Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Radiomanden skrev: 18 nov 2024, 12:09 På You Tube er der mange videoer til det formål. https://www.youtube.com/results?search_ ... alibration.

Tint, betyder farvebalance, med den funktion justeres RGB for at få den korrekte farve.
Ligeledes med farver er der for mættede, rød især kan være for kraftig, så vælges en køligere farvetemperatur.
Det bedste billede fås ved at gå ud fra profilen Biograf (Cinema) eller hvad den hedder på det enkelte fabrikat.
Du kan få et rigtig godt billede på, når der bruges tid på det, det er ikke noget man gør på få minutter.
Der lidt at skrue på for at få det korrekte forhold mellem de enkelte indstillinger.
Jeg ved godt hvad Tint betyder, men det er ikke et parameter, der kan justeres på i menu'en for skærmens indstillinger (og det lød på THX Tune-Up, at det er der altid noget der hedder). Men jeg synes til gengæld jeg husker at have set noget med farvetemperatur i min søgen rundt i alle menuerne, så jeg vil prøve at fifle lidt med det.

Tak for input
Poltex skrev: 18 nov 2024, 13:35
henrik.yde skrev: 18 nov 2024, 12:04 Hvor kommer dit TV signal fra ?
Jeg tror også at du skal vænne dig lidt til den gode billedkvalitet, som jo er langt bedre end det Samsung du kommer fra. Prøv evt. også at se 4K på Youtube. Hvis billedet "hakker" kan det b.l.a skyldes manglende frekvensmatch.
Filmprofilerne plejer iøvrigt at være de mest præcise.
https://techvejlederen.dk/test-af-phili ... t-oled-4k/
Primært fra Apple TV, hvor jeg har en Norlys-app. Apple TV-boksen er kablet direkte til min router. I modsætning til mit gamle TV, kan man jo downloade apps til det nye, og her har jeg downloadet Norlys-app'en, så jeg ikke behøver Apple TV-boksen. Men jeg har også antennekabel tilsluttet til kabel-TV, hvor jeg kan se de kanaler, der indgår i Norlys-pakken, men ikke tilvalgskanalerne.

OK, det vil jeg prøve. Jeg formoder, at frekvensmatch er noget, der kan indstilles på TV'ets menu?
Forresten: Jeg går ud fra, at når jeg indstiller billedet, så gælder det både billedet fra antennekablet og fra apps (TV2 Play, Norlys o.s.v.) og den HDMI-kablede Apple TV-boks. Men jeg synes bare der er forskel på billedet fra de forskellige kilder
Når der ses en udsendelse på TVet, som er fra lande med 50 Hz, og det er det i EU så passer det med frekvensen, er det via din ATV, så kan den være stillet til 60 Hz, derved passer det ikke og der vil være Motion Judder.
Der kan være seperate indstillinger for Tuner og de enkelte HDMI porte, det kan du jo nemt se ved at gå ind i billedindstilling og se om der er forskel på indstillingerne mellem dem.