Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Creep
Jeg har nu invisteret i et Kabel der kører fra DVI porten i pc'en, og om bag i fjernsynet i HDMI porten. problemet er så bare at billedet bliver sløret, eller i hvert fald dårligt, samt det bliver alt for stort til skærmen.

Hvad skyldes det?
Noget jeg kan gøre noget ved?
Af Ferrari
Hvilket grafikkort har du?
Og hvilket TV?

I første omgang kommer det an på hvilke opløsning dit TV fortæller din computer at den kan modtage..

Har selv kun erfaring med nVidia grafikkort, og der kan man med de nyere drivere (jeg bruger 78.30) stille på en masse hdtv-settings, man kan bl.a vælge 720p, og med mit TV også 1360x768, men det er nok individuelt fra TV til TV hvilke signaler den tar via hdmi.
Der er også under/overscan indstillinger der kan bruges til at justere størrelsen på billedet.
Af Creep
Mit grafikkort er en asus 7800 GTX Top (nVidia)
Tv'et er fra samsung, og er en le- 26m51b (kan også køre 1360x768)

men jeg har forsøgt mig lidt frem, og har ikke fundet noget der har villet fungere endnu.

Hvordan har du fået det til at virke?
Synes ikke den viser de rigtige indstillinger når jeg prøver noget at det
skulle gerne bruge 1080i efter min instruksionsbog, i stedet for 720p
Af Ferrari
Mit virkede umiddelbart efter jeg havde puttet kablet i.. (mit gfx er et 7800go og skærmen er en Sharp) Men de avancerede indstillinger finder du inde under nVidia kontrolpanelet. Hvis man så højreklikker på skærmen der hvor man sætter flere skærme op, kommer der en lille menu hvor man bl.a. kan vælge "treat as hdtv" og nogen andre indstillinger.

prøv evt. at kigge her.:
AnandTech - ATI and NVIDIA: Quick Look at HDTV Overscan Compensation

nVidia KB: Setting up a NVIDIA based card to work with HDTV
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Samsungs 51 og 61 serie understøtter kun opløsningen 1360x768 over D-SUB ingangen, hvis du vil tilslutte det til en PC. Derfor bør du også holde dig til dette input, da det i dette specifikke tilfælde vil give bedre billede end DVI tilslutningen.

Der er dog forlydender om, at de nyeste Nvidia drivere giver mulighed for at vælge 1360x768, så prøv eventuelt dem før du skifter tilbage igen.
Af Creep
Okay vil jeg prøve når jeg kommer hjem, men har ikke kunne finde en indstilling der hedder 1360x768. og den der 1080i kører jo 1900 noget gange 1000 og noget.
Af Creep
Jeg har nu igen prøvet frem og tilbage, med alle mulige opløsninger, men stadig synes jeg at billedet er grumset og grimt, og det hopper også. kan virkelig ikke forstå hvad det er jeg gør galt.

Kan prøve at vise det med billeder, hvis det kan hjælpe jer til noget?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Bare lige for en sikkerheds skyld:
Hvilken forbindelse bruger du mellem skærmen og computeren nu?
Hvor langt er kablet?
Hvilken opløsninger kan du køre i fra computeren?
Af Mr_Mo
Du skal vist benytte dig af VGA (D-SUB ) indgangen i opløsningen 1360x768. Det burde give et ret godt billede.
Af Creep
I øjeblikket kører jeg på VGA kabel, hvor billedet er helt fint.
Jeg ville bare hellere have den over på HDMI-DVI, da jeg så får mulighed for at splitte skærmen op halv om halv.
Opløsningen fra computeren er med vga 1360x768.

Det burde vel bare virke når der er HDMI, for gfx skulle virke med det:
http://www.asus.dk/products4.aspx?l1=2& ... odelmenu=1
Af Ferrari
Har du prøvet at vælge "treat as hdtv", og så prøvet med 720p? det er i samme menu, i nVidia indstillingerne..

Hvis du kører 1080i vil billedet "flimre" når den viser tekst der er småt osv. Det svarer lidt til hvordan 1024x768 ser ud på et alm. fjernsyn.

om det "burde" virke ved jeg ikke, det kommer helt an på hvad dit fjernsyn kan acceptere af opløsninger over hdmi indgangen.
Af Creep
Jeg har prøvet de fleste indstillinger jeg har kunne finde, selv dem som ikke virkede, men allligevel bliver teksten grim, eller billedet for stort.
Af karoli
Dette kan heller ikke lade sig gøre over HDMI så skal dit grafikkort også have HDMI udgang ellers bliver det noget rod man kan dog emulere men det er ikke det mest optimale at gøre ! der er jo forskel på de to standarder vga kører jo typisk 1280x768 hvor hdmi kører 1366x768 ...