Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hatting
Samsung 55s85D eller 55qn85CATXXC

Jeg overvejer at købe 55s85d da det er OLED og får bedre bedømmelser ved skærmen end 55qn85.

Men nu læste jeg lige et andet sted, at OLED skærme ikke er gode når de står tæt på vindue (her 1 meter fra vindue med eftermiddags/aftensol). Vil det være skidt hvis jeg køber s85d? Eller er qn85 så bedre?

Jeg læste også at OLED skærme kan blive ødelagt hvis skærmen står og brænder fast. Her har jeg det tit kørende på fx News længe, vil det blive et problem med et OLED?

Og så studsede jeg lige over at billedet i Tænks test, som jeg lidt har valgt ud fra, ved s85d er anderledes (fødderne i hvert fald) end på samsungs hjemmeside. Har skrevet til dem og spurgt men ikke fået svar endnu. Men kan jeg mon regne med resultaterne i testen er til det rigtige tv, s85d?

55s85d er på tilbud nu til noget af det laveste jeg har set, men er der nogen som har erfaring med om de bliver billigere på Black Friday? (ved godt det er rent gæt...)
Vedhæftede filer
Uden titel.png
Uden titel.png (117.7 KiB) Vist 1254 gange
S85D er en langt bedre skærm billedmæssigt end QN85C – meget bedre end karakteren hos Tænk lægger op til. Der er ikke længere problemer med at bruge OLED i oplyste lokaler. Det er rigtigt, at de ikke er helt lige så lysstærke som LCD, men de mere end tilstrækkelige efter min mening. Husk blot at opsæt TV'et i en anden billedprofil end 'Energy Saver' og lign. og slå diverse energifunktioner fra – det gælder alle TV.

Lys er nemt at forholde sig til, men pas på med ikke at fald i fælden om, at det er den afgørende faktor. Du vil få en nedgradering på alle andre punkter, hvis du vælger efter den devise.

Burn-in er stadig en potentiel risiko, men den er lille efterhånden. Der er dog ingen garanti for, at der ikke sker noget. Burn-in er dog ikke fastbrænding som sådan, men ujævnt slid på lysdioderne i skærmen. Det kommer ikke fordi du glemmer at slukke TV'et på f.eks. TV 2 News, men henover flere år kan det måske akkumulere en smule.

Det ser ud som om, at Black Friday-priserne på S85D kører allerede nu, men sørg for at køb hos en forhandler, der har returret/prisgaranti frem til selve Black Friday.
Rasmus Larsen skrev: 15 nov 2024, 08:05 S85D er en langt bedre skærm billedmæssigt end QN85C – meget bedre end karakteren hos Tænk lægger op til. Der er ikke længere problemer med at bruge OLED i oplyste lokaler. Det er rigtigt, at de ikke er helt lige så lysstærke som LCD, men de mere end tilstrækkelige efter min mening. Husk blot at opsæt TV'et i en anden billedprofil end 'Energy Saver' og lign. og slå diverse energifunktioner fra – det gælder alle TV.

Lys er nemt at forholde sig til, men pas på med ikke at fald i fælden om, at det er den afgørende faktor. Du vil få en nedgradering på alle andre punkter, hvis du vælger efter den devise.

Burn-in er stadig en potentiel risiko, men den er lille efterhånden. Der er dog ingen garanti for, at der ikke sker noget. Burn-in er dog ikke fastbrænding som sådan, men ujævnt slid på lysdioderne i skærmen. Det kommer ikke fordi du glemmer at slukke TV'et på f.eks. TV 2 News, men henover flere år kan det måske akkumulere en smule.

Det ser ud som om, at Black Friday-priserne på S85D kører allerede nu, men sørg for at køb hos en forhandler, der har returret/prisgaranti frem til selve Black Friday.
Mange tak for svar jeg vil købe et s85d så :)

Kan se det nu er sat ned til samme pris på både Samsung, Power, Elgiganten, Bilka, Hifi klubben, Proshop.. Jeg skal have det leveret, men er der nogen af stederne som er bedre end andet at købe det?