Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af azrael
Det kommer helt an på, hvad du forstår ved "pc-brug". Hvis du har i sinde at bruge tv'et i stedet for en monitor, så kan plasma ikke anbefales. Det kan et LCD-tv så alligevel heller ikke helt, selvom det er opløsningsmæssigt bedre.

Hvis du derimod mener om det er godt til pc-multimediabrug (film, billeder, spil o.l.) så kan du med stor glæde benytte dig af et plasma-tv.
Af Tux
Mr.V skrev:Altså så meget bedre, at det er værd at ofre den opløsning ved PC-brug?
(ca. halvdelen af tiden jeg ser noget på fjernsynet er det på pcen)
Som azrael siger så vil jeg mene det kommer an på hvad du ser på den, ikke kun at den er koblet til en PC. Så det her er nok en gentagelse og måske en lille uddybning af det der lige er blevet sagt :)

til surfing og tekstbehandling osv. vil en LCD med højere opløsning nok give et skarpere billede.

Ser du film fra din PC har du nok mere glæde af en plasma skærm pga bedre farvegengivelse (og dybere sort), bedre synsvinkel og alle de andre fordele der er ved plasma frem for LCD. selvom det i begge tilfælde er din PC der er kilden - så er der stor forskel på om du skriver i word eller ser film.

Plasma har dog udover den lavere opløsning også det minus at den har glas lag som giver genskin hvis der er en lyskilde rettet mod skærmen. Så bruger du den f.eks. ofte i et meget lyst miljø vil en LCD som ikke giver genskin på samme måde måske være at foretrække?

Jeg har kigget lidt på den her side som sammenligner plasma og LCD, jeg ved godt siden måske ikke er 100% neutral, men at dømme ud fra de anmeldelser jeg har læst om plasma skærme, så er der en del sandhed bag de ting de skriver:
http://www.plasma-lcd-facts.eu/
Af chico
Hej!

Tænkte på et tidspunkt selv på de billige til kr. 6.000 i 32 tommer var lige ved at købe D3000 (var lidt dyrere på det tidspunkt) var også lidt fristet af de billige fra ALDI - men men ved nærmere eftertanke har jeg jo normalt tændt for TV'et hver dag (og i den mørke tid kan det jo godt blive til et par timer eller mere på en dag) vil mit råd være at man skal ofre lidt mere (kr. 8-9.000) evt. i 37 tommer og du vil blive rigtig glad for det i den sidste ende.

Er det noget du kun bruger en gang hver 2. uge til at se nyheder - ja så kan et billigt et til kr. 6.000 være helt fint.

Der er sikkert også nogen her på forum der kender nogen der er i gang med fladskærm nr. 2 eller 3 fordi man har valgt for billigt i første omgang.
Af Mr.V
Tak for hjælpen, men jeg er stadig lidt i tvivl, nu har jeg læst endnu mere og er vendt tilbage med flere spørgsmål. Jeg har især kigget på Panasonics PX80.

- Er der en forskel på Panasonic TH-37PX80 og 37PX80E?

- Det meste af det negative man hører om PX80 er at der er høj risiko for burn-in, hvor slemt er det? For jeg er en person der godt kan li' at have fjernsynet kørende i baggrunden, så den kunne sagtens være på den samme kanal i latterligt mange timer før jeg overhovedet overvejer at skifte.

- Er der nogen der har personlig erfaring med PX80, som gerne vil dele? Kan den anbefales?

- Hvis jeg beslutter mig for en PX80, hvor er et godt sted at købe den? For jeg har set, at mange køber den over Panasonic Center, men den findes (i E-udgaven, hvis det overhovedet er det samme) til mere end 1000 kr billigere over hifipriser; så jeg går ud fra, at der er en historie bag det.

Tak fordi I overhovedet gider :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En non-E version er ikke rettet imod det danske marked og er sandsynligvis parallelimporteret. Dvs. at du ikke har nogen garanti fra Panasonic DK hvis det går i stykker, men kun den garanti du får igennem forhandleren. Du skal da sende TVet retur, hvor du med en ikke-parallelimporteret version kan få en tekniker fra Panasonic ud og se på TVet i dit hjem.
Brugeravatar
Af azrael
Den eneste forskel på en 'E' og en ikke-'E'-version er, at E'et er blevet glemt. Alle modeller til det europæiske marked hedder 'E' til sidst, med undtagelse af engelske modeller. De betegnes pga. nogle engelske særpræg ofte med 'B'.

Man kan derfor ikke af netop denne grund gå ud fra, at der er tale om parallelimport. Sund fornuft siger dog, at oddsene for, at der er tale om parallelimporterede produkter er ret store, hvis man ikke køber i et Panasonic Center eller et sted hvor man direkte skilter med "danske" produkter.

Personligt synes jeg, at mange Panasonic-produkter er så langt nede i pris hos "rigtige" Panasonic-forhandlere, at man sagtens kan købe der uden at føle sig snydt. Faktisk er det blevet endnu bedre at handle hos Panasonic-forhandlere med den nye 0-pixel-fejl-garanti.

edit: Panasonic bruger 'B' for engelske modeller, mens Sony bruger 'U'.
Senest rettet af azrael 28 apr 2008, 18:59, rettet i alt 1 gang.
Af Mr.V
Tak for det - nu sidder jeg kun inde med de tre sidste spørgsmål :)
Mr.V skrev:- Det meste af det negative man hører om PX80 er at der er høj risiko for burn-in, hvor slemt er det? For jeg er en person der godt kan li' at have fjernsynet kørende i baggrunden, så den kunne sagtens være på den samme kanal i latterligt mange timer før jeg overhovedet overvejer at skifte.

- Er der nogen der har personlig erfaring med PX80, som gerne vil dele? Kan den anbefales?

- Hvis jeg beslutter mig for en PX80, hvor er et godt sted at købe den? For jeg har set, at mange køber den over Panasonic Center, men den findes (i E-udgaven, hvis det overhovedet er det samme) til mere end 1000 kr billigere over hifipriser; så jeg går ud fra, at der er en historie bag det.
Forresten, angående hifipriser er linket her: http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=434248
Der ses det klart, at det kan fås for ~8000 kr i modsætning til de 9000 i Panasonic Center. Gør folk det udelukkende grundet de 30 måneders garanti? For man må da forestille sig, at der altid er en form for garanti, eller hvad?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du køber hos et Panasonic Center så har du dansk garanti hos Panasonic og de kommer og henter det på adressen (eller ordner det i din stue hvis det er muligt). Hvis du køber et parallelimporteret TV så skal du sende det retur hvorefter forhandleren videresender det til det land hvor det skal fikses. Dette er beskrevet i ret mange tråde herinde efterhånden.

Du kan finde erfaringer med PX80 i andre tråde her i forum.

Burn-in er der størst risiko for de føste 100-200 timer TVet er tændt. Hvis du lige spænder hjelmen lidt hårdt i disse timer og husker på ikke at lade tekst-TV stå i timer i træk, så klarer du den nok. Vi har en fokusartikel der omhandler burn-in som du kan tage udgangspunkt i - du finder den i vores fokus-sektion på forsiden eller i menuen under TV.
Af Zacho
De fleste forhandlere som parallelimporterer benytter da dk service steder? Det er alt for dyrt at sende ud af landet.. det gør det sted jeg fuldtidsarbejder bl.a. med Samsung.. dvs. man stadig kan holde servcietiden indenfor ca. 2uger..
Man kan evt. købe en udvidet garanti hos www.sekurator.dk , så afhentes det på adressen, dækker burn in, og de sørger for låne Tv.. Det er LCD.dk som står bag det. Men den dækker self ikke selvforskyldte fejl osv. :-)
Af Mr.V
yakken skrev:Hvis du køber hos et Panasonic Center så har du dansk garanti hos Panasonic og de kommer og henter det på adressen (eller ordner det i din stue hvis det er muligt). Hvis du køber et parallelimporteret TV så skal du sende det retur hvorefter forhandleren videresender det til det land hvor det skal fikses. Dette er beskrevet i ret mange tråde herinde efterhånden.
Det er jeg med på, men over hifipriser er det E-versionen man køber, så den er vel ikke parallelimporteret?
Så forskellen er 1000 kr, en anelse kortere og ringere garanti og højere reperationstid? For 1000 kr er jo ikke just småpenge at spare, og hvis det "bare" er det, så har jeg ikke noget imod at spare de 1000 kr hvis jeg f.eks. bare skal vente 2-3 uger HVIS uheldet er ude (jeg regner stadig med at beholde mit gamle fjernsyn). Og bare der er mindst 2 års garanti, så er jeg tilfreds.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis TVet IKKE er parallelimporteret vil forhandleren skilte med det. Ellers kan du gå ud fra at det er.
Af Tux
PX80 og PX80E er det samme. Modellen hedder PX80 - "E" betyder at den er til det europæiske marked. PX80U betyder at den er til det amerikanske marked. -så glem alt om det E til sidst, uanset hvor du køber vil det være PX80E du får.

Som yakken siger - hvis de er autoriseret Pana forhandler så kan du rimelig nemt se det. f.eks. på knot.dk står der til sidst i varebeskrivelse for PX80:
2 ÅRS FULD GARANTI - PRODUKTET KOMMER FRA PANASONIC DANMARK

Ikke til at tage fejl af.

køber du fra en forhandler der parallelimporterer er du ikke dækket mod pixel fejl - først når der er så mange at man vurderer at skærmen er defekt. Jeg tror typisk det er når der er over 4 pixel fejl.. Køber du fra et panasonic center og får de 30 måneders 0 pixel fejls garanti, ja så er du jo dækket mod selv en enkelt pixel fejl.
Af TYBO
Nu er pixelfejl på et TV jo heller ikke så slemt som på en monitor.
Du kan ikke se dem med mindre at du står lige foran TVet og baggrunden er helt sort (Lysende pixel)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
På en plasma-skærm vil du nok ikke se lysende pixelfejl. Hyppigst så dør en transistor, hvilket vil give dig en slukket pixel eller subpixel.