Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Forum!

Jeg har gennnem nogen tid læst diverse tests og tråde her på siden og flere andre steder - tests fra Tænk og PC World mv.

Jeg skal bruge et TV til almindeligt TV-kiggeri - siddeafstand ca. 3 m - almindelig antenne digital DVB-T og i prisklassen 10-12.000 (netpris).

Jeg kigger efter 37 måske 40 tommer - det fylder dog temmelig meget på den væg hvor det skal hænge. Jeg har tænker en del på Sony eller Panasonic - gode japanske kvalitetsmærker?? - men nu er Samsung ligesom begyndt at spøge lidt - det ser til at være meget populært f.eks. Pricerunner f.eks. M 86/87 - og får gode anmeldelser (set via Pricerunner) jeg har også læst testen Rasmus Larsen lavede af Samsung - jeg er dog ikke så meget for deres design. Det har været lidt svært at sammenligne Panasonic da jeg kun har set det i et Panasonic Center uden at kunne sammneligne med andre.

Jeg har været i en del butikker for at sammenligne, men synes det er meget svært. Der er tilsyneladende noget mere "knald" på Samsung end på de andre mærker med hensyn til kontrast og farver - mit spørgsmål er så - er gundindstillingerne for Samsung anderledes end for de andre mærker? Er det det flotteste billede, hvor andre har det mest naturtro? Kan de andre 2 mærker justeres til samme kontrast og farver som Samsung?
For få år siden var Samsung blot en billig støvsuger fra Korea - har de samme kvalitet - holdbarhed mv.? (jeg ved godt at Samsung producerer panelerne til mange andre producenter, men er elektronikken på højde med de andre?). De anbefalinger man får i butikkerne virker ofte som om man vil sælge det produkt med mest avance - har nogen erfaringer med dette? Jeg ved jo godt at der ikke kun findes et svar på en del af mine spørgsmål da der jo også er en del "religion" med i spillet når man skal vælge mærke, men lad mig høre, hvad I mener.

Og så er der lige spørgsmålet om holdbarhed der falder lidt uden for de andre spørgsmål - jeg hørte i en forretning en ansat fortælle en kunde at der ikke længere er forskel på holdbarheden af LCD og plasma - det var kun på de første skærme - ved nogen noget om det?
Senest rettet af chico 17 apr 2008, 18:15, rettet i alt 1 gang.
Af aaroe
Hvad skal tv'et bruges til?

Er du fast besluttet på et lcd? - Ellers kan Panasonics PX80 model anbefales, som er et plasma tv. Den bliver rost til skyerne overalt. Jeg har selv set den, og det er virkelig et fedt tv.

Men ellers tjek købsanbefalingerne her på siden. Der kan du se hvad "eksperterne" anbefaler :)
Af chico
Hej aaroe!

Almindeligt TV-kiggeri - digitalt - se øverst i mit indlæg.

Der er lige et spørgsmål mere som jeg ikke fik med i mit indlæg.

Jeg hørte i en forretning en medarbejder sige til en kunde at der ikke længere er forskel på holdbarheden af LDC og plasma?

Jeg mener at have læst her på siden eller et andet sted at plasma taber halvdelen af farverne i løbet af nogle år?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du har i hvert fald ikke læst her på siden at plasma taber farverne indenfor få år. Prøv med 10-15 år for at lysstyrken er faldet til halvdelen. Det samme gælder i øvrigt for LCD...

Det du hentyder til med Samsungs "knald på farverne" er helt korrekt. Det er dog ikke kun Samsung der benytter sig af elendige fabriksindstillinger, idet de fleste har fundet ud af at "Knald på" sælger godt. At det så ser rædsomt ud hjemme i stuen når du ser TV2 News er de pænt ligeglade med.

Et PX80 er klasser bedre end et vilkårligt LCD TV til 10.000 kr.
Af chico
Tak til yakken for svar.

Jeg har set lidt bort fra plasma i første omgang, da jeg har set efter de mindre størrelser samtidig med at langt de fleste tråde og tests forskellige steder handler om LCD.

Jeg kan se at det er ret nyt på det danske marked - findes der en test på dansk?

Jeg har læst præsentationen her på siden.

Jeg er også hidtil gået uden om plasma pga. omtalen om risiko for burn-in - jeg husker jo endnu fra et tidligere TV med billedrør, hvor teksten DR1 havde brændt sig fast i det ene hjørne, men som jeg husker det var det kun i ganske særlige tilfælde at det kunne ses - er der nogen der ved om burn-in er et reelt problem eller mere en teoretisk risiko?

Er der nogen minusser der kan nævnes for PX80 (jeg har bemærket at det ikke er har fuld HD, men også forstået af siden her at det er uden betydning - er der noget at sige om 100 Hz - her har jeg jo læst at Sony var en af de få der kunne lave 100 Hz så det var et plus.

Jeg vil nu besøge det nærmeste Panasonic Center og se PX80.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Recordere.dk har vist en test af Px80 på deres side.

Burn-in kan godt forekomme hvis du mishandler dit TV i de første timer det er tændt, men hvis du blot sørger for at skifte kanal et par gange i timen de første ca. 100 timer, så er du på den helt sikre side.

100 Hz på et plasma-TV er ikke det samme som på et LCD TV, blot så du ikke blander de to ting sammen. På LCD TV er det pt. kun Sony der har et velfungerende system, men så skal du købe enten et D3000 eller op i de dyrere modeller. På plasma-TV gør 100 Hz det samme som det går på et CRT TV, dvs. det fjerner flimmer.
Af chico
Test af PX80 læst på recordere

Jeg har nu læst testen af PX80 og har bemærket at der skulle være flimmer i lyse passager er det noget der er nogen der oplever som et problem praksis eller er det bare ham der har lavet testen der er ekstrem følsom over for flimmer som han skriver?
Af tosa
Jeg har et PV70 (sidste års model) og har ikke oplevet flimmer ved lyse passager i film.