12. dec 2023, 17:08
Stormduen skrev: ↑8. dec 2023, 16:10
Første en tak for de svar i er kommet med, som hjalp mig til at tænke videre på den løsning der passer mig.
Jeg endte med at bestille et 77 S95C, da LG G3 ikke kom på bud, samt at lydspørgsmålet jeg stillede, tænker jeg at løse ved at bruge Infuse istedet for Plex på ATV og så køber en Senheiser Ambeo og forbinde ATV til den istedet for TV (samt droppe Sonos tanken). S95C er klar til afhentning nu.
Siden BF har jeg så læst andre indlæg omhandlende valg mellem QD-Oled og MLA og overvejer igen LG G3, da det er muligt at bestille til samme pris som S95C, til levering slut januar. Grunden nok primært fraværet af Dolby Vision på S95C.
Så når min tid foran skærmen (i lyskontrolleret rum) bruges på følgende måde, ville i så gå efter G3 i stedet?:
1) DR og TV2
2) Sport primært håndbold og fodbold via TV2 app eller tv udbyder app
3) Film og serier via Netflix (70%) Disney+ og HBO (30%), samt via media center og Infuse. Netflix angiver titler kun med Dolby Vision, hvorimod Disney og HBO nogen gange angiver Dolby Vision og nogen gange HDR10, men ingen steder ser jeg HDR10+ angivet
Valget imellem WOLED MLA (higher specular highlights) og QD-OLED (Bedre farver) er reelt og relevant - Dér er der noget at komme efter. Til sammenligning med det kan det samme ikke siges om Dolby Vision, som ikke bør være at regne som havende nogen reel betydende faktor i valget imellem disse 2 tv; når man er oppe og træffe valg imellem TV med den glimrende dynamiske range som disse 2 TV har. Det er til sammenligning med panelvalget at betragte som en meget underordnet parameter, af langt mindre betydning. Tænk på Dolby Vision som nogle støttehjul til en cykel. Støttehjul er mest relevant for TV der ellers "vælter rundt" og ikke er i stand til "at cykle" og holde nogen form form for "balance" på egen hånd. Men jo bedre TV, jo mindre relevans vil Dolby Vision have - og i forhold til valget imellem G3 og S95C er det i hvert fald ikke Dolby Vision der er i nærheden af at være iblandt de vigtigste parametre. Der er det til sammenligning LANGT mere afgørende om man er til den ene eller den anden type panel, med de fordele og ulemper de hver især har i sig selv - Dét er LANGT mere betydende for den billedkvalitet du ender op med at få ud af dit valg. Til et mørkt rum, ville jeg selv prioritere QD-OLED grundet farveegenskaberne, mens jeg ville tage et G3 til et lyst rum, grundet lidt højere lysstyrke og bedre antirefleks.
Hvad angår Netflix, så har de lige introduceret HDR-VMAF, som angår et såkaldt "perceptual quality" parameter og egentligt mest af alt handler om at forbedre kvaliteten på dårlige internetforbindelser. Men det interresante i den forbindelse er at folk fra start i de test der i den forbindelse har været lavet, har vurderet HDR10 titler 'perceptualt' bedre end Dolby Vision titler og det dermed også er Dolby Vision titler der nyder størst gavn af HDR-VMAF data lang oven i både HDR10 og Dolby Vision titler - Og det endog i en test der var en 'collaborative effort with Dolby Laboratories' og foregik på high-end OG kalibrerede OLED TV - Så nej, Dolby Vision er LANGT fra et make or brake parameter på High-end OLED. En Dolby Vision titel vil stadig have bedre farver på QD-OLED og potentielt have higher specular highlights på WOLED med MLA
https://netflixtechblog.com/all-of-netf ... e0cb15f2ba
PC: 9800X3D,RTX 5090 OC, 32GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K