Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tosa
Hej, jeg har lige fået ny monitor. Det er første gang jeg har købt en rimeligt god monitor, men også første gang jeg har en monitor der accepterer digitalt input (DVI-D).

Derfor er jeg lidt i tvivl om det skal være sådan eller ej, men jeg har nogle problemer, når jeg spiller f.ake. FIFA 2008 på skærmen. Med jævne mellemrun kommer der striber over hele skærmen, hvilket er ret irriterende. Derudover hakker spillet, men det tror jeg bare er grafikkortet (som er et GeForce 7800 GT).

Bør jeg sende det til reperation med det samme (jeg har lige pakket skærmen ud i dag). Eller er det bare noget der er, når signalet er digitalt overført?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der skal ikke være nogen striber eller andre artefakter på skærmen uanset hvad du fodrer den med. Du bør dog sikre dig at det ikke er dit grafikkort der er gået i knæ i stedet for skærmen der er defekt.

Principelt skulle skærmen være ret ligeglad med om du spiller eller sidder og glor på pausefisk i windows, så tjek lige op på om grafikkortet er indstillet forkert - eksempelvis til at spytte mere end 60 Hz ud. Det skal være indstillet til 60 Hz opdatering i den opløsning du spiller i.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det kan godt lyde som om, at du har lodret synkronisering slået fra i grafikkortets indstillinger.

Prøv at kig i disse indstillinger og sørg for at lodret synkronisering / vsync er sat til "on". Derudover så sørg også for at frekvensen står til 60 Hz som yakken er inde på.
Af tosa
Tusind tak for jeres hurtige svar.

Jeg har prøvet at sidde og rode lidt med det. Jeg har stadig de udfald, men kun når jeg er inde i spillet (også i menuerne). Jeg synes ikke jeg har det når jeg bare bruger Windows normalt (Jeg kan ikke huske om jeg har set det uden for spillet - men mener ikke jeg har).

Jeg har også prøvet at slå vertikal sync til, og har prøvet at lege lidt med 3d billedindstillingerne generelt. Det er selvfølgelig et problem at det hele hakker, men det giver jeg grafikkortet skylden for (for det havde jeg også på min gamle skærm), men at hele skærmen flimrer i korte sekvenser (det drejer sig om tiendedele af sekunder, men nok til at man kan se det, og ofte nok til at det irriterer og gør mig urolig) gør mig sq lidt urolig.

Forøvrigt er signalet til skærmen også blevet slået fra et par gange mens jeg har siddet og testet den. Jeg har 2 skærme tilsluttet computeren - LG'en og mit TV. Kan det have noget at gøre med, at signalet har været gået væk (jeg havde den i clone tilstand, og var nødt til at resette min computer, da der ikke var noget billede på LG'en, mens der var det på TV'et i den ene situation, hvor jeg så en film via PC'en).

Vil i stadig mener at det er grafikkortet, og ikke skærmen der er problemet?
Og hvad kan jeg eventuelt gøre, for at undgå at signalet til skærmen forsvinder (jeg har nu slået tilbage på dualview, og har ikke oplevet det siden, men det er kun noget jeg lige har gjort)?

For jeg vil selvfølgelig ikke sende den retur fordi der sidder en fejl 40 foran skærmen ;)
Men jeg vil på den anden side også helst have sendt den retur så hurtigt som muligt, hvis det er skærmen der er noget galt med.

Hov, jeg indser nu, at jeg har glemt at skrive hvilken monitor der er tale om (jeg ved ikke om det gør nogen forskel). Det er en LG L227WT skærm - som jeg primært valgte pga. anbefalinger herindefra.
Til generelt brug er den også top nice i forhold til min 4-5 år gamle 17" noname monitor der kun accepterede VGA.
Af tosa
JEg har nu lige prøvet at spille pinball (det der er i windows), og her var der ingen problemer. Jeg har desværre ikke andre spil installeret, så det kan jeg først teste søndag.
Af fifafrazer
Jeg synes det lyder som ganske almindelige grafikkort artifacts. De kan som regel skyldes følgende:

Grafikkortet bliver for varmt (tjek temperaturen og rens evt. blæseren for støv)

Ved overclock af kortet, får det ikke strøm nok. Det er selvfølgelig ikke relevant, hvis du ikke har overclocket det ;)

Fejl i driverne. Prøv at opdatere til den nyeste driver.

Jeg har selv oplevet alle tre ting :D
Af BrunoB
tosa skrev: Jeg har 2 skærme tilsluttet computeren - LG'en og mit TV. Kan det have noget at gøre med, at signalet har været gået væk (jeg havde den i clone tilstand, og var nødt til at resette min computer, da der ikke var noget billede på LG'en, mens der var det på TV'et i den ene situation, -
- (jeg har nu slået tilbage på dualview, og har ikke oplevet det siden, men det er kun noget jeg lige har gjort)?
Hvis jeg var dig ville jeg fjerne/uninstalle alt der har med dualview/cloning or whatever der har med tilkobling af 2 skærme.
Og så checke skærmen af i det spil du bruger i helt basic opstilling. :)
Så får du i det mindste minimeret fejlmulighederne. 8)
For som altid er det ikke særligt smart at komplicere tingene unødvendigt hvis man vil til bunds i fejlfinding. O_O
Af tosa
OK, nu har jeg sat skærmen/grafikkortet på at køre performance i stedet for quality. Det har hjulpet på striberne. De er væk nu, men der er stadig hakker i gameplayet. Men som nævnt tror jeg det er fordi mit grafikkort er for langsomt.

Men jeg har stadig et meget irriterende problem. Hvis jeg ser film via computeren, slår skærmen ud, når jeg starter filmen. Det betyder, at jeg er nøst til at resette computeren, når jeg har set filmen, og jeg kan ikke spole i filmen. Det er møg irriterende, og jeg kan ikke se, hvor jeg kan indstille den til andet.
Er der nogen der kan sige mig, hvor jeg bør ændre i mine indstillinger?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du ser film via Windows Movieplayer, så er der en funktion der hedder "skift tilstand" som du kan slå fra.

Det lyder dog mere og mere som om dit garfikkort har nogle problemer. Der er i hvert fald intet der antyder at det er skærmens skyld.

Mht. spil der hakker, så svarede du aldrig på om du har sat V-sync til igen? Med V-sync deaktiveret så vil du opleve det såkaldte "tearing" i billedet især når skærmen kun kan få lov at opdatere ved de 60 Hz som en fladskærm kører ved.
Af tosa
jeg slog først v-sync fra alene. Men derefter gik jeg i de overordnede indstillinger, og satte 3d-indstillingerne til performance i stedet for quality. Det var ikke nok alene at sætte v-sync til "off".
Af muttleydk
Hej davs Tosa..

Kunne du ikke fortælle hvilket operativsystem du har? (Windows 98/2000/XP/Vista)

Og fortælle hvilken driver du bruger til dit GeForce 7800 ? (Nyeste fra Nvidia.com eller Den der fulgte med Kortet fra start)

Jeg benytter ikke selv flere skærme på samme PC, men har da set flere Release Notes fra Nvidia hvor de i nye drivere havde fikset ting i forbindelse med Dual Screen setup's

Det kunne lyde som om at Nvidia's drivere som standart vælger at slukke for de skærme som ikke benyttes til film, når man ser film i full screen, og der er måske bøvl med denne funktion i den driverversion du benytter.. Især hvis du bruger en gammel driver til grafikkortet, så kan problemet være at du ikke har installeret ny driver da du fik den nye skærm.. (eller i det mindste geninstalleret den gamle driver)

Du kan sikkert løse problemet med slukket skærm ved at hente ny driver fra Nvidia.com, fjerne den gamle, genstarte maskinen, og installere den nye driver.. du skal bare være 100% sikker på at det er den rigtige driver du henter, den skal passe til både grafikkort og operativsystem..

Hvis du modsat mig har et liv, og ikke er så meget inde i det med drivere osv, bør du nok finde en nørd som lige kan geninstallere dine drivere til Grafikkortet og bundkortet (chipsettet)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
tosa skrev:jeg slog først v-sync fra alene. Men derefter gik jeg i de overordnede indstillinger, og satte 3d-indstillingerne til performance i stedet for quality. Det var ikke nok alene at sætte v-sync til "off".
V-sync skal være ON, ikke OFF!
Af tosa
Jeg har prøvet både at slå den til og fra, hvor problemet opstod. Nu har jeg sat grafikkortet til at lade applikationerne bestemme 3D opsætningen, og det gik lidt bedre - jeg havde ikke artefakter og billede hakkede kun lidt.

Men mit andet problem er nu næste værre - når jeg ser film, enten ryger signalet til monitoren, eller også bliver skærmen helt hvid (efter 5-10 sekunders film). Den ene gang prøvede jeg at kappe forbindelsen til TV'et kom billedet tilbage på monitoren, men er der ikke mulighed for at have begge skærme tilsluttet, hvor monitoren viser filmen i applikationens vindue og TV'et viser den i fuld skærm?
Det er lidt irriterende, at jeg ikke kan hoppe/spole i film, og at jeg skal resette computeren, når jeg har set det jeg skal se.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
tosa skrev:Den ene gang prøvede jeg at kappe forbindelsen til TV'et kom billedet tilbage på monitoren, men er der ikke mulighed for at have begge skærme tilsluttet, hvor monitoren viser filmen i applikationens vindue og TV'et viser den i fuld skærm?
Det kan man ikke på de fleste kort, nej. Der er én primær skærm og en sekundær og den primære vil vise video, film og lignende.