Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mr.V
Hej alle,
jeg har besluttet mig for, at det er tid til et nyt fjernsyn, spørgsmålet er bare hvilket. Jeg ved ikke så meget om denne verden og har prøvet at læse guides på forsiden(1000 tak til dem der har skrevet dem!), så de har hjulpet mig en del med at blive introduceret, men så skal det jo omsættes til praksis.
Jeg går ud fra, at det er ret vigtigt at skrive mine behov til fjernsynes, så her er hvad jeg tænker mest på.
- 37" 16:9
- Bruges til kobling til PC(i højeste grad video, men også en smule til spil) og se DVD film
- Lyden behøver ikke at være noget vildt, da jeg allerede har et surround system, som jeg havde tænkt mig at koble fjernsynet til.
- Prisen har jeg ikke tænkt så meget på, men ummidelbart 6000 +/- 1000 kr.

Med disse krav skulle det være bedst med en TFT skærm grundet den høje opløsning, ikke?
Jeg har hørt at Samsung-serien skulle være ret god i den prisklasse, men hvad synes I?

På forhånd tak.
Senest rettet af Mr.V 03 maj 2008, 15:33, rettet i alt 8 gange.
Mr.V skrev: Med disse krav skulle det være bedst med en TFT skærm grundet den høje opløsning, ikke?
Jeg har hørt at Samsung-serien skulle være ret god i den prisklasse, men hvad synes I?
Du mener en LCD ikke? TFT er i f.eks. en computerskærm. :)

Men jo, men får nok ikke meget plasma til den pris.

Disse skulle bl.a. være ok, ligger lige omkring 5Kg:
JVC LT-32A80ZU
Sony KDL-32P3000
Af Mr.V
Tak for svaret, men nu er du jo nede på 32". Og er der en grund til at du foretrækker Sony og JVC over Samsung? Jeg hældte mere til Samsung bl.a. pga. den høje opløsning den så ville kunne køre.

Og jeg har også lige set, at Samsungs model ikke er HD Ready men Full HD, hvad betyder det? Guiden beskriver kun HD Ready.
Af Zacho
Nårh du vil op i 37-40" ? min fejl.

Nej jeg er bare vild med kvaliteten på deres LCD Tv.
Samsung er også udemærket. Alt efter din afstand Tv tv'et så tror jeg ikke du vil kunne se forskel på den lavere HD (720p) og fuld HD.. så skal du ret tæt på og det gør nok nas i øjnene.

Hvis du vælger samsung så vil jeg bede dig holde fingrene for deres S serie, denne har jeg ikke super god respons fra kunder på. R,M eller F er et bedre valg, men også dyrer.

Ellers må du jo kigge nærmere på Panasonic PX80 og gribe en smule længere ned i lommerne hvis der er plads. Det er godt nok plasma, men giver et fedt billede. Det er nok der hvr du får mest for pengene. Som også er sagt en masse gange her på forumet.
Af Mr.V
Jeg er ca. 1,5 m fra et 37", så det er vel ikke vildt tæt på?

Men okay, det vil jeg så tage i betragtning. Tak for hjælpen.

Andres input er selvfølgelig også velkommen :)
Af Zacho
Jeg sidder 3meter fra min 32" ... fint efter min mening :)
Zacho skrev:
Mr.V skrev: Med disse krav skulle det være bedst med en TFT skærm grundet den høje opløsning, ikke?
Du mener en LCD ikke? TFT er i f.eks. en computerskærm. :)
TFT står for Thin Film Transistor og henviser til fremstillingsmetoden for LCD-paneler. Groft sagt kan man altså godt sige, at LCD og TFT er det samme. :)
azrael skrev: TFT står for Thin Film Transistor og henviser til fremstillingsmetoden for LCD-paneler. Groft sagt kan man altså godt sige, at LCD og TFT er det samme. :)
Der kan man bare se.. Jeg trækker mig ydmygt tilbage..
Men man vil vel typisk kalde et Tv for LCD og pc skærm for TFT ikke? :-)
Brugeravatar
Af azrael
I omgangstale måske, men det er nok mest fordi der (efter mit bedste vidende) ikke findes plasma-skærme til pc-brug... :)
Af Mr.V
Jeg synes nok, at jeg så TFT i parentes et sted, nemlig, men jeg ville ikke diskutere med eksperter :)

Tak for afklaringen, men for at vente tilbage til emnet, nogle med flere forslag eller erfaringer?
Af Zacho
nogen særlig grund til det skal være LCD/TFT? :-)
En af de mest populær Tv herinde og på andre forums lige nu er Panasonic..
F.eks. TH-37PX80 ... Det kan bruges til din Pc.. Det er plasma, men det gør det jo ikke ligefrem ringere.
http://www.panasonic.dk/me/internet/ima ... ET%20A.jpg

Det er dog en smule dyrer.
Af Mr.V
Den er en anelse over budgettet, ja - men det er værd at tænke over(og så måske hoppe ned på 32").
Men giver LCD ikke bedre opløsning (og dermed bedre billede) når den bliver forbundet til PC?
F.eks. ville det være rart at kunne se det med småt, som man også kan se på 30 cm afstand fra en 19" pc-skærm.

Men er billedekvaliteten virkelig i øjeblikket SÅ meget bedre med en plasmaskærm?
Af keler
Mr.V skrev:
Men er billedekvaliteten virkelig i øjeblikket SÅ meget bedre med en plasmaskærm?
Ja!
Af Mr.V
Altså så meget bedre, at det er værd at ofre den opløsning ved PC-brug?
(ca. halvdelen af tiden jeg ser noget på fjernsynet er det på pcen)