smolinsk skrev: ↑04 nov 2024, 15:23Hvad er forskellen fra Mini LED til OLED ved gaming.  Er respons tid eller andet meget bedre og er OLED mere blødt og smooth for øjnene.  Har virkelig svært ved præcis at lure hvor den store forskel ligger.  Vigtigst er gaming for mig.
Nogle af forskellene er:
Mini-LED TV er LCD-TV med LED baggrundsbelysning der kan styres (skrues op ned) i zoner. Disse zoner dækker typisk over 4-8000 pixels. Med andre ord en lappeløsning der er nødvendig, idet LCD paneler i sig selv har ret lav kontrast på det diskrete pixelnieveau/for den enkelte pixel i sig selv. En ting er at det siger sig selv at det aldrig kan blive lige så homogent, præcist og finmasket som når man har høj kontrast på pixelniveau, som man har med OLED, hvor man så at sige har 8,3 millioner "zoner" med hver pixelskontrast værende bedre i sig selv end man nogensinde kan opnå det med LCD-baserede tv, mens man typisk har 1-2000 zoner i det typiske LCD-baserede mini-LED TV. Hvad angår gaming, så koster zonestyringen, som man kan betragte som en post-processing, nemlig tid, hvorfor et mini-led tv har højere responstid med sin bedste zonestyring slået til. I gaming modes enten nedsættes eller frakobles denne processorkrævende zone-styring således på mini-LED TV, for at der kan opnås bedre latency/mindre forsinkelse, men som resultat deraf sidder man så også et mere mat og mindre kontrastrigt billede der i højere grad afhænger af selve LCD panelets lavere indbyggede kontrast (som er endog meget ringe sammenlignet med OLED)
i kontrast dertil har OLED-tv’er selvoplysende pixels, hvilket betyder, at hver pixel kan tændes og slukkes individuelt uden behov for forsinkende baggrundsbelysning - og hver eneste af disse pixel har ekstrem højt kontrast niveau. Resultatet er det at OLED ikke alene har højere og langt mere finmasket og detaljeret kontrast på pixelniveau, men også er i stant til at reducerer forsinkelsen mellem signalinput og billedvisning, da det kan gå uden om zonestyringens postprocessing, hvilket resulterer i lavere latency med bevarelsen af den fulde og altid mere finmaskede kontrast på pixelniveau.
Ovenstående omhandler den generelle latency - altså tiden mellem signalinput og frameskiftet på TVet.
Der er dog også et andet aspekt, det man forstår som den hurtigere Pixelresponstid. Det handler om hvor hurtigt de enkelte pixels i panelet kan ændre lysniveau og farveintensitet når den ene frame afløser den anden. OLED-tv’er har en meget hurtigere pixelresponstid, ofte ned til 0,1 millisekunder, sammenlignet med mini-LED-tv’er, som typisk har en responstid på omkring 1 millisekund, hvilket betyder at OLED-pixels kan skifte lysstyrker og farver næsten øjeblikkeligt. Denne hurtigere pixelresponstid i OLED-tv reducerer således motion blur i spil, hvilket gør at især hurtige bevægelser på skærmen står skarpere og mere tydelige, hviket især er vigtigt for hurtige bevægelser og panoreringer i spil, hvor klarhed og præcision er afgørende. Omvendt kan det været lidt strobe-agtigt ved low-framerate-film, hvor store panoreringer virke lidt strobe-agtig, da den lavere framerates manglende temporale(dvs tidsmæssige) informationer eller gaps, bliver bliver langt tydligere og lettere at se end på en skærm med langsommere pixels og dermed mere blur i forbindelse med frameskift. Det er af samme grund at low-framerate 30 fps spil benytter motion-blur, som tjener en værdig hensigt i forhold til bevægelser ved f.eks. 30 fps, men i realiteten kun er til gene og i vejen som egentligt billedødelæggende effekt ved 60 og 120 fps og opefter. Men summa summarum, så sigter man typsik også efter så lav som mulig pixelresponstid når det handler om spil, med den større billedskarphed og præcision det giver under bevægelser i spillene.