Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MetteMat
Hej
Vi har lige haft et 65" Samsung 8K som desværre stod af. Vi leder nu efter et 75" og vil gerne finde et tv som IKKE er Samsung og som "bare" er 4K ( har haft for mange problemer med Samsung ). Har ledt diverse steder men bliver bare mere forvirret, og har nu brug for følgende input:

* Er TCL et mærke kan gå med. Har ikke hørt så meget om det
* Er der stor forskel mellem et 120 og et 144 hz. tv ?
* Har I et bestemt tv I kan anbefale ?
* Er der noget bestemt man skal kigge efter, når man ser på de mange modeller der findes ?

Tusinde tak for I giver Jer tid med at give lidt gode ideer.
LG B3 til 16.999.- Så er du i den gode ende.

Se tilbuds jagten hvor det kan købes.

Men forvent lidt blandede svar. Jeg anbefaler kun OLED da det har bedste billede efter min mening
Af PeterD
Fornuftigt at prøve noget andet.

Ja, OLED fra LG går du ikke/sjældent galt i byen med. Deres paneler ligger i mange OLED tv.

TCL er kinesisk og får ok anmeldelser for deres LCD/QLED skærme.

Deres skærm afdeling leverer de samme paneler som Samsung har i deres LCD/QLED skærme.

Over 60% af Samsungs tv har paneler fra TCL.

"26% af de Samsung TV, der produceres i 2023, har et et VA LCD-panel fra kinesiske TCL CSoT, ifølge den koreanske avis The Elec. TCL CSoT's paneler bruges også i TV fra TCL, Sony og andre."

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1688554249

https://www.tcl.com/sg/en/news/tcls-cso ... el-patents
Ja, LG B3 er absolut værd at gå efter.
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... 023/602668
Iøvrigt så har Samsungs 8K TV vist sig at være et flop, især strømforbruget har været kritisabelt. Ang. 120HZ vs 144HZ, så er det scanningsfrekvensen der henvises til, og ikke noget trådstarter behøver at være bekymret for, medmindre vi snakker 50/60 HZ. Og det er jo ikke tilfældet her.
PeterD skrev: 03 jul 2024, 08:34 Fornuftigt at prøve noget andet.

"26% af de Samsung TV, der produceres i 2023, har et et VA LCD-panel fra kinesiske TCL CSoT, ifølge den koreanske avis The Elec. TCL CSoT's paneler bruges også i TV fra TCL, Sony og andre."
Hvorfor er det fornuftigt?
Som regel er problemer med en skærm mere rettet mod den enkelte model end selve mærket.

Det ene sted skriver du 26 %, det andet sted 60 %. Hvilket tal er det korrekte?

Hvorfor blander du LG G3 ind i tråden?
Det ligger langt over budgettet!
Edit: Kan se dine links er til B3, så mon ikke bare det er en skrivefejl?

Desværre er Samsung S90C (et Samsung, men et væsentligt bedre TV til samme pris som B3) lige steget omkring 10000 kr., men mon ikke det falder igen om en måneds tid, så længe der er flere tilbage?

C3 har også lige været indenfor budgettet, men priserne varierer kraftigt på nogle modeller, så det er om at holde øje...

120 Hz vs 144 Hz er tal for opdateringsfrekvensen og har egentlig kun betydning, hvis du gamer professionelt eller semi-professionelt med din PC, hvor du sikkert kan opnå en lille fordel.
Folk der køber nyt TV går ofte efter de høje specs., som jeg kan høre når jeg lytter med, når jeg er en tur i et af de store elektronikhuse, men for den almindelige bruger betyder det absolut intet!
Af PeterD
Supergris skrev: 03 jul 2024, 19:58
PeterD skrev: 03 jul 2024, 08:34 Fornuftigt at prøve noget andet.

Hvorfor er det fornuftigt?
Som regel er problemer med en skærm mere rettet mod den enkelte model end selve mærket.

Det ene sted skriver du 26 %, det andet sted 60 %. Hvilket tal er det korrekte?

Hvorfor blander du LG G3 ind i tråden?
Det ligger langt over budgettet!
Edit: Kan se dine links er til B3, så mon ikke bare det er en skrivefejl?

Desværre er Samsung S90C (et Samsung, men et væsentligt bedre TV til samme pris som B3) lige steget omkring 10000 kr., men mon ikke det falder igen om en måneds tid, så længe der er flere tilbage?

C3 har også lige været indenfor budgettet, men priserne varierer kraftigt på nogle modeller, så det er om at holde øje...

120 Hz vs 144 Hz er tal for opdateringsfrekvensen og har egentlig kun betydning, hvis du gamer professionelt eller semi-professionelt med din PC, hvor du sikkert kan opnå en lille fordel.
Folk der køber nyt TV går ofte efter de høje specs., som jeg kan høre når jeg lytter med, når jeg er en tur i et af de store elektronikhuse, men for den almindelige bruger betyder det absolut intet!
Trådstarter ønsker IKKE mærket Samsung da hun ikke ønsker at samme fejl skal gentage sig, hvilket må siges at være en fornuftig tankegang da deres elektronik åbenbart fejler mere end gennemsnittet, eller ?

Blot se diverse fora på reddit.

Der står direkte: "har haft for mange problemer med Samsung så kan man kun være nysgerrig og dissekere hvad disse problemer var, men det orker vi ikke..

https://forums.digitalspy.com/discussio ... re-rate/p3

Det må vi bare erkende og acceptere beslutningen.
Jeg kan jo egentlig være ligeglad hvad der vælges . Det er ikke mig der får de mulige problemer.

Ja, egentlig utrolig så meget tal og numre folk hænger sig i når de kigger på tv. De kan jo starte med at læse på flatpanels.dk da sælgere jo kan anbefale det de tjener mest på.

Jo, mine tykke fedtede fingre kan ikke ramme de rigtige taster.