Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
kimklarup skrev: 24 maj 2024, 00:25 lige et spørgsmål til de tal i nits som måles i test. Mange ved at +-3db betyder er fordobling/halvering af lydtrykket. Hvordan er det med nits, der kastes mange tal rundt. Er der en rettesnor for hvad en forøgelse på feks. 250, 500, 1000 betyder for lysstyrken/oplevelsen, Er en forøgelse fra 1500 til 2000(30% mere) det samme som at man også oplever det som 30% stærkere.
Der er flere aspekter i det. Helt overordnet kan man sige, at lysstyrken skal fordobles for at svare til det, der kaldes et dynamisk stop. Så i højere lysstyrker, vil det kræve større stigninger, før det kan ses.

Det kommer dog også an på, hvor stor en del af billedet, der er oplyst. 1000 nits i en lille lampe opfattes ikke lige så lyst som 1000 nits i halvdelen af billedet. Derfor frarådes filmfolk generelt at bruge de høje lysstyrke til andet en små elementer i billedet. Oveni kommer de aspekt, at vores øjenpupil jo tilpasser omgivelserne. Så 1000 nits vil opleves meget kraftigere i en hjemmebiograf end i en oplyst stue. Af samme grund er HDR-løsningerne (LED-skærme) til biografer ikke oppe i samme lysstyrkeniveauer som TV-skærme.

Den vigtigste ting ift. lysstyrke er dog styringen af lyset – ikke den absolutte talværdi. Derfor er f.eks. et OLED TV med 800 nits bedre end et LCD TV med 2000 nits, efter min mening. Den kan vise de 800 nits, hvor LCD TV'et sjælendt kan vise de 2000 nits, og hvis det kan, så degraderer det billedet på andre måde.

I vores test måler vi lysstyrken fra fuld skærm (100%) ned til 1% (en semi-lille del af billedet) for at få flere aspekter med. Det er ikke kun 1% lysstyrken, der er relevant.

Håber det giver mening her i lidt komprimeret tekstform :)
Af henrik.yde
Jeg mener stadigvæk at det giver god mening at en (mindre/lille) del af testen omhandler opdateringer, så TV producenterne bliver holdt op på det også. Hvis ikke der bliver stillet krav, så springer de over hvor gærdet er lavest, det har vi jo set eksempler på med mobiltelefonerne. Og nej, det er bestemt ikke alle der har en ekstern boks. Personligt kommer jeg aldrig til at købe et TV, som ikke bliver opdateret/vedligeholdt.
Senest rettet af henrik.yde 29 maj 2024, 16:54, rettet i alt 2 gange.
Af kimklarup
hej Rasmus
jeg havde et spørgsmål omkring nits tidligere i denne tråd er det noget du kan hjælpe med eller er der en artikel et sted på hjemmesiden som omhandler dette
mvh
kim nielsen
Af KBW
Rasmus Larsen skrev: 29 maj 2024, 09:13 Vi kan nu også bekræfte, at vi foruden LG C4, også tester LG G4, TCL C855 og 115" X955 Max. Vi arbejder på Samsung S95D, men har ikke tidsestimat.

Der kommer flere modeller end dem, men vi venter lige med at bekræfte.

Det kunne være fedt såfremt I har mulighed for at teste LG C4 direkte op mod G4!!!!

Sidstnævnte har jo fået kæmpe lovprisninger i et par udenlandske tests, vel mest pga af lyksalighederne fra den nye chip a11. Om den gør noget særligt for skarphed, lys- skyggedetaljer sov kunne måske afgøres hvis man har skærmene side om side?

Be-be
Af Mfede
Jeg ved godt at tråden handler om tv, men jeg kan se at Canvas HIFI også lader til at blive testet for tiden. Ved I noget om hvornår den anmeldelse er klar?
Af George1
henrik.yde skrev: 29 maj 2024, 12:17 Jeg mener stadigvæk at det giver god mening at en (mindre/lille) del af testen omhandler opdateringer, så TV producenterne bliver holdt op på det også. Hvis ikke der bliver stillet krav, så springer de over hvor gærdet er lavest, det har vi jo set eksempler på med mobiltelefonerne. Og nej, det er bestemt ikke alle der har en ekstern boks. Personligt kommer jeg aldrig til at købe et TV, som ikke bliver opdateret/vedligeholdt.
No vi er ikke enige, personeligt er jeg ligeglad og der må være andre måder , det giver et misvisende test billede , da et tv der er dårligere vs et bedre tv kan ende med en samlet højere test score, er ikke fan sorry, mener ikke det høre tiden til, og håber det bliver lavet om.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mfede skrev: 30 maj 2024, 16:43 Jeg ved godt at tråden handler om tv, men jeg kan se at Canvas HIFI også lader til at blive testet for tiden. Ved I noget om hvornår den anmeldelse er klar?
Senere i dag, hvis alt går vel. Ellers i starten af næste uge :)

PS: Vi har også modtaget Sonos Ace hovedtelefonerne til test ift. Dolby Atmos-filmlyd sammen med Sonos Arc soundbaren (der kræves som mellemstation ift. Atmos).