Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af McBiks
Hej

Hjælp! Jeg skal til at købe min første fladskærm (endelig!). Men efter at have surfet lidt rundt, er jeg kommet frem til at det ikke er ligetil :(

Jeg er blevet rådet til at ta' ud til en butik hvor jeg fysisk kan se nogle fladskærme og få en idé til hvad jeg skal vælge. Det har jeg så gjort, men nu er forvirringen blevet lidt større.

For hvordan er det lige med 20" wide-screen panelerne? Der var nemlig en OK skærm i 20" WS som umidelbart så OK ud (dog typisk forretnings-princip at der afspilles en eller anden dertil udviklet reklame for at få det bedste ud af alle skærme!). Men umidelbart er det noget jeg kan se lidt fornuft i.

For at lægge ud med hvad jeg har brug for, så er mit behov nogenlunde dette:
- Lidt spil (og når det sker, er det grafik-tunge spil)
- Billedbehandling
- Videoredigering
- Alm. kontorarbejde
- Kodning/programmering
- TV optagelser på computeren (roder lidt med at lave en HTPC, så jeg tester p.t. på min stationære PC)

Så det er vel en god all-round gaming skærm jeg skal gå efter!

Jeg har så også kigget lidt på www.edbpriser.dk og fundet frem til følgende tre 20" WS skærme:

ViewSonic X Series: VX2025wm
Belinea 10 20 35W
Acer AL2051Ws

Belinea skærmen er der en test af her på Flatpanels.dk og Acer skærmen er der en test af en 'søster-model' 19" AL1951B (hvilken er den jeg indtil videre er 'lunest' på af 'normale' skærme ;) )
Men ViewSonic og Acer WS skærmene har jeg ikke kunne finde så meget om. Dog når man sammenligner på www.edbpriser.dk så har de tre skærme stort set identiske data (se sammenligningen her).

Men hvad skal man lige ta' højde for når man kigge på skærme i 19"/20" størrelsen, samt hvilke fælder er der ved wide-screen kontra normale paneler?

Jeg tænker specielt på skærmopløsning til spil og normal kontor-brug, samt til brug ved grafisk arbejdet (både foto og video)?

Jeg vil blive utrolig glad hvis jeg kunne få et par tips og lidt info omkring normale kontra wide-screen paneler :)

På forhånd tak!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er kun Berlinea-skærmen der har et MVA panel - de to andre har et TN panel, hvilket kan blive lidt irriterende når skærmen bliver bred pga. de forholdsvis lave betragtningsvinkler. Se evt. Rasmus' test af Samsung 204B.

Acers model har CrystalBrite teknologi, hvilket er en glossy overflade jeg personligt ikke er begejstret for pga. de reflektioner den skaber.

Der er højttalere i Viewsonics model og Berlinea, hvis det har noget at sige.

Det er 3 meget ens modeller du har valgt her og det der skiller dem væsentlig fra hinanden er panelerne og så CrystalBrite. Hvis ingen af disse faktorer betyder noget for dig, kan jeg ikke umiddelbart argumentere for eller imod nogen af dem. Kort sagt: Hip som hap ;)
Brugeravatar
Af McBiks
Hmmm - Der er jo for og imod de forskellige panel-typer, så det er ikke blevet lettere :((

Og så dukkede der jo lige endnu et aspekt op, som man skal tage højde for! Grafikkortet skal jo kunne vise en opløsning på 1680x1050 når det drejer sig om wide-screen paneler :(
Jeg var klar over at en DVI-forbindelse ville være det optimale, men havde ikke lige tænkte på kravet til opløsningen :o
Så jeg har et problem med min bærbare computer, som ikke kan klare denne opløsning (dog er min stationære computer klar til det).