Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SKS
Hej alle,

jeg er faldet over et godt tilbud på Samsung S94C og S95C OLED Smart 4K TV (2023), som udløber i aften.

Jeg har ydermere bemærket modellerne S92C og S93C.

Hvad er forskellen på alle disse?
Som jeg kan læse mig til er der One Connect box på S95C - men hvad med de andre (mest specifikt S94C).

Er der tale om helt samme panel, lyd system etc?

Kort sagt hvilken skal man vælge (eller gå efter LGC3)???
Af TSizzle
S92, 93 og 94 er alle samme TV, og blot forskellige produktnavne af S90C lavet til forskellige forhandlere.

S95C er topmodellen, men dog med relativt minimale forskelle til S90C’eren.
Den er slankere, som følge af at man har rykket al teknik ud af TV’et og ned i OC boksen,
Derudover har den en højere peak brightness, altså en højere lysstyrke, som vil komme til gavn i lysere rum, eller give en større detalje righed i meget lyse scener.

Kort sagt: OC boksen skal give mening for dig, og tilføje noget særlig værdi til dit setup, før merprisen vil give mening i min verden.

Ift C3, så går du ikke galt i byen med nogen af dem, for mig ville det 100% være et spørgsmål om prisen, hvis jeg ikke havde en særlig præference for et af mærkerne eller deres smart TV.
TSizzle skrev: 05 aug 2024, 00:16 Ift C3, så går du ikke galt i byen med nogen af dem, for mig ville det 100% være et spørgsmål om prisen, hvis jeg ikke havde en særlig præference for et af mærkerne eller deres smart TV.
Der er en ret betragtelig forskel mellem C3 og de omtalte Samsung-modeller.
Du skal op i G3, før det er en fair sammenligning...
Hvis der skal Games, og er der hurtige bevægelser som ved sport, så er det godt med hurtig opdaterings frekvens.

Men med nyere og bedre skærme er det optimale, ihvertfald indenfor gaming, minimum 144Hz, altså 144 billeder i sekundet opdateringsfrekvens.
https://www.avxperten.dk/blog/hvad-er-o ... sfrekvens/
Brugeravatar
Af TBC
SKS skrev: 04 aug 2024, 22:38 Er der tale om helt samme panel, lyd system etc?

Kort sagt hvilken skal man vælge (eller gå efter LGC3)???
Forskellen er lyd. S90C har 40W 2.1 mens S92 og S94C har 60W 2.1.2 lydformat (dvs tre højttalere og to subwoofere)

Jimboo skrev: 07 aug 2024, 11:58 Jeg har selv s94c 65”. Fantastisk tv med 2.generation panel👍 One box anbefales ikke, har jeg læst. Noget med de 144 hz
Ja, jeg er også særdeles positivt overrasket, da jeg købte var mit valg imellem LG G3 og S9xC i 77 tommer. G3 skulle vinde på hvide specular highlights, men der var ingen vej uden om at QD-OLED gen 2 panelerne vandt på farvedybden højt op i videolevels, så det blev årsagen til mit valg (Sonys QD-OLED konge var imho for dyrt som sekundært soveværelses-tv)

Den eneste grund til at XBox ikke "skulle anbefales" skulle da lige være at den lige som PS5 slet ikke når 144 Hz i output som f.eks. en kraftigere gaming PC. Men ellers er der absolut intet i vejen for at tage en XBox i brug til TVet, slet ikke i forhold til at kunne udnytte VRR fra den, som er mere udbredt på den end på PS5.

En PC kan udnytte TVets fulde HDMI 2.1 båndbreddepå 48 Gbps til 12 bit 4K i RGB og HDR.

Med en båndbredde på 40 Gbps som sit maksimale output kan Xbox Series X håndtere 4K-opløsning ved 120 Hz med 10-bit farvedybde i RGB og HDR, fuldt ud som det skal være til fuld udnyttelse af konsollen.

Værre er det faktisk med PS5; Med en båndbredde begrænset til 32 Gbps kan PlayStation 5 lige håndtere 4K-opløsning ved 120 Hz med 8-bit farvedybde i RGB. Dvs at der skal cromasamplet til YUV hvis man skal bruge HDR i 120 fps med 4K opløsning - Det kan TVet naturligvis også være med til, men det er naturligvis ærgerligt med cromasupsamplingen der skal til pga PS5'erens begrænsede output båndbredde.
Af SKS
BrianBP skrev: 05 aug 2024, 06:33 Hej.

Hvor havde du fundet et godt tilbud på 95c, synes kun jeg kan finde den til 15-16 kilo.

Endte du med at købe den
Nej, jeg nåede det faktisk ikke, da jeg var meget i tvivl im, havd jeg skulle gå med.

Hvis du har se s95c til 15-16K i 77", så må du meget gerne dele det :)

Er nok nået frem til at det bliver enten LGg3 eller Samsung s95c (med lille overhånd til Samsung, da jeg ikke behøver at købe nye længere kabler (one box), og kan genbruge mit vægbeslag).

Dog spøger afløseren til TLC845 - 855'eren, da den skulle være opgraderet på en del fronter og størrelsen på 85" drager mig stadig.

Venter derfor med spændning på den kommende test af 855'eren herpå siden :)