Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af JensMunck
Hej alle.

Vil gerne søge et råd omkring væghængt tv. Har kørt med et LG 65 GX som jeg har været rigtig glad for, men vil gerne opgradere, så bestilte en 77 G3 ved BF, men efter 3 mdrs ventetid droppede jeg købet.
Har nu bestilt en G4, men bliver igen mopset over udskudt levering, overvejer derfor at købe Samsung S95C i stedet, der er på lager til en god pris lige nu.
Kan dog godt lide at det hænger på væg uden tv-møbel, og har svært ved at se hvor jeg skal gøre af Oneconnect boksen.
Så spørgsmålet er om der er gode råd til om jeg kan gøre noget smart med boksen, eller om jeg skal vente på G4?
Af Supergris
Du kunne jo i stedet gå efter et S90(92, 93, 94)C, men lige hold øje med priserne, da de sikkert falder igen, inden de sidste eksemplarer er solgt...
Af Nagash
Jeg vil fraråde dig at købe Samsung. Ikke fordi det er ringe TV. Deres OLED er skide gode. Men uden Dolby Vision er det helt udelukket for mig. Kig evt. på Sony med QD-OLED i stedet, hvis det er det du ønsker.
Aller helst ville jeg nu gerne have et TV, der både klarer Dolby Vision og HDR10+, men det er vist kun Philips og Panasonic. Og Panasonic går vist kun op til 65'
Af Supergris
Nagash skrev: 08 jul 2024, 18:09 Jeg vil fraråde dig at købe Samsung. Ikke fordi det er ringe TV. Deres OLED er skide gode. Men uden Dolby Vision er det helt udelukket for mig.
Det må vist siges at være et meget farvet indlæg, hvilket du dog også gør opmærksom på.

Jeg er enig i, at det måske ikke er det smarteste valg fra Samsungs side - hænger sikkert sammen med at det er en konkurrent til deres eget HDR10+ - , men specs. alene er ikke lig god billedkvalitet.
Manglen på Dolby Vision er nok mere vigtigt for hjernen end den er for den egentlige billedkvalitet, men selvfølgelig vil der være nogle scener, der potentielt kunne være gengivet endnu bedre, hvis det var understøttet, det ændrer dog ikke på, at billedkvaliteten er tæt på toppen, også i forhold til TV, der understøtter formatet...
Brugeravatar
Af Morten1
Nagash skrev: 08 jul 2024, 18:09 Aller helst ville jeg nu gerne have et TV, der både klarer Dolby Vision og HDR10+, men det er vist kun Philips og Panasonic. Og Panasonic går vist kun op til 65'
Husker jeg rigtigt, så har nogle af TCLs modeller begge dele.
Af Nagash
Supergris skrev: 08 jul 2024, 20:22
Nagash skrev: 08 jul 2024, 18:09 Jeg vil fraråde dig at købe Samsung. Ikke fordi det er ringe TV. Deres OLED er skide gode. Men uden Dolby Vision er det helt udelukket for mig.
Det må vist siges at være et meget farvet indlæg, hvilket du dog også gør opmærksom på.

Jeg er enig i, at det måske ikke er det smarteste valg fra Samsungs side - hænger sikkert sammen med at det er en konkurrent til deres eget HDR10+ - , men specs. alene er ikke lig god billedkvalitet.
Manglen på Dolby Vision er nok mere vigtigt for hjernen end den er for den egentlige billedkvalitet, men selvfølgelig vil der være nogle scener, der potentielt kunne være gengivet endnu bedre, hvis det var understøttet, det ændrer dog ikke på, at billedkvaliteten er tæt på toppen, også i forhold til TV, der understøtter formatet...
Hvordan farvet?
Jeg har intet problem med Samsung og siger tilmed de laver lækre OLED TV.

Og ja, billedkvalitet er klart vigtigst. Og her leverer alle producenterne egentlig.
Problemet er blot at HDR10 ikke er nær så godt som DV og HDR10+. Og HDR10+ er bare ikke nær så udbredt som DV. Så DERFOR, og kun derfor. Havde alle streamingtjenester gjort det valgfrit mellem DV og HDR10+, så ingen problemer. DV og HDR10+ ser lige godt ud.
Af Nagash
Morten1 skrev: 08 jul 2024, 21:04
Nagash skrev: 08 jul 2024, 18:09 Aller helst ville jeg nu gerne have et TV, der både klarer Dolby Vision og HDR10+, men det er vist kun Philips og Panasonic. Og Panasonic går vist kun op til 65'
Husker jeg rigtigt, så har nogle af TCLs modeller begge dele.
Men laver de OLED TV?
Brugeravatar
Af Radiomanden
Deres er QLED.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Der er dog forskel.
Limited by the LED backlight, QLED TVs can suffer from black uniformity issues (the ability to spread black tones evenly across the screen) and backlight blooming (a halo effect around objects). QLED's contrast levels, while still very good, also can't beat those of OLED TVs.
21. feb. 2024
Af Supergris
Nagash skrev: 08 jul 2024, 21:53 Hvordan farvet?
Farvet, på den måde at du lader dine egne forbehold afholde dig fra at give et objektivt svar!

Et TV uden Dolby Vision kan sagtens have en bedre billedkvalitet end et TV med Dolby Vision, alligevel ville det selvfølgelig være optimalt, men ikke nødvendigt (for de fleste), hvis alle formater ville være understøttet, men sjældent er det en dealbreaker.

At afholde sig fra et produkt udelukkende på grund af et forbehold vedr. specs. og potentielle fordele, i stedet for at lade øjnene afgøre valget, synes jeg er ærgerligt.
For de fleste er det billedkvaliteten, der er afgørende...
Senest rettet af Supergris 08 jul 2024, 22:42, rettet i alt 1 gang.
Af Supergris
Radiomanden skrev: 08 jul 2024, 22:26 Der er dog forskel.
Limited by the LED backlight, QLED TVs can suffer from black uniformity issues (the ability to spread black tones evenly across the screen) and backlight blooming (a halo effect around objects). QLED's contrast levels, while still very good, also can't beat those of OLED TVs.
21. feb. 2024
Ikke forstået?
Af Nagash
Supergris skrev: 08 jul 2024, 22:26
Nagash skrev: 08 jul 2024, 21:53 Hvordan farvet?
Farvet, på den måde at du lader dine egne forbehold afholde dig fra at give et objektivt svar!

Et TV uden Dolby Vision kan sagtens have en bedre billedkvalitet end et TV med Dolby Vision, alligevel ville det selvfølgelig være optimalt, men ikke nødvendigt (for de fleste), hvis alle formater ville være understøttet, men sjældent er det en dealbreaker.

At afholde sig fra et produkt udelukkende på grund af et forbehold vedr. specs. og potentielle fordele, i stedet for at lade øjnene afgøre valget, synes jeg er ærgerligt.
For de fleste er det billedkvaliteten, der er afgørende...
Det er jo ikke subjektivt når du får mine grunde tild et fravalg. Det har intet med billedkvalitet at gøre.
Jeg anbefaler netop Sony, fordi fordi de kører med Samsungs QD-OLED paneler (på nogle modeller). Men de understøtter netop DV. Og jeg skriver også hvorfor jeg hellere vil undvære HDR10+ end DV, netop fordi det bare er mere udbredt. For som sagt, så er DV og HDR10+ lige gode og bedre end HDR10. Men når der er mest materiale i DV, så ville jeg til enhver tid vælge en skærm der understøtter det.
Hvis nu alle streamingtjenester gjorde det muligt at vælge mellem de forskellige HDR formater, så var det noget andet. Men som det er lige nu, er det vist kun Prime Video, der understøtter HDR10+ herhjemme (men faktisk har lidt i DV). Men både Max, NF, D+, ATV+ og måske andre kun understøtter alm HDR10 og så DV.