette kaos under Black Friday, måske i endnu højere grad hvor tilbud nu kommer i puljer. Vi har lige hørt, at der kommer endnu flere tilbud på populære modeller i aften, så det kan jo igen ændre ligningen.

TCL C655 og Hisense E7NQ Pro har også 120/144Hz panel i 98-tommer. Se sammenligningstabellen i denne guide til 98-100" TV, som jeg har strikket sammen: På jagt efter nyt 98-100" TV? Flatpanels sammenligner