Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa,

Jeg har købt et Panasonic PZ85E og har som noget af det første målt hvor meget effekt den afsætter i stand-by mode og de målte 25 watt er meget voldsomt - jeg har målt 25 watt med to forskellige "watt-metre". Pudsigt nok så æder TV'et stadigvæk 25 watt når jeg slukker for det. Jeg har læst i manualen omkring at stand-by effektforbruget er 0.4 watt hvis man sørger for at TV'et ikke står til monitor out; det har jeg også forsøgt men ser stadigvæk at den bruger 25 watt.

Er her nogen som kender til en indstilling som kan reducere stand-by strømmen?

Er ellers glad for denne skærm men synes det er ærgerligt hvis jeg skal trække strømstikket ud hver gang jeg ikke ser TV!
Af bla blasen
Det lyder godt nok som et voldsomt forbrug bliver alligevel til 219kWh i standby forbrug på et år 24/7/365 :((

Over ellers at købe sådan et i 46" ?

Der hvor vi bor har vi en digital kanal som er på kanal S32 / frekvens 391.

Ingen af de DVB-T tunere jeg har kan modtage denne frekvens.
Er der nogen ejere af en Panasonic med DVB-T som om de kan modtage denne frekvens ?
Af tjalfe
bla blasen skrev:Det lyder godt nok som et voldsomt forbrug bliver alligevel til 219kWh i standby forbrug på et år 24/7/365 :((

Over ellers at købe sådan et i 46" ?

Der hvor vi bor har vi en digital kanal som er på kanal S32 / frekvens 391.

Ingen af de DVB-T tunere jeg har kan modtage denne frekvens.
Er der nogen ejere af en Panasonic med DVB-T som om de kan modtage denne frekvens ?
En kollega har netop gjort mig opmærksom på at tuneren i TV'et æder 20watt jvf.

http://www.recordere.dk/forum/forum_pos ... 2&get=last

Jeg må hjem og finde ud af hvordan jeg sørger for at tuneren slukkes ved stand-by. Der er håb forude!

Tak for dit svar!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis DVB-T tuneren ikke slukkes, så bruger den stadig strøm. Den benyttes til at sikre at eventuelle optagelser via en recorder ikke går tabt fordi tuneren er slukket. Et digitalt signal vil ikke kunne optages hvis ikke tuneren er tændt til at dekode det.

Jeg mener at visse modeller har en option der kan slukke for DVB-T tuneren ved standby. Hvad denne option hedder er jeg dog ikke helt sikker på. Det hvar været omtalt flere gange på recordere.dk
Af bla blasen
yakken skrev:Hvis DVB-T tuneren ikke slukkes, så bruger den stadig strøm. Den benyttes til at sikre at eventuelle optagelser via en recorder ikke går tabt fordi tuneren er slukket. Et digitalt signal vil ikke kunne optages hvis ikke tuneren er tændt til at dekode det.

Jeg mener at visse modeller har en option der kan slukke for DVB-T tuneren ved standby. Hvad denne option hedder er jeg dog ikke helt sikker på. Det hvar været omtalt flere gange på recordere.dk
Vil der så være mulighed for at bruge en "timer" i tv'et til at tænde/slukke for den hvis man vil optage noget ?
Eller man så nødt til at lade DVB-T tuneren stå tændt ?

Kan forstå er der er fælles antenne stik på den analog/DVB-T tuneren.

Kan man montere et delefilter, som spærre for digital frekvens fra fælles antennen, og erstatte denne frekvens med indgangen fra en digital antenne ?

Ser ud til at den frekvens digi-tv bruger i vores område ikke benyttes i fælles antennen - kan jeg så bare "koble" ledningerne sammen? eller skal der stadigvæk bruges en spærre/filter ?

:) PS: skal se på en TH 46PZ85 i eftermiddag (Lokale Panasonic Center) - og måske have den med hjem :p
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så vidt jeg er orienteret så er problemet ikke at der kommer et signal ind der er digitalt, men blot at tuneren er indstillet til at være tændt - også i standby. For at slå den fra, så skal man vist ind i servicemenuen, hvilket er en lidt mere risky procedure, for roder du med noget derinde, så kan TV'et gå i stykker.

Jeg tror ikke du har brug for noget delefilter for at slå tuneren fra. Jeg tror i det hele taget ikke at TV'et baserer sit strømforbrug på hvad der kommer ind, men det er jo uhyggelig nemt at teste: Hiv dit antennestik ud og mål forbruget.

Jeg er ret sikker på at du ikke kan sætte en timer på DVB-T tuneren. Husk dog på at du stadig kan optage ting der sendes over det analoge net.
Af bla blasen
Timer
Med en timer, mente jeg en timer funktion indbygget i tv'et.

I den SAT receiver jeg har (std. fra CanalDigital) er der en timer funktion, således at jeg kan sætte den til at tænde på et bestemt program. Samtidigt har jeg sat timeren i min HDD optager til at starte med at optage med input fra scart-stik.

Faktisk kunne HDD optageren gøre dette aut. hvis SAT receiveren understøtter dette (giver signal).

Den skulle faktisk lige være startet, for at optage "Into The Blue" ;)

Antenne signal
Problemet er at der vist kun er 1 stik på tv'et. (Analog/DVB-T)
Hvis jeg så ønsker at kombinere antenensignalet fra antenneforeningen med min egen DVB-T antenne - hvordan gøres dette mest korrekt.

Jeg kan se på digi-tv.dk at DVB-T bruger kanal 25 /frekvens 506 i mit område.
Antenne foreningen bruger ikke denne kanal/frekvens

Spørgsmålet er så om jeg "bare" kan sætte 2 ledninger sammen i 1 stik og forbinde til tv'et.

Eller om jeg skal bruge et spærre/dele filter, således at den ene indgang kun tilladder kanal 25 /frekvens 506, og samtidigt blokere denne kanal/frekvens fra den anden indgang ?

Strømforbrug
Det lyder da lidt underligt at Panasonic reklamere med 0,4 standby forbrug - og at der så er en DVB-T som man som alm. bruger ikke kan slukke for.
Det lave standby forbrug vil jo så i praktisk ikke kunne åbnes - medmindre man fra starten af beder forhandleren om at slukke for DVB-T turen - og så kan man jo ikke bruge den ?

Tror det er en ting jeg skal skrive på spørgelisten til i eftermiddag O-O
Af tjalfe
bla blasen skrev:Timer
Med en timer, mente jeg en timer funktion indbygget i tv'et.

I den SAT receiver jeg har (std. fra CanalDigital) er der en timer funktion, således at jeg kan sætte den til at tænde på et bestemt program. Samtidigt har jeg sat timeren i min HDD optager til at starte med at optage med input fra scart-stik.

Faktisk kunne HDD optageren gøre dette aut. hvis SAT receiveren understøtter dette (giver signal).

Den skulle faktisk lige være startet, for at optage "Into The Blue" ;)

Antenne signal
Problemet er at der vist kun er 1 stik på tv'et. (Analog/DVB-T)
Hvis jeg så ønsker at kombinere antenensignalet fra antenneforeningen med min egen DVB-T antenne - hvordan gøres dette mest korrekt.

Jeg kan se på digi-tv.dk at DVB-T bruger kanal 25 /frekvens 506 i mit område.
Antenne foreningen bruger ikke denne kanal/frekvens

Spørgsmålet er så om jeg "bare" kan sætte 2 ledninger sammen i 1 stik og forbinde til tv'et.

Eller om jeg skal bruge et spærre/dele filter, således at den ene indgang kun tilladder kanal 25 /frekvens 506, og samtidigt blokere denne kanal/frekvens fra den anden indgang ?

Strømforbrug
Det lyder da lidt underligt at Panasonic reklamere med 0,4 standby forbrug - og at der så er en DVB-T som man som alm. bruger ikke kan slukke for.
Det lave standby forbrug vil jo så i praktisk ikke kunne åbnes - medmindre man fra starten af beder forhandleren om at slukke for DVB-T turen - og så kan man jo ikke bruge den ?

Tror det er en ting jeg skal skrive på spørgelisten til i eftermiddag O-O
Inden der spreder sig for stor skepsis omkring stand-by strømforbruget på PZ85E så vil jeg kort nævne at jeg ikke ventede mere end 2 min på at se effektforbruget falde da jeg målte med "effektmetret". Der går vist nok længere tid før tuneren bliver slukket - forudsat indstillingerne står korrekt!

Jeg er på vej hjem fra arbejde nu og jeg vender tilbage når jeg finder ud af om stand-by forbruget vitterlig kan nedsættes til de 0.4 Watt!
Af bla blasen
På bagsiden af manualen står der: (Har købt en TH 46PZ85E :) )

Strømforbrug:

Normal anvendelse 470w (46) / 385w (42)

I standby:

0,4w (Uden monitor out-optagelse)
20w (Med monitor out-optagelse)

Så der går måske lidt tid, inden den kobler fra ???
Eller skal det måske kobles fra i menuen et eller andet sted?
Af Peter VTEC
Dette her har været diskutteret før med det store strømfobrug på Panasonic Plasma i standby. Jeg kan huske at have læst at der lige går ca 3-5 min fra efter man har slukket tvet før "resten" af elektronikken slukker.

Dette gælder også mit eget Panasonic Plasma, efter jeg har slukket det på fjernbetjeningen går der nogen minutter så klikker det fra Tvet, prøv at måle igen efter disse klik. Strømforbruget skulle så gerne være som opgivet.
Af tjalfe
Peter VTEC skrev:Dette her har været diskutteret før med det store strømfobrug på Panasonic Plasma i standby. Jeg kan huske at have læst at der lige går ca 3-5 min fra efter man har slukket tvet før "resten" af elektronikken slukker.

Dette gælder også mit eget Panasonic Plasma, efter jeg har slukket det på fjernbetjeningen går der nogen minutter så klikker det fra Tvet, prøv at måle igen efter disse klik. Strømforbruget skulle så gerne være som opgivet.
Efter flere dages forsøg er det stadigvæk ikke lykkedes mig at sænke standby forbruget til de 0.4 Watt - jeg måler 26-27 watt :(

Jeg overvejer at returnere apparatet!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Benytter du en autoriseret måler? Hvis du ikke har målt det med elsparefondens autoriserede Spar-o-meter, så kan du riskere at det er måleapparatet den er gal med.

En switch-mode strømforsyning udgør en induktiv belastning, og det kan de billige målere, som du f.eks køber i Harald Nyborg ikke måle korrekt. Sæt et oscilloscop på hvis du vil være helt sikker.

Du kan læse om andre der har oplevet noget lignende her:
http://www.brugermanualer.dk/forum/foru ... PN=0&TPN=1

På side 2 er der lavet en systematisk test af strømforbruget med andre enheder tilsluttet og her viste det sig at måleren ikke kunne måle TV'ets strømforbrug korrekt.
Af TYBO
Det er jo ikke noget nyt.
Det var også galt i PX70 modellerne...og sikkert også alle de andre.
Har været oppe før i forumet.
Nogen med en PX80 som kan lave en tilsvarende måling ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der var jo netop IKKE noget galt med PX70, men bare med de folk og de måleapparater der målte strømforbruget.

Hvis måleren ikke kan tage højdre for fasen bliver en ohms måling forkert. Dette gør også at visse strømspareskinner ikke vil fungere hvis TVet sidder som master, idet disse heller ikke kan tage højde for fasen og derfor måler en forkert værdi.

Du kan låne et spar-o-meter på biblioteket ganske gratis og det måler korrekt.