Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Der behøver nødvendigvis ikke at være en forskel, udover evt. kosmetiske.
Der kan f.eks. være tale om parallelimport, men TV-junglen kan godt være en jungle i bogstaveligste forstand - og så dog alligevel ikke (man kan ikke se skoven for bare træer!).

Personligt ville jeg synes, de sidste 4000 kr. var rigtig godt givet ud, men I kender jo bedst selv jeres behov og forhold til penge!

Jeg har det sådan, at jeg har lyst til at købe TVet, da jeg synes, det er sådan et godt køb, jeg ville bare ikke vide, hvor jeg skulle gøre af det! :(

PeterD, nu du har lovet at forsøge at oppe dig, så går min OCD på overrun, hver gang du sætter et mellemrum før dine spørgsmålstegn eller andre lignende symboler.

Betragt det som et punktum, så kommer det helt naturligt.

NU ved du, hvordan du kan få mig ud af fatningen! :)

PeterD citat:
"Hvem er overhovedet "sande eksperter" her ?"

Dette er knap så vigtigt, blot man forsøger at ramme fakta så nøjagtig som muligt, gerne krydret med egne erfaringer...
tak igen igen for input. Ja lige i dette tilfælde må man sige det er en jungle. også fristende at bruge 4000 kr ekstra men tror vi trækker i pengebremsen :-)

Supergris skrev: 29 jul 2024, 21:49 Der behøver nødvendigvis ikke at være en forskel, udover evt. kosmetiske.
Der kan f.eks. være tale om parallelimport, men TV-junglen kan godt være en jungle i bogstaveligste forstand - og så dog alligevel ikke (man kan ikke se skoven for bare træer!).

Personligt ville jeg synes, de sidste 4000 kr. var rigtig godt givet ud, men I kender jo bedst selv jeres behov og forhold til penge!

Jeg har det sådan, at jeg har lyst til at købe TVet, da jeg synes, det er sådan et godt køb, jeg ville bare ikke vide, hvor jeg skulle gøre af det! :(

PeterD, nu du har lovet at forsøge at oppe dig, så går min OCD på overrun, hver gang du sætter et mellemrum før dine spørgsmålstegn eller andre lignende symboler.

Betragt det som et punktum, så kommer det helt naturligt.

NU ved du, hvordan du kan få mig ud af fatningen! :)

PeterD citat:
"Hvem er overhovedet "sande eksperter" her ?"

Dette er knap så vigtigt, blot man forsøger at ramme fakta så nøjagtig som muligt, gerne krydret med egne erfaringer...
MetteMat skrev: 29 jul 2024, 21:13 ::l
Nej det er meget mærkeligt. For der må jo være en forskel. De har 2 “ens” 65” til salg så nu venter jeg computersalgs kommentar på hvad forskel der er der.
Er temmelig sikker på der ingen forskel er på de modeller du har kigget på og roligt kan tage det billigste. Skriv endelig når du har fået et svar fra Computersalg.

Og super godt I holder fast i de 14K som max pris. Selvom I køber et dyrere TV til 18K vil der lynhurtigt komme et bedre og nyere tv. Der skal ikke være noget "hvis nu jeg købte....".
Til 13.5K, som stadig er mange penge, så får I meget for pengene, selvom jeg personligt ville have valgt det TCL 805 til en ualmindelig lav pris for et godt 75" midend tv. Spørgsmålet er om QN85C som koster 60 % mere også er dét bedre 🤔

Til oplysning så sender shopbetter gratis, som angivet i annoncen. Har tidligere købt adskillige ansigtscremer på mega tilbud hos en lignende netshop med samme koncept og blev guldmedlem for at opnå en bedre pris. Et par dage efter modtagelsen opsagde jeg medlemskabet og der var derefter ingen yderligere problemer.
Fik desværre ikke et svar jeg kan bruge så ved ikke om jeg tør springe ud i det. Må lige overvejes

Tak for din mail

Det er desværre ikke et produkt, som vi har mulighed for at vejlede i, eller har konkret information omkring, ud over de informationer som allerede fremgår på produktsiden.

På dette produkt, kræver det som udgangspunkt et ret specifikt produktkendskab at kunne besvare din forespørgsel og da vi desværre ikke kan have praktisk erfaring med alle produkterne som vi har i sortiment, plejer vi gerne at anbefale vores kunder ved tvivl, at søge efter flere informationer eller anmeldelser fra andre brugere på nettet.

Dette kan som oftest gøres f.eks. ved brug af en/flere af følgende informationer:

- Produktets navn / SKU nummer
- Modelnummer
- EAN nummer

IT-Bruger skrev: 30 jul 2024, 00:59
MetteMat skrev: 29 jul 2024, 21:13 ::l
Nej det er meget mærkeligt. For der må jo være en forskel. De har 2 “ens” 65” til salg så nu venter jeg computersalgs kommentar på hvad forskel der er der.
Er temmelig sikker på der ingen forskel er på de modeller du har kigget på og roligt kan tage det billigste. Skriv endelig når du har fået et svar fra Computersalg.

Og super godt I holder fast i de 14K som max pris. Selvom I køber et dyrere TV til 18K vil der lynhurtigt komme et bedre og nyere tv. Der skal ikke være noget "hvis nu jeg købte....".
Til 13.5K, som stadig er mange penge, så får I meget for pengene, selvom jeg personligt ville have valgt det TCL 805 til en ualmindelig lav pris for et godt 75" midend tv. Spørgsmålet er om QN85C som koster 60 % mere også er dét bedre 🤔

Til oplysning så sender shopbetter gratis, som angivet i annoncen. Har tidligere købt adskillige ansigtscremer på mega tilbud hos en lignende netshop med samme koncept og blev guldmedlem for at opnå en bedre pris. Et par dage efter modtagelsen opsagde jeg medlemskabet og der var derefter ingen yderligere problemer.
Kundeservice og produkt kendskab er ikke som den var før i tiden, hvor de var mange små/mindre butikker hvor der var uddannet personale som kunne svare på spørgsmål, en sådan var der her i byen, man fik altid god og professionel betjening og svar på alle spørgsmål, og ikke som i dag når man spørger, så bliver det bare, det kan vi ikke, det ved vi ikke, de kan kun længe varer over disken og modtage betaling.
Der er kun ganske få butikker tilbage hvor der er professionelle bag, det var i en sådan jeg købte mit nuværende Panasonic. Det er nogle år siden, butikken er der stadig.
IT-Bruger skrev: 30 jul 2024, 00:59 Til 13.5K, som stadig er mange penge, så får I meget for pengene, selvom jeg personligt ville have valgt det TCL 805 til en ualmindelig lav pris for et godt 75" midend tv. Spørgsmålet er om QN85C som koster 60 % mere også er dét bedre 🤔
Jeg så gerne, hvordan du er kommet frem til det købmandstykke (altså de 60 %)?

Mit valg ville også enten være TCL C805, hvis det skulle være billigt og Samsung S90C hvis det skulle være helt i top til stadig en yderst rimelig pris - endda med to ekstra tommer oven i hatten...
Tænk hvad folk smed for et 32" billedrørs-TV eller 42" fladskærm tilbage i tiden, så er det vildt, hvad man i dag kan få for pengene.

Den med at der alligevel næste år er kommet et endnu bedre TV, kan man jo sige allerede er tilfældet, da der er tale om 2023-modeller, men det ændrer jo ikke på, at der er tale om et mellemklasse-TV vs et topklasse-TV, hvilket især giver sig til udtryk ved afspilning med HDR-materiale f.eks. Netflix eller gaming med en af de nye konsoller, hvor forskellen i billedkvalitet er ret radikal...
Så skriver jeg lige igen vedr. disse QE og TQ samsungmodeller med stor prisdiff.

Jeg kunne ikke sammenligne det 2 på https://www.displayspecifications.com/en
Der stod bare at model QE75QN85C har alias "model alias / other known designations of the model"

MEN jeg fandt dette svar på en svensk side - oversat bliver det til dette:
Så blev vi det klogere.......

Betegnelserne for nordiske Samsung-modeller ser ud til at have det fælles træk, at de for 2023 starter med kombinationen TQ, for eksempel TQ65S94CATXXC hvor den fed tekst er den relevante, altså størrelsen og modellen. Der findes prislistemodeller med samme relevante betegnelse, hvor TQ er erstattet med den QE-betegnelse, der optrådte med tidligere års modeller.

Disse QE-betegnelser på 2023-modeller er kopier, der oprindeligt kommer fra lande uden for Norden og sælges via netbutikker og markedspladser som CDON. Det er altså stort set de samme tv-apparater men med en anden betegnelse og det kan forvirre prissammenligninger. Den længere betegnelse i slutningen, ATXXC i dette tilfælde, varierer mellem salgsområder og indikerer ingen forskelle mellem enhederne.
Supergris skrev: 30 jul 2024, 19:57
Jeg så gerne, hvordan du er kommet frem til det købmandstykke (altså de 60 %)?
Det er udregnet således:
TCL 805 koster fratrukket de yderliger rabat oveni tilbudsprisen: 9.575 --> 8.660 som sendes fragtfrit.

Samsung QN85C koster 13.553 plus kr 199 i fragt --> 13.752

Prisforskel: 5.092. Herved beregnes hvor mange procent dyrere Samsung'en bliver ifht den billigste løsning som er 8.660 (5.092/86,60) = afrundet stiger prisen på TCL's pris mere præcist 58,80 %. Ærligt så var de 60 % baseret på en hurtig udregning i hovedet og derfor afveg den virkelige stigning med 1,2 %. Kunne også have skrevet næsten 60 % :)

Mit valg ville også enten være TCL C805, hvis det skulle være billigt og Samsung S90C hvis det skulle være helt i top til stadig en yderst rimelig pris - endda med to ekstra tommer oven i hatten...
Sammenlignet med den billigste løsning, et fint TCL tv der leverer et hæderligt billede så er den dyreste løsning med S90C 108,45 % dyrere end TCL's pris på 8.660 - altså kontra 18.029 inkl forsendelse.Det kan vel nok diskuteres og debatteres hvor meget "rimelig pris" der er tale om. Det med rimelig er en yderst forskellig størrelse, alt afhængig af hvor god økonomi man har og dernæst om man er så nørdet at man med lethed kan spare på mange andre poster i husstandens budget og med et smil vil smide +30K efter en simpel forbrugsting, som har en relativ begrænset levetid.

Tænk hvad folk smed for et 32" billedrørs-TV eller 42" fladskærm tilbage i tiden, så er det vildt, hvad man i dag kan få for pengene
De bedste 29" 4:3 fra Sony med FD trinitron billedrør kostede sjældent mere end 15K. Da de bredere 32" 16:9 tv vandt frem kostede de bedste slet ikke så meget de som de bedste 65-85" fladskærme gør i dag, for de rammer nemt 40-50K. Brød mig i øvrigt slet ikke om 16:9 formatet, da billedet blev udtrukket horisontalt. Det varede nogle år før man kan vælge mellem forskellige formater så man undgik en usmagelig forvrængning af billedet - men et 4:3 billede var større/højere på et 29" end et 4:3 billede med sorte bjælker i siderne, på en 32". Well lad det ligge....det kan vi tage op i et andet opslag :)

Den med at der alligevel næste år er kommet et endnu bedre TV, kan man jo sige allerede er tilfældet, da der er tale om 2023-modeller, men det ændrer jo ikke på, at der er tale om et mellemklasse-TV vs et topklasse-TV, hvilket især giver sig til udtryk ved afspilning med HDR-materiale f.eks. Netflix eller gaming med en af de nye konsoller, hvor forskellen i billedkvalitet er ret radikal...
Tjaa, det er jo ikke alle der ikke kan klare sig med det allerbedste og allerdyreste men stadig få sig en god filmoplevelse med andre billigere tv. Jeg nyder da stadig 4K film og naturudsendelser gennem Netflix, Disney eller Sky Showtime lige såvel som når de unge gamer playstation-spil på mit 75" Panasonic FX780 fra 2017. De foreslåede/nævnte tv anno 2023 fra Sony, TCL og Samsung leverer sikkert bedre billede end mit tv, så man behøver slet ikke så radikal og så dyr en forskel for at kunne få nogle rigtig gode oplevelser på et tv.
Senest rettet af IT-Bruger 31 jul 2024, 02:40, rettet i alt 1 gang.
MetteMat skrev: 30 jul 2024, 21:33 Så skriver jeg lige igen vedr. disse QE og TQ samsungmodeller med stor prisdiff......
Har undersøgt sagen yderligere og her er hvad jeg er kommet frem til:

På Pricerunner vises dette billede af tv'et Computersalg har til salg:
Billede
Det er et billede af en 2023 model.

Googler man QE75QN85CATXXH så er øverste hit et link til Samsung's ungarnske hjemmeside og der står også "75" Neo QLED 4K QN85C Smart TV (2023)". Her er et direkte link

Læser man manualer og om specs/remote på denne model så passer de også til en 2023 model - altså stadig et QN85C. Herunder også med en Neural Quantum Processor 4K og IKKE en en Neo Quantum Processor 4K som sad i modellerne fra 2021/2022.

Fandt desuden også endnu billigere priser end den Computersalg tilbyder:

PC-Lager tilbyder 75" Samsung QLED QE75QN85CATXXH til kr 12.129. De har varen på fjernlager og kan leveres 12/8. Her et direkte link til PC-Lager

Hvad angår garanti og reklamation så skal man naturligvis ikke sende tv'et til butikken hvis noget skulle gå galt. Man kan kontakte Samsung direkte eller også vil butikken sende dig videre til et autoriseret værksted som håndterer RMA på vegne af Samsung.

Nu er vi også ved at være ved vejs ende i denne tråd. Jeg har en formodning om, at disse tv hos Computersalg og PC-Lager er de sidste få eksemplarer fra Samsungs lager i Danmark. Når de er væk så er der ikke flere 65" og 75" fra 2023 QN85-serien tilbage.

Skulle det, stik imod al forventning, vise sig at de sælger ældre modeller, så har man jo altid returret som kan udnyttes ved nethandel. Det første man kan kigge på er fod/sokkel og manualer, som endeligt vil fortælle om man har fået det rigtige tv.