Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bandsholm
Hej, jeg er ved at kigge på nyt tv. Har efter at have set på en del kommet frem til at plasma er min vej frem..

Jeg har siden da kigget på Samsung PS42Q96HDX, men det blev ret hurtigt overskrevet af Panasonic' 42PX80 model, da prisen er ca den samme. Men har så set at Panasonic har et nyt 42/37" PZ80E nu.. det er lidt dyrer, men nogen der ved om det er bedre?

Ville jo helst op at have Pioneer's 428XD, men det ligger også en del højere i pris, hvor jeg begynder er overveje om det er den dobbelte pris bedre end Panasonic'

På forhånd tak

Jesper Bandsholm
Af thomit
PZ80 er "bedre" på den måten at det er en full HD screen, med 1080 oppløsning - PX80 har 720 oppløsning.
Den nevnte Pioneer skjerm er likevel et bedre TV, men det er også "bare" en 720 skjerm...

Mitt poeng er: ikke se deg blind på oppløsning - vil du ha det beste flat-TV akkuret nå, så kjøp en Pioneer plasma. Som nummer 2 kommer Panasonic plasma. Derefter kommer alle de andre ;)
Af Bandsholm
Jo tak for hjælpen.. Er godt klar over at opløsningen ikke har den kæmpe store betydning. Men jeg ved ikke om der er andre steder, hvor PZ80'eren er en mærkbar bedre skærm?

Men angående full-HD, så har jeg jeg hensigt at købe Blue-Ray inden alt for længe, men har på nuværende tidspunkt en Xbox 360, som jeg gerne vil udnytte. Ved ikke hvor meget Full-HD vil have af betydning fremad i tiden?
Af thomit
Denne siten, som jeg oppfatter som seriøs og grundig, har tester av både PX80 og PZ85. Du kan vel ta en titt og sammenligne. Link
Af TYBO
Kommer lige fra ude fra Elgiganten.
Der havde de den Pioneer som du omtalte og jeg må indrømme at det altså ikke er noget for mig.
Den glasplade der er foran driver jo en til vanvid...kan godt være at specsne er fine men nu prøvede jeg at sammenligne den med en Sony som stod ved siden af Godt nok kunne jeg kun se ½ delen af pioneer skærmen da resten af skærmen var badet i reflekser i skærmen....kunne faktisk også se mig selv i skærmen.
Det må da pisse folk til vandvid at de ikke kan se TV i dagstimerne eller have nogle lys tændt i stuen når de ser TV.

Kvalitetsmæssigt synes jeg ikke der var den store forskel over til sonyen..det var i hvert fald ikke noget jeg ville betale det dobbelte for.

Faktisk ville jeg ikke engang have pioneeren i mit hjem da jeg ville blive for pissed over alle de reflekser....det same var der ved Samsungs plasma TVet.
Af Bandsholm
Okay, der overrasker mig noget. Jeg så selv på Pioneer's skærm nede i Expert. Det kan godt være der var omstændighederne der gjorde, at det havde et fantastisk billed. For tv'et levere fantastisk i teori og under de rigtige forhold. Men som du siger, kan der være nogle praktiske problemer med skærmen, som du her har fundet. Syntes det er ganske relevant du tager det op - Tak for det.

Men jeg hælder også mest til Panasonic's Px80'er lige nu. Så kan man altid købe en ny skærm om et par år, hvis jeg føler trang til det.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du har vel haft et CRT TV engang også? Reflektionerne er ikke værre end på sådan en fætter. Varehuse er et temmelig skidt sted at bedømme reflektioner da det er oplyst som Tokyo...
Af Bandsholm
Ja, det er da også helt sikkert værd at tage med i betragtningen. Men selvom man havde det førhen i den store klods af et tv, så er det værd at undgå hvis muligt c",)

For det er da en mærkbar forskel der kommer ved noget så enkelt
Af TYBO
Yakken: Det var da også pisse iriterende med alle de reflekser...noget jeg nyder at slippe for med min LCD skærm...jeg har en meget lys stue og det var nærmest umuligt at se TV på min CRT skærm før...kan slet ikke forstå at det ikke pisser I andre af med alt det refleks.
Det samme gælder højglans rammerne som pioneer også har.
Sortheden som I alle snakker om hos pioneer kunne jeg ikke se forskel på mellem Sony LCDskærmen og Pioneeren...Måske der ville være en lille forskel men slet ikke noget som kunne pisse mig af....men reflekser gør at man slet ikke kunne se TV ordenligt på den pioneer.

Bandsholm: Tag ned og se plasmaen igen....men husk at de Radio/TV forhandlere har normalt meget mørke lokaler da de som reglen ingen vinduer har i TV afdelingen.....det har du hjemme i din stue....går jeg da ud fra.

Nu har jeg ikke set PX80 i action men mener at de har noget anti refleksbehandling på deres glasfront.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rolig nu, mester. Hvis du ikke kan se forskellen på sortniveauet, så kunne det jo også netop skyldes at du står i et lysinferno og at dine øjne simpelthen er mættede med lys og samtidigt så falder kontrasten på plasma-skærmene når du bader rummet i lys pga. de mange glaslag.

Det er helt OK at du er af den opfattelse at plasma er af det onde, men hvis du forsøger at forholde dig lidt mere objektivt til tingene, så er der nok flere der vil have glæde af dine indlæg...

Vi har sagt det mange gange før: De store varehuse ER altså ikke det bedste sted at vurdere skærmene. Jeg har personligt vinduer i 2 hele facader af lejligheden og selvom disse pejer øst/vest så har jeg aldrig samme problemer med lyset undtagen når solen er ved at gå ned, så man rent faktisk kan se selve solen i skærmen (som er en CRT skærm).
Af thomit
PX80 har et slags antirefleks-belegg på skjermen - dette fungerer til en viss grad, men for eksempel hjemme hos meg, har jeg et vindu med hvite gardiner rett i mot TV'n, og dette belegget gjør at jeg på dagtid kan se et diagonalt rutemønster der hvor vinduet speiler seg i TV'n,der hvor det også er lyse partier på TV-bildet. Dette rutemønsteret beveger seg når jeg beveger hodet - det er helt sikkert en bi-effekt ved belegget. Dog - jeg har ingen problemer med å se TV på dagen, refleksene er ikke så ille som på min gamle CRT.
Af TYBO
Yakken: det er også pga du har en B&O som er behandlet for reflekser...der er kæmpe forskel på den og så en 42" Pioneer med ren blank glasflade og meget større overflade som suger alle reflekser ind fra rummet.
Jeg synes du skulle prøve at se sådan et plasma i et lys rum...du vil få et chock.

Tro mig...det var voldsomt...jeg kunne knap nok se hvad der skete på skærmen....og hvad vil der så ikke ske i en lys dagligstue hvor det er ægte sollys som kommer ind.

Jeg prøver ikke på at dreje hovedet rundt på dem som vil vælge et plasma...jeg prøver bare at lægge kortene på bordet og så må de selv tage ud og bedømme skærmene....men jeg har påpejet problemet og så kan se se om det er noget som påvirker dem. Personligt kunne jeg ikke leve med det.
Det synes jeg er bedre end at foreslå PX80 til alle dem som kommer herind og hvis de har penge nok så er det Pioneer.

Det lyder godt at Panasonic har gjort noget ved reflekser også selv om det ikke er helt perfekt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du får det til at lyde som om jeg ikke har set en plasma-skærm i et oplyst lokale? Jeg slynger ikke bare kommentarer rundt uden at have set på tingene selv. Jeg har set en del 08'-Pioneer modeller indtil videre og kvaliteten fejler nu altså ikke noget - det er muligt at nogen vil lade sig genere af genskin, men at det skulle være specielt grelt for Pioneer kan jeg ikke genkende.

Jeg ved ikke om du selv har prøvet at sætte en skærm op i et oplyst lokale, men i de stuer jeg har været med til at sætte TV'ene op indtil videre så har der ikke været nogen problemer der har oversteget generne ved CRT skærme. Og ingen af disse skærme har været refleksbehandlede.
Af keler
Jeg har et plasma i stuen. Det står ved siden af to store panorama vinduer. Ja, det er nederen hvis solen står direkte ind på, men det er altså heller ikke godt ved en LCD skærm. Jeg kan SAGTENS se tv i dagstimerne, også hvis der er sol.