Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af aaroe
Hvilken teknologi er værst udsat for burn-in?

Synes at jeg en gang har læst, at der var lige stor risiko. Kan bare ikke huske hvor jeg læste det.

Ved nærmere eftertanke, så har jeg aldrig nogensinde set burn-in på nogle af de crt fjernsyn som jeg selv, mine forældre eller kammarater har haft. Jeg har stadig et ældgammelt 21'' Schneider crt kugle rund fjernsyn fra starten af 90'erne, og der er heller ikke tegn på burn-in...
Af Frossenfisk
Der står en CRT-monitor på mit arbejde med stort set det samme billede 24 timer i døgnet. Det er efterhånden godt og grundigt brændt fast, efter flere års brug.
Af Zacho
Jeg har heller aldrig oplevet burn in på mine CRT skærme.. og heller ikke da jeg arbejde i føtex eller hos mit nuværende firma.
Dog har vi haft en masse bøvl med plasma og burn in.. Men vi har nok bare været uheldige. :o)
Af Bliss
Plasma er hårdere ved fosforen end en crt skærm. Jeg har set adskillige burins på crt-skærme, og det har i med garanti også, i har bare ikke taget notits af det, men prøv at drible ned og stikke dankortet i en af de gamle automater uden uden LCD, jeg kan finde de første 3 med burin inden for en radius af 1km fra hvor jeg bor. Så det også på mit gamle arbejde (en tankstation) hvor firmalogoet blev brugt som statisk pauseskærm, i løbet af 2 år stod logoet permanent på skærmen.
Men problemet er jo ikke så stort længere, fabrikanterne har lavet sikkerhedsanordninger som minimerer problemet, men hvis man ser meget kanal 5 eller ikke fylder hele skærmen ud, så vil der komme problemer efter flere års brug
Af Otto J
Hvad med at inddrage LCD i diskussionen om burn-in på tværs af teknologier? I flere Bilka'er hænger der en lang række Samsung LCD-monitorer der efter et par års brug er _komplet_ smadrede, meget værre end noget burn-in jeg nogensinde har set på et plasma. Det er ganske vist pro-monitorer med alt for høj lysstyrke, og det kan således ikke overføres direkte til konsum-modeller, men det beviser bare at LCD ikke er immun overfor burn-in.
Af red_martians
hehe.. fik fremvist en LCD-skærm i zitech fra mirai.. stort fedt logo lige midt på skærmen... Rent slid af krystallerne.
Af aaroe
Hmm... Spændene... Anede slet ikke, at der kunne forekomme burn-in, eller hvad vi nu skal kalde det, på en LCD skærm :o
Af Otto J
aaroe skrev:Hmm... Spændene... Anede slet ikke, at der kunne forekomme burn-in, eller hvad vi nu skal kalde det, på en LCD skærm :o
Det er der RIGTIGT mange der ikke er klar over. Jeg forudser nogle slemme overraskelser når folk har fået kørt 3-4-5 år på deres Samsung og Philips LCD'ere i fabriks-indstillingen...

Den _eneste_ teknologi der er tilgængelig i dag, hvor der ikke er egentlig slitage ved brug, er DLP (hvor pæren naturligvis slides, og andre dele kan naturligvis gå i stykker, men derudover er ikke nogen egentlig slitage der påvirker billedet). Alle andre teknologier slides ved brug, og ved overdrevne indstillinger (hvilket som regel inkluderer fabriks-indstillingerne!) forværres problemet i de fleste tilfælde.