Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg endte med at købe Samsungs Quantumdot oled på tilbud i Bilka.

Nu står det i kassen i stuen, og så kommer jeg i tvivl:

Jeg ser tv via drtv og YouSee Play (har hidtil brugt Chromecast) og derudover Disney+ i 1080p.

Er der noget med, at Samsung TV'et ikke er så godt til at opskalere og udjævne den slags kilder? Det synes jeg at kunne læse i Flatpanels test af S95C.

Eller kan jeg være helt rolig, pakke TV'et ud og smide benene op?

Beklager, hvis det er et dumt spørgsmål.
Et 4K panel kan kun vise i den opløsning det har, så uanset hvilken opløsning kilden har, så vil det på panelet være opscaleret til 2160. Selv en DVD (720x576) og 720x480 (NTSC) vil se fint ud på et 2160 panel.
Hvis der er problemer, så er det billedbehandlingen den er gal med.
De fleste kanaler fra You See er 1080, DRTV er 1080.
Det ved jeg ikke har kun et LED, der er et vindue lige overfor, TVet er vippet lidt frem på standeren så det mindsker lysindfaldet fra vinduet. Sort er stadig Sort.
palle22 skrev: 04 sep 2024, 08:49Jeg ser tv via drtv og YouSee Play (har hidtil brugt Chromecast) og derudover Disney+ i 1080p.

Er der noget med, at Samsung TV'et ikke er så godt til at opskalere og udjævne den slags kilder? Det synes jeg at kunne læse i Flatpanels test af S95C.

Eller kan jeg være helt rolig, pakke TV'et ud og smide benene op?

Beklager, hvis det er et dumt spørgsmål.
Det går fint. Billedet bliver aldrig bedre end kilden, så den primære flaskehals vil ligge hos DR og YouSee, idet de jo ikke rigtig har indhold i 4K endnu.

Vær dog opmærksom på, at DRTV til Samsungs Tizen-platform ikke en en rigtig app, men i stedet for DRs HbbTV-hjemmesiden pakket pænt ind i et genvejsikon. I praksis betyder det, at du ikke kan se alt indholdet, så måske du skal holde fast i din Chromecast som backup.
palle22 skrev: 04 sep 2024, 14:00 Tak for svar.

Er det rigtigt, at QD-OLED ikke egner sig så godt til brug i rum med vinduer og dagslys? At det sorte kan komme til at se lyserødt ud? Og at man bør vælge WO-LED til sådan et rum?
Panelet kan blive en tak gråligt hvis der falder meget lys på det, men det er ikke et stort problem.

Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at bruge dit QD-OLED TV i en stue. Du har nu noget af markedets bedste billedkvalitet.
Fraset DRTV's brug af HbbTV i stedet for app, som Rasmus nævner ovenfor = uden kopibeskyttelse = Enkelte udsendelser kan derfor ikke ses af rettighedsårsager (er dog ikke selv stødt på det i det sidste års tid eller 2, men ved det eksisterer ifbm HbbTV implementeringer, særligt på indkøbt/udenlandsk indhold), så kan du roligt bruge TVets platform til at streame. Det er rigtigt at TVet ikke opskalerer 100% så godt som f.eks. et nyere Sony TV, hvis AI-opskalering svjv stadig er kendt som markedets bedste, men dit TV opskalerer stadig relativt hæderligt i forhold til så meget andet. Møder du et kopibeskyttet program, kan du altid altid ty til dit Google-TV som backup til lige præcis DRTV

....Og så er der den store fordel at S92C (og lign) macher frameraten på det du streamer automatisk, så du får mere støt og glidende billede end du ville gøre med en ekstern boks hvis frameraten ikke er machet på denne. Selv nyhedsticker-teksten på TV2 News ruller perfekt fra f.eks. YouSee som du nævner.

Hvis du lige har fået det op er forskrækket over hvordan SDR indhold ser ud på ud det - Det var jeg selv, for det ser imho virkeligt skidt ud out-of-the-box, bl.a. grundet white-crush - så er der inspiration at hente her, både til lyse og mørke rum for at få et rigtigt godt billede, inkl på SDR-materiale: viewtopic.php?f=2&t=54379