Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

I går var jeg nede i vores lokale Fona butik og få en snak om fladskærmstv, og som man nok kan regne ud fortalte han mig, at man ikke skulle købe på nettet, da det højst sandsynligt var parallelimporteret.. surprise.. ;) Det der så "skræmte" mig lidt var, at han fortalte at tv tunerne var forskellige næsten fra land til land, så man kunne risikere at den ikke virkede i DK.

Dem jeg regner med at handle ved, hvis det bliver på nettet, påstår dog at de ingen problemer har haft med nogle af deres tv som de importerer. Men måske har de ikke tjekket tunerne ordentligt .. ?

Da jeg så lige var forbi dernede igen i dag snakkede jeg med en anden sælger, (en ret ung en) som fortalte mig, at det der kunne "mangle" i forhold til DK tunere var Æ, Ø og Å i underteksterne bl.a.

Det jeg så godt kunne tænke mig at vide var, er det rigtigt at jeg kan risikere at mit sony fjernsyns, der skal købes på nettet, tuner ikke virker ordentligt eller slet ikke virker i DK ? (Satser på at købe en Sony KDL-40W3000 eller KDL-40W4000)

Og derudover har jeg et andet spørgsmål:
Hvordan ser det ud med Sonys, Samsungs og Panasonics ekstra garantier, hvis tv'et er importeret fra et andet EU land ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Langt de fleste TV har nu ikke problemer med hverken tuner eller undertekster når de importeres udefra.

Du har ikke nogen dansk garanti fra leverandøren ved køb af parallelimporterede TV. TVet skal tilbage til forhandleren der så sender den videre til det servicecenter der står for reparationen.
Af NoNameDesigndk
yakken skrev:Langt de fleste TV har nu ikke problemer med hverken tuner eller undertekster når de importeres udefra.

Du har ikke nogen dansk garanti fra leverandøren ved køb af parallelimporterede TV. TVet skal tilbage til forhandleren der så sender den videre til det servicecenter der står for reparationen.
Okay det lyder da fint nok med hensyn til tunerne.. men nogle der ved om det heller ikke er noget problem med Sonys MPEG-4 dvb-c tunere ? eller det kan man vel ikke tjekke endnu ?

okay, det burde jo så heller ikke være noget problem, da netbutikken har adresse 10 km fra hvor jeg bor ;) primært derfor jeg vil købe ved dem.

Derudover nævnte ham fra Cinemagic.dk (der jeg vil købe) at EU har sat nogle regler for pixelfejl ? Citat af mailen:
"Vi følger de regler indenfor pixel fejl, som er lavet af EU. Desuden følger vi også de regler som Samsung beskriver."
Hvilke regler har EU sat, og hvad er det for nogle regler som Samsung beskriver ? nogen der kan hjælpe med det?
Af Aske
Jeg læste en artikel om den grå handel.
Det skønnes at der globalt handles for næsten 600 milliarder $ om året.
Hver 10. varer der handles på nettet er en kopivarer. Dette omhandler tv, kameraer computer, højtalere og ligende produkter
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Læg venligst mærke til at kopivarer og parallelimport på ingen måde er det samme. Et parallelimporteret produkt er et originalprodukt der blot ikke stammer fra det danske marked.
Af Theisw
Jeg læste en artikel om den grå handel.
Det skønnes at der globalt handles for næsten 600 milliarder $ om året.
Hver 10. varer der handles på nettet er en kopivarer. Dette omhandler tv, kameraer computer, højtalere og ligende produkter
Ja, der er vist en der har misforstået begreberne.
Derudover nævnte ham fra Cinemagic.dk (der jeg vil købe) at EU har sat nogle regler for pixelfejl ? Citat af mailen:
"Vi følger de regler indenfor pixel fejl, som er lavet af EU. Desuden følger vi også de regler som Samsung beskriver."
Hvilke regler har EU sat, og hvad er det for nogle regler som Samsung beskriver ? nogen der kan hjælpe med det?
Da jeg var nede og lure på tv i Expert fik jeg en god snak med ekspedienten som havde 10 års erfaring med samsung. Ifølge ham bytter Samsung fjernsynet uden brok såfremt der bare én lysende pixel.
Men, det er kun Tv som er købt igennem en autoriseret dansk Samsung forhandler.

Den danske købelov siger intet om pixelfejl,og derfor er det lidt flydende hvornår du kan ophæve købet. Men én lysende pixel er bestemt ikke nok, og jeg tvivler på at EU regler kommer til at ændre på dette..
Hvad med en mail til cinemagic hvor de svarer på hvilke regler de arbejder udfra? Så har du da noget at forholde dig til og samtidig står du en hel del bedre hvis der skulle komme en konflikt mellem dig og forhandler ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis der med "EU regler" blot refereres til den standard man kan følge mht. pixelfejlsgarantier, så skal der temmelig mange pixelfejl til før skærmen kan ombyttes. Du kan læse om pixelfejl her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

vær dog opmærksom på at denne guide reelt set er rettet imod monitors idet en producent normalvist ikke benytter ISO 13406-2 Klasse II garantien på et TV.
Af NoNameDesigndk
Hmm det ser ud som om de følger Samsungs pixel garanti, Zero Bright Pixel Defect warranty. Det er i hvert fald det ham fra Cinemagic har vedhæftet en fil om, hvortil han skrev: "Desuden følger vi også de regler som Samsung beskriver"

Men jeg vil da lige prøve at høre dem hvilke regler de helt præcist følger hvad tv angår.

Jeg har skrevet til Sony DK, og de har svaret følgende ang. garantien: "Hvis produktet er grå importeret kan der blive problemer med reklamations retten, "garantin" år nr 2."
Har allerede spurgt dem efter en lidt mere grundig forklaring ;)

Pixelfejl, er det kun noget der er fra starten hvis der er noget, eller kan det komme løbende? For han tilbød mig at vi kan tjekke den skærm jeg køber for pixelfejl inden jeg betaler og smutter hjem med den.

Derudover, hvad tunere angår, skriver han at de tunere der sidder i Sonys modeller som de sælger, er de samme som dem i DK, så der er ingen problemer med dem.
Sony selv har dog svaret mig som følger: "Der kan også være problemer med at få tunern at virke som det skal, det er lidt afhængigt hvor fjernsynet kommer fra."

Han skriver også, at Æ, Ø og Å er med i underteksterne.. kan dette være et problem med importerede fjernsyn?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pixelfejl er hyppigst forekomne ved levering, men de kan også opstå hen af vejen. Typisk vil det dog være en fejl i produktionen der har gjort at en pixel er død, men ligeledes kan det jo forekomme at en af transistorerne er dårligere og derfor smutter i svinget efter lidt tid hos kunden.

Af de skærme jeg har set med fejl på er det kun én hvor de er opstået hen af vejen, med undtagelse af et par bærbare PC'er. Her er skærmen dog udsat for væsentlig flere tæsk så det kan man ikke helt regne med.
Af Zacho
Okay det lyder da fint nok med hensyn til tunerne.. men nogle der ved om det heller ikke er noget problem med Sonys MPEG-4 dvb-c tunere ? eller det kan man vel ikke tjekke endnu ?
Hey.
Jeg ved ikke om du burde ringe til Sony omkring dette. Den af vores leverandører siger også at på deres W4000 og X3500 så er der en vis sandsynlighed for at tuneren (DVB-T/C) ikke kommer til at fungere i DK modeller. Det kan sikkert løses med en opdatering, men det er nok en god idé at være sikker først.

Kender et parstykker som har haft subpixels på deres DK samsung modeller, og disse var ikke dækket da det ikke var hele pixels, men kun "dots".. Så her minder de om alle andre producenter.
Af NoNameDesigndk
yakken skrev:Pixelfejl er hyppigst forekomne ved levering, men de kan også opstå hen af vejen. Typisk vil det dog være en fejl i produktionen der har gjort at en pixel er død, men ligeledes kan det jo forekomme at en af transistorerne er dårligere og derfor smutter i svinget efter lidt tid hos kunden.

Af de skærme jeg har set med fejl på er det kun én hvor de er opstået hen af vejen, med undtagelse af et par bærbare PC'er. Her er skærmen dog udsat for væsentlig flere tæsk så det kan man ikke helt regne med.
Jeg har vist også læst eller hørt her for nylig, at pixelfejl er ret sjældne, men hvis de sker, at det så for det meste er før jeg får det, er jo godt nok, for så kan jeg da benytte mig af, at ham fra cinemagic tilbød at tjekke tv'et igennem før jeg betalte.. ;)
Zacho skrev:Hey.
Jeg ved ikke om du burde ringe til Sony omkring dette. Den af vores leverandører siger også at på deres W4000 og X3500 så er der en vis sandsynlighed for at tuneren (DVB-T/C) ikke kommer til at fungere i DK modeller. Det kan sikkert løses med en opdatering, men det er nok en god idé at være sikker først.
Hmm er det mig der læser det forkert, eller dig der har skrevet forkert eller skriver du at de danske modeller kan have problemer med tunerne ? Jeg har mailet lidt med Sonys support, og han kunne ikke lige nævne andre lande end Frankrig og England, som værende lande hvor man kunne få problemer med tunerne hvis de kom der fra.
Zacho skrev:Kender et parstykker som har haft subpixels på deres DK samsung modeller, og disse var ikke dækket da det ikke var hele pixels, men kun "dots".. Så her minder de om alle andre producenter.
Okay, men hvis det i forvejen er minimalt hvor tit pixelfejl opstår, så tror jeg godt jeg tør tage chancen og købe på nettet.. Sony har jo heller ikke den garanti eller ? Har Sony overhovedet nogen specielle garantier for danske eller nordiske tv? såsom Samsung har med deres pixel garanti.?
Af NoNameDesigndk
Lige som et ekstra spørgsmål, er der nogle her fra dette forum der har haft problemer med deres tunere i tv købt på nettet? bare det mindste ?
Af TFL
Jeg har vist også læst eller hørt her for nylig, at pixelfejl er ret sjældne, men hvis de sker, at det så for det meste er før jeg får det, er jo godt nok, for så kan jeg da benytte mig af, at ham fra cinemagic tilbød at tjekke tv'et igennem før jeg betalte..
Det er rigtig nok, men husk du altid har 14 dages fuld returret når du køber over nettet, uanset om der er noget i vejen med det eller ej.
Har også snakket med Cinemagic og spørgsmålet er om det kan betale sig at få dem til at tjekke tv'et for 499,-
Af red_martians
Jeg ved at den med andet år!, kan blive et problem. Men nogle butikker der har parallelimporterede vare har 2års "fuld" garanti. De er oftest gode til at reklamere med det, men det gør dem oftest også, at de måske er en tand dyrere end andre.
Tapeconnection er i hvertfald en af dem der har 2års garanti og ser helt bort fra reklamationsretten, selvom fjernsynene oftest er parallelimport.